inte gå på utvecklingssamtal
Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".
Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".
Nä har man en vanartig unge så är det ju inte kul att gå på utvecklingssamtal och /eller på föräldramöten. Det är ju typiskt att klassens rötägg som mobbar alla och som är ett ständigt problem har föräldrar som det inte går att tala med och som ALDRIG går på föräldramöten.
Ifall du ställer frågan som skolpersonal, då är det ingen bra idé att fråga om "fakta" här. Du tar ett beslut utifrån vetskap som inte framgår här, det handlar om vilka anledningar det kan finnas att misstänka att barnet kan fara illa. Ifall du som personal misstänker att barnet kan drabbas negativt på något sätt är det din lagstadgade skyldighet att anmäla misstanken.
Gällande anmälan, socialtjänsten tar emot s.k. orosanmälan. Detta görs i samband med att någon tycker att barnet riskerar att fara illa på något sätt. Då är det socialtjänstens uppdrag att tänka på barnets bästa och avgöra ifall familjen/barnet behöver hjälp med något. I ett sådant fall i praktiken bör socialsekreteraren alltid få prata med anmälaren, föräldrar och ofta barnet (beroende på anledningen till anmälan, barnets ålder, mognad osv.). Det brukar ske ett samtal där de nämnda träffas, ofta i skolan eller på soc kontoret. Det kan dock se olika ut beroende på kommun/socialsekreterare, deras rutiner, hur samverkan med tex, skolan ser ut, arbetsbelastning osv. Socialsekreteraren gör en skyddsbedömning för att avgöra om oron ska leda till en utredning eller inte. Det hade förvånat mig om man skulle utreda enbart baserat på vad du har skrivit. Däremot kan socialtjänsten komma på åtgärder oavsett om fallet utreds.
Viktigt att påpeka är att soc tanter finns där för att eventuellt skydda barnet och hjälpa föräldrarna med råd, stöd osv. Om jag hade blivit anmäld, hade jag tagit tillfället i akt att granska mig själv i min föräldraroll och ta emot hjälpen. Visst är det känsligt när andra blandar sig i ens familjeliv, men leder det till något gott för barnet så...
Nä har man en vanartig unge så är det ju inte kul att gå på utvecklingssamtal och /eller på föräldramöten. Det är ju typiskt att klassens rötägg som mobbar alla och som är ett ständigt problem har föräldrar som det inte går att tala med och som ALDRIG går på föräldramöten.
Har du struntat i att läsa skollagen? Det står att skola och hem ska samarbeta. Du är skyldig att informera dig om hur det går för ditt barn så att du kan hjälpa barnet att klara skolgången.
En kompis till mig gick ofta med sin lillasyster på utv. samtal och liknande, deras mamma var ensamstående och hade svårt att få ekonomin att gå ihop och han var tillräckligt stor för att kunna föra en konversation med läraren och berätta för mamman vad som sagts.
Hon var inte någon dålig eller oengagerad mamma, det var bara svårt för dom att lösa det på annat sätt.
Som lärare är det skönt när föräldrar inte kommer på utvecklingssamtal, då besparar jag mig en timmes övertid.
Skulle aldrig få för mig att anmäla en tidsbesparing. Vissa föräldrar skiter i sina barn, inget jag tänker kämpa emot på min fritid.
Då antar jag att hon heller aldrig gick till tandläkaren eller läkaren?