• Anonym (Emma (lärare))

inte gå på utvecklingssamtal

Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".

• Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal
  • Anonym (Sanna)

Jag kan säga att jag inte varit med på ett enda föräldrarmöte sen mina barn börja skolan o dagis. Självklart tycker ja de e rätt tråkigt. Men också så skulle det innebära att träffa barnens pappa vilket jag aldrig någonsin skulle utsätta mig för. Då han bor närmast skolan (jag har 7mil) och känner ingen annan föräldrer direkt heller har vi alltid varit överrens om att han går på föräldrarmöte och vi har inte utvecklingssamtal ihop. Varför skulle någon nånsin gå så långt som en soc anmälan om man inte kommer på föräldrarmöte?

• sextiotalist
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-11 16:15:59 följande:

Var har jag skrivit att det ens gäller mig? Nu hittar du på saker som inte står/finns

Eftersom det inte framgår att det är en generell fråga så förutsätter man att det är du som ville ha råd
  • Anonym (anonymförälder)
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-11 16:26:37 följande:
    Själv blir jag mörkrädd av att folk har så svårt att läsa en enkel fråga utan att hitta på egna versioner...i övrigt önskade jag inga tips på hur jag personligen skall göra. Det löser jag bra på egen hand med rektor och kollegor tack
    Hitta på egna versioner? Snälla Emma, jag vet inte vad du far efter. Men du undrar vad som händer med en förälder som ej deltar på föräldramöten eller utvecklingssamtal, och du undrar om det "blir" en socanmälan, i dagligt tal kallad för "orosanmälan".

Om du nu vet hur du skall göra, så låter det ju bra. Men vad där det du vill ha för svar?

Jag, eller min hustru har troligtvis missat något föräldramöte någon gång. Vi försöker dock att gå, oftast en av oss, då vi har flera barn och dessa möten tenderar att sammanfalla tidsmässigt.

Utvecklingssamtal har vi aldrig missat, då man oftast få ett antal förslag på tid. Ofta så försöker vi gå bägge två, men ibland så fungerar inte logistiken.

Vi har bekanta som "ofta" missar föräldramöten