• Anonym (Emma (lärare))

inte gå på utvecklingssamtal

Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".

• Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal
  • Less is more
    Anonym (mor) skrev 2017-09-12 11:26:36 följande:

Nä har man en vanartig unge så är det ju inte kul att gå på utvecklingssamtal och /eller på föräldramöten. Det är ju typiskt att klassens rötägg som mobbar alla och som är ett ständigt problem har föräldrar som det inte går att tala med och som ALDRIG går på föräldramöten.

Egentligen borde ungar som mobbar och inte lär sig ett gott uppförande mot andra stängas av. De skulle få sköta sin undervisning hemifrån, föräldrarna skulle kunna få vabba och förälder/barn få en psykologkontakt på BUP. När barnet förstått hur man beter sig i sociala sammanhang skulle barnet kunna vara tillbaka igen i skolan.
  • Anonym (Emma (lärare))
    tormund skrev 2017-09-12 11:02:52 följande:

Ifall du ställer frågan som skolpersonal, då är det ingen bra idé att fråga om "fakta" här. Du tar ett beslut utifrån vetskap som inte framgår här, det handlar om vilka anledningar det kan finnas att misstänka att barnet kan fara illa. Ifall du som personal misstänker att barnet kan drabbas negativt på något sätt är det din lagstadgade skyldighet att anmäla misstanken.

Gällande anmälan, socialtjänsten tar emot s.k. orosanmälan. Detta görs i samband med att någon tycker att barnet riskerar att fara illa på något sätt. Då är det socialtjänstens uppdrag att tänka på barnets bästa och avgöra ifall familjen/barnet behöver hjälp med något. I ett sådant fall i praktiken bör socialsekreteraren alltid få prata med anmälaren, föräldrar och ofta barnet (beroende på anledningen till anmälan, barnets ålder, mognad osv.). Det brukar ske ett samtal där de nämnda träffas, ofta i skolan eller på soc kontoret. Det kan dock se olika ut beroende på kommun/socialsekreterare, deras rutiner, hur samverkan med tex, skolan ser ut, arbetsbelastning osv. Socialsekreteraren gör en skyddsbedömning för att avgöra om oron ska leda till en utredning eller inte. Det hade förvånat mig om man skulle utreda enbart baserat på vad du har skrivit. Däremot kan socialtjänsten komma på åtgärder oavsett om fallet utreds.

Viktigt att påpeka är att soc tanter finns där för att eventuellt skydda barnet och hjälpa föräldrarna med råd, stöd osv. Om jag hade blivit anmäld, hade jag tagit tillfället i akt att granska mig själv i min föräldraroll och ta emot hjälpen. Visst är det känsligt när andra blandar sig i ens familjeliv, men leder det till något gott för barnet så...

Fast det där hade inte ens med frågan att göra. Jag frågade inte hur en orosanmälan går till och vad soc kan göra. På FL är det dessutom gott om både skolpersonal och föräldrar med erfarenhet.
  • Anonym (Emma (lärare))
    Anonym (mor) skrev 2017-09-12 11:26:36 följande:

Nä har man en vanartig unge så är det ju inte kul att gå på utvecklingssamtal och /eller på föräldramöten. Det är ju typiskt att klassens rötägg som mobbar alla och som är ett ständigt problem har föräldrar som det inte går att tala med och som ALDRIG går på föräldramöten.

Är det nåt du har erfarenhet av?
  • Anonym (Förskollärare och mamma)
    Anonym (Guddan) skrev 2017-09-12 10:43:45 följande:
    Har du struntat i att läsa skollagen? Det står att skola och hem ska samarbeta. Du är skyldig att informera dig om hur det går för ditt barn så att du kan hjälpa barnet att klara skolgången.
    Skollagen är ingen lag som föräldrar är skyldiga att följa- den är en lag vars syfte är att ge vägledning till huvudmän(kommuner och privata aktörer), rektorer och deras anställda (legitimerade lärare, outbildade vikarier mfl) för att de alla tillsammans ska ha förutsättningar att erbjuda en så likvärdig skola som möjligt.

