• Anonym (Emma (lärare))

inte gå på utvecklingssamtal

Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".

• Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal
  • pyssel
    s0me1ne skrev 2017-09-12 18:36:31 följande:

Som lärare är det skönt när föräldrar inte kommer på utvecklingssamtal, då besparar jag mig en timmes övertid.

Skulle aldrig få för mig att anmäla en tidsbesparing. Vissa föräldrar skiter i sina barn, inget jag tänker kämpa emot på min fritid. 

Har du semestertjänst?
    Alla hästar hemma
  • pyssel

Jag går på utvecklingssamtal. I grundskolan gick jag på ett, max två, föräldramöten men det handlade mest om förbannade kakor och präglades av extrem mötesineffektivitet så då slutade jag gå. Försökte gå igen under gymnasiet, det tog två klocktimmar att förmedla en studieplan och vad csn är. Sedan ska alltid vissa föräldrar äta upp allt syre och tid med väldigt individorienterade frågor. Jag avskyr föräldramöten.

Alla hästar hemma
  • Anonym (Intressant)

Var på utvecklingssamtal igår och föräldramöte (öppet hus) idag. Allt var intressant och roligt att se, få reda på. Hon fick nya mål. Två som hon satte själv och två av läraren.

Har kanske tur.

Vet inte vad man ska säga om föräldrar som inte bryr sig. Tråkigt för barnet som oftast vill visa vad de lärt sig och gjort...

• Anonym (Emma (lärare))
    Anonym (Intressant) skrev 2017-09-12 20:47:12 följande:

Var på utvecklingssamtal igår och föräldramöte (öppet hus) idag. Allt var intressant och roligt att se, få reda på. Hon fick nya mål. Två som hon satte själv och två av läraren.

Har kanske tur.

Vet inte vad man ska säga om föräldrar som inte bryr sig. Tråkigt för barnet som oftast vill visa vad de lärt sig och gjort...

Första barnet?
  • s0me1ne
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 19:11:11 följande:
    Varför har du utvecklingssamtal på din fritid??? Inte vad tråden handlar om men du ska absolut inte ha dem på din fritid! Enligt facket ska du ha dem inom din ramtid. 

För att jag inte pallar att ändra om i mitt schema. Kör allt på en vecka, sen ledig resten av året. Avbokar folk så går jag hem.

Simpelt, enkelt och bonus med föräldrar som skiter i sina barn (kan jag till och med sluta 12).

• Anonym (Självklart)

Självklart går jag på min sons utvecklingssamtal då jag är intresserad av att veta hur det går för honom i skolan. Jag vill veta om han uppfyller målen, är det något ämne han behöver mer stöd i, vad går bra respektive mindre bra. 

Inte minst vill jag att min son ska veta att jag är intresserad av att veta hur det går för honom i skolan där han spenderar hela veckorna. 

• Anonym (...)
    Litet My skrev 2017-09-12 19:46:42 följande:

Jadu, vad tror du själv man måste göra på dagen mellan jobbnätter? Tror du själv man kan jobba en natt-gå av vid 7 och sen sitta på möte klockan 10:00? Och nej, man kan inte sluta tidigare och gå hem om man jobbar natt. Och jo sammanhanget blir det extremt många arbetstimmar som går bort jämfört med om man jobbat dagtid och bott nära.

Jag skulle det (har själv jobbat nätter på tidigare jobb) men om man inte orkar är alternativet att man har utvecklingssamtal med sitt barn och läraren på morgonen innan skolan börjar. De flesta lärare börjar sin arbetstid vid 7.30 och då kan man ha då och fram till 8. Jag har till och med haft ett möte klockan 7 den här terminen med en förälder för jag börjar då vissa dagar.
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 23:08:53 följande:

Jag skulle det (har själv jobbat nätter på tidigare jobb) men om man inte orkar är alternativet att man har utvecklingssamtal med sitt barn och läraren på morgonen innan skolan börjar. De flesta lärare börjar sin arbetstid vid 7.30 och då kan man ha då och fram till 8. Jag har till och med haft ett möte klockan 7 den här terminen med en förälder för jag börjar då vissa dagar.

Lägger till det här lilla my: du ramlar på jobbet och slår i tanden. Du får en tid hos läkaren/tandläkaren klockan 10, hur löser du det då? Säger du nej?
  • Anonym (...)
    s0me1ne skrev 2017-09-12 21:30:21 följande:

För att jag inte pallar att ändra om i mitt schema. Kör allt på en vecka, sen ledig resten av året. Avbokar folk så går jag hem.

Simpelt, enkelt och bonus med föräldrar som skiter i sina barn (kan jag till och med sluta 12).

Säkert. Visst. Även om en förälder inte dyker upp måste du ändå göra din tid på skolan och inte gå bara för att en förälder inte dyker upp. Känner mig tveksam till att du verkligen är lärare....
  • Litet My
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 23:08:53 följande:
    Lärarna har har inte den arbetstiden alls så det funkar inte. Det är mellan 10-15 ungefär, 2 mil dit.
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal