• Anonym (Emma (lärare))

inte gå på utvecklingssamtal

Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".

• Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal
  • Litet My
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 23:11:00 följande:
    Lägger till det här lilla my: du ramlar på jobbet och slår i tanden. Du får en tid hos läkaren/tandläkaren klockan 10, hur löser du det då? Säger du nej?
    Otroligt löjlig fråga, du kan inte jämföra en akut skada med ett utvecklingsamtal där man likaväl kunnat få informationen via mail eller telefon som gett all information. Det är ganska svårt att laga tänder på nåt annat sätt än via tandläkaren. Vet du, jag hade hör och häpna stigit upp om barnen skadat sig också...det du!
  • Anonym (Sena dagar)

Här börjar fritids föräldramöte 17-17.30 och sen fortsätter det med skolans kl 18.00. Mitt barn går på fritids till 18.30 på dagarna så att sen lägga tiden på ett föräldramöte gör jag inte.

Skulle innebära middag och läxor efter kl åtta. ????

• Alexi

Jag är helt förbluffad över folks ointresse i sina barn och deras vardag. Jag har aldrig missat ett föräldramöte, vi skaffar oftast barnvakt så vi kan gå båda två. Utvecklingssamtal kan man ju ofta lägga på morgonen eller vid hämtning så det tår vi också båda på.

Även om det enskilda mötet inte alltid är jätteinformativt, det är ju olika, så visar vi engagemang, för våra barn, för lärarens jobb, vi träffar andra föräldrar osv. Förstår inte hur man kan strunta i det!

• modsey
    Alexi skrev 2017-09-13 07:29:48 följande:

Jag är helt förbluffad över folks ointresse i sina barn och deras vardag. Jag har aldrig missat ett föräldramöte, vi skaffar oftast barnvakt så vi kan gå båda två. Utvecklingssamtal kan man ju ofta lägga på morgonen eller vid hämtning så det tår vi också båda på.

Även om det enskilda mötet inte alltid är jätteinformativt, det är ju olika, så visar vi engagemang, för våra barn, för lärarens jobb, vi träffar andra föräldrar osv. Förstår inte hur man kan strunta i det!

Har man varit på några under åren känns der verkligen som same same och jag lägger hellre tiden hemma med barnen. Handlar inte om ointresse direkt utan att det är rött samma lika på föräldrarmötena
  • Ess

Utvecklingssamtalen tycker jag är viktiga att gå på. Men de allmänna föräldramötena ger noll och inget alls, så det är sällan om någonsin jag går på dem. Tidigare hade de någon typ av info i matsalen innan man gick till klassrummen, det gjorde att kvällen blev hur lång som helst. Men det verkar som om de slutat med infon i matsalen nu, tror faktiskt att det avskräckte fler än vad det lockade iom att det tog så lång tid.

• Alexi

Men vad förmedlar ni till barnen? Föräldramöte är så trist och ointresst så jag går inte dit?

• cloudberry79

Föräldramöten går vi på om vi hinner efter jobb, men det finns ju alltid någon annan att fråga ifall det inte funkar. Utvecklingssamtal går vi däremot alltid på när vi är kallade. Vi har dessutom ett barn med särskilda behov som har en åtgärdsplan som ska uppdateras fyra gånger per år, så vi går på såna möten utöver de vanliga utvecklingssamtalen.

Som lärare kunde jag bli sjukt jävla irriterad på folk som inte dök upp på tider de själva valt. Säg att jag hade vikt fem timmar per eftermiddag/kväll till utvecklingssamtal, så dyker de två första inte upp. Det är oerhört respektlöst, speciellt som de första tiderna alltid var mest önskade. Ska man inte komma kan man säga det istället för att ta upp andras tid i onödan!

Just NO.
  • cloudberry79

För att koppla till TS tycker jag inte det i allmänhet är grund för någon orosanmälan, såvida inte barnet uttrycker något som är grund för oro. Typ "mamma var så full att hon glömde bort utvecklingssamtalet". Då känns det som grund för orosanmälan. I övrigt menar jag att utvecklingssamtalet är för föräldrarnas och elevens skull och inte på något sätt är obligatoriskt. Vid mer omfattande åtgärder, tex utredningar eller åtgärdsprogram kallar man ju föräldrarna. Dyker de DÅ inte upp är det kanske grund för orosanmälan.

Just NO.
  • Ess
    Alexi skrev 2017-09-13 09:07:54 följande:

Men vad förmedlar ni till barnen? Föräldramöte är så trist och ointresst så jag går inte dit?

Det är precis det jag säger åt dem om de skulle fråga mig om jag ska dit. 
    Läser man veckobreven från skolan så får man reda på allt viktigt där, och man behöver inte kasta bort en hel kväll på ingenting.
  • Ess
    cloudberry79 skrev 2017-09-13 09:44:18 följande:

Föräldramöten går vi på om vi hinner efter jobb, men det finns ju alltid någon annan att fråga ifall det inte funkar. Utvecklingssamtal går vi däremot alltid på när vi är kallade. Vi har dessutom ett barn med särskilda behov som har en åtgärdsplan som ska uppdateras fyra gånger per år, så vi går på såna möten utöver de vanliga utvecklingssamtalen.

Samma här, utvecklingssamtalen och åtgärdsmötena är viktiga. Men det andra allmänna tjafset får va.
    Visst, har man ett barn så är det inte så svårt att gå på allt. Men har man fler och dessutom udda arbetstider, då får man prioritera vad som är viktigt och vad som inte är det.
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal