inte gå på utvecklingssamtal
Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".
Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".
Jobbar inom skolan och tycker ingenting speciellt om de som inte går på föräldramöten (eftersom folk nämnt dem i tråden), tycker inte de heller ger så mycket utan det är väl mer ett tillfälle för de som har frågor till oss att ställa frågor. Annars rabblar vi mest samma information som vi skickar ut till dem som inte var där, så om man inte har några speciellt frågor så gör det mig varken från eller till. Kan tänka mig att det är mer intressant för de som tex ska ha barn som ska ha nationella prov eller få betyg för första gången att gå på dessa, då jag kan tänka mig att de säkert kan ha en hel del funderingar inför dessa.
Däremot - utvecklingssamtal går man på ifall man vill visa för sitt barn att man är intresserad av h*ns skolgång. Ni får ursäkta men snacket om att "jag kan inte ta ledigt" är enligt mig bara okvalificerat skitsnack. Om man kan ta ledigt en liten stund från jobbet för att gå till tandläkaren eller läkaren kan man ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. En dryg halvtimme och man visar för sitt barn att man prioriterar sitt barns skolgång. Även om man har ett "duktigt" barn (och inte har så värst mycket nytt att prata om på utvecklingssamtalet)" så är det ändå frågan om intrycket man ger sitt barn.
Jag känner inte direkt oro, men det känns helt klart konstigt när jag kallar till utvecklingssamtal och föräldrar inte svarar. Eller svarar att de ska återkomma, och mönstret upprepar sig i flera månader. Men anmält? Nej.
Både föräldramöte och utvecklingssamtal är något som erbjuds, inte något som föräldrar måste delta på. Däremot kan man ju tycka att man som förälder skulle vara intresserad av sitt barns skolgång.
Om du som lärare är orolig för elevens hemförhållande så gör en orosanmälan till soc. Det är inget som kommer göras pga att föräldern inte dyker upp på utvecklingssamtal eller föräldramöten.
Jobbar inom skolan och tycker ingenting speciellt om de som inte går på föräldramöten (eftersom folk nämnt dem i tråden), tycker inte de heller ger så mycket utan det är väl mer ett tillfälle för de som har frågor till oss att ställa frågor. Annars rabblar vi mest samma information som vi skickar ut till dem som inte var där, så om man inte har några speciellt frågor så gör det mig varken från eller till. Kan tänka mig att det är mer intressant för de som tex ska ha barn som ska ha nationella prov eller få betyg för första gången att gå på dessa, då jag kan tänka mig att de säkert kan ha en hel del funderingar inför dessa.
Däremot - utvecklingssamtal går man på ifall man vill visa för sitt barn att man är intresserad av h*ns skolgång. Ni får ursäkta men snacket om att "jag kan inte ta ledigt" är enligt mig bara okvalificerat skitsnack. Om man kan ta ledigt en liten stund från jobbet för att gå till tandläkaren eller läkaren kan man ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. En dryg halvtimme och man visar för sitt barn att man prioriterar sitt barns skolgång. Även om man har ett "duktigt" barn (och inte har så värst mycket nytt att prata om på utvecklingssamtalet)" så är det ändå frågan om intrycket man ger sitt barn.
Utvecklingssamtal ska man försöka gå på.
Men i år kunde vi inte gå på det ena barnets föräldramöte. Det krockade med det andra barnets föräldramöte, som vi prioriterade i år. Den andra föräldern var hemma med barnen.
I övrigt är ett bra tips att vara med sitt/sina barn en dag i skolan varje läsår (lågstadiet) man får en bra bild hur en dag ser ut och hur det funkar i skolan. Det är ju i den miljön barnen är under större delen av sin tid.
En dryg halvtimme och man visar för sitt barn att man prioriterar sitt barns skolgång.
Självklart bryr man jag mig om mitt barn (förskoleåldern) men har inte tid att springa på möten som inte är absolut nödvändiga. Litar på barnets förskola och kommer att lita på barnets skola så länge barnet verkar må bra och trivas där och skolan inte signalerar om nåt annat. De får gärna maila mig info om utflykter, lovdagar etc. Och lite kort hur det går i skolan rent kunskapsmässigt men också socialt. Skulle nog just nu endast dyka upp på möte om skolan signalerat inlärningssvårigheter, dåligt beteende eller problem i de sociala kontakterna med de andra eleverna. Såklart gör det mig till en sämre mamma men skulle det verkligen göra mig till en urusel mamma?
Varje gång blev jag mer och mer besvlken. Varken på utveklingssamtal eller föräldramöte talar man något konkrett. Bara i allmänhet. Och sånt kan jag själv. Går på samtal men slutat gå på fm. Dock skall man anmäla att man inte kommer fran och med i år. Känns som att man är elev igen))
Ifall du ställer frågan som skolpersonal, då är det ingen bra idé att fråga om "fakta" här. Du tar ett beslut utifrån vetskap som inte framgår här, det handlar om vilka anledningar det kan finnas att misstänka att barnet kan fara illa. Ifall du som personal misstänker att barnet kan drabbas negativt på något sätt är det din lagstadgade skyldighet att anmäla misstanken.
Gällande anmälan, socialtjänsten tar emot s.k. orosanmälan. Detta görs i samband med att någon tycker att barnet riskerar att fara illa på något sätt. Då är det socialtjänstens uppdrag att tänka på barnets bästa och avgöra ifall familjen/barnet behöver hjälp med något. I ett sådant fall i praktiken bör socialsekreteraren alltid få prata med anmälaren, föräldrar och ofta barnet (beroende på anledningen till anmälan, barnets ålder, mognad osv.). Det brukar ske ett samtal där de nämnda träffas, ofta i skolan eller på soc kontoret. Det kan dock se olika ut beroende på kommun/socialsekreterare, deras rutiner, hur samverkan med tex, skolan ser ut, arbetsbelastning osv. Socialsekreteraren gör en skyddsbedömning för att avgöra om oron ska leda till en utredning eller inte. Det hade förvånat mig om man skulle utreda enbart baserat på vad du har skrivit. Däremot kan socialtjänsten komma på åtgärder oavsett om fallet utreds.
Viktigt att påpeka är att soc tanter finns där för att eventuellt skydda barnet och hjälpa föräldrarna med råd, stöd osv. Om jag hade blivit anmäld, hade jag tagit tillfället i akt att granska mig själv i min föräldraroll och ta emot hjälpen. Visst är det känsligt när andra blandar sig i ens familjeliv, men leder det till något gott för barnet så...
Nä har man en vanartig unge så är det ju inte kul att gå på utvecklingssamtal och /eller på föräldramöten. Det är ju typiskt att klassens rötägg som mobbar alla och som är ett ständigt problem har föräldrar som det inte går att tala med och som ALDRIG går på föräldramöten.