Skolans personal har alltså en långtgående skyldighet när det gäller försöken till samarbete med hemmen. Vårdnadshavare har lagen på sin sida och kan kräva att skolan anstränger sig för att få till ett gott samarbete runt barnet. Misslyckas skolan kan de dömas. Föräldern däremot kan inte krävas på någonting med stöd i denna lag. Dock- om skolan gör en sammanfattad bedömning att hemmet försvårar eller hindrar barnets skolgång eller har andra brister som allvarligare än ett bristande engagemang för utvecklingssamtal, så har skolan skyldighet att anmäla sin oro till socialtjänsten som då har en skyldighet att utreda om det finns fog för oron och i sådana fall vidta åtgärder till stöd för vårdnadshavarna i deras föräldraskap.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Guddan) skrev 2017-09-12 10:43:45 följande:

Har du struntat i att läsa skollagen? Det står att skola och hem ska samarbeta. Du är skyldig att informera dig om hur det går för ditt barn så att du kan hjälpa barnet att klara skolgången.

Skollagen ställer inga skyldigheter på mig som förälder.
  • JTo
    Anonym (Va) skrev 2017-09-11 15:57:05 följande:
    Den inställningen talar sitt tydliga språk kring föräldraskapet och då skulle en anmälan gå iväg.
    En kompis till mig gick ofta med sin lillasyster på utv. samtal och liknande, deras mamma var ensamstående och hade svårt att få ekonomin att gå ihop och han var tillräckligt stor för att kunna föra en konversation med läraren och berätta för mamman vad som sagts.
    Hon var inte någon dålig eller oengagerad mamma, det var bara svårt för dom att lösa det på annat sätt. 
  • Anonym (Va)
    JTo skrev 2017-09-12 17:35:40 följande:

En kompis till mig gick ofta med sin lillasyster på utv. samtal och liknande, deras mamma var ensamstående och hade svårt att få ekonomin att gå ihop och han var tillräckligt stor för att kunna föra en konversation med läraren och berätta för mamman vad som sagts.

Hon var inte någon dålig eller oengagerad mamma, det var bara svårt för dom att lösa det på annat sätt. 

Då antar jag att hon heller aldrig gick till tandläkaren eller läkaren?
  • s0me1ne

Som lärare är det skönt när föräldrar inte kommer på utvecklingssamtal, då besparar jag mig en timmes övertid.

Skulle aldrig få för mig att anmäla en tidsbesparing. Vissa föräldrar skiter i sina barn, inget jag tänker kämpa emot på min fritid. 

• JTo
    Anonym (Va) skrev 2017-09-12 18:31:32 följande:

Då antar jag att hon heller aldrig gick till tandläkaren eller läkaren?

Detta har jag givetvis ingen aning om eftersom jag själv var tonåring då och inte höll koll på min kompis mammas läkarundersökning, jag vet bara att storebror gick på samtalen och det funkade för dom.

Mamman är från Filippinerna och jag tror hon var lite osäker kring språket också, vilket kan ha spelat in i att hon hellre ville att sonen, med perfekt svenska skulle gå istället, men där spekulerar jag bara.

Men även om hon gick på läkarbesök på arbetstid (vilken jag har ändå har svårt att tänka mig att hon gjorde om det inte var väldigt akut) så och? Hon arbetade hårt och lyckades försörja, älska och uppfostra två barn som växte upp till fina ansvarstagande vuxna. Vad spelade det då för roll om hon inte gick på alla samtal?
  • Anonym (...)
    Litet My skrev 2017-09-12 09:28:52 följande:
    Där säger jag som nattarbetande emot, det är inte alltid bara att ta en timme här eller där utan för vår del är det 10 timmar förlorad arbetstid om mötet är på FM. Ibland blir det otroligt körigt, visst att itvecklingsamtal är viktigt och man får "knö" in det men med 3 barn som alla skall till BVC, tandläkare, möte ned habiliteringen och egna läkarsamtal så är det inte bara skitsnack och lathet som gör att det ibland blir enormt svårt. Dessutom har jag flera barn som alla har olika utvecklingsamtal. Nuv lärare är bra på att hjälpa till att pussla men ett barn hade en som inte alls var benägen att kunna/vilja hjälpa till. (Och ja jag har gått på alla utvecklingssamtal, innan dålig förälderstämplen kommer". Däremot är det inte alltid så enkelt att man bara kan "ta en timme" för alla. Funkar säkert om man jobbar dag och har nära till jobbet däremot.
    Varför skulle 10 timmar försvinna för att du är tvungen att gå på ett utvecklingssamtal?? 

Sen vet jag inte vad du exakt menar med pussla. Vi har från facket fått på oss att vi ska ha utvecklingssamtalen inom vår ramtid, alltså under våran arbetstid. Om en förälder bara kan på kvällen vidhåller jag vad jag skrev förut om tex besök hos läkaren eller tandläkaren (som alltid också är under normala arbetstider men som ingen verkar ha direkta bekymmer att ta ledigt för), om man kan ta ledigt för det kan man ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. 
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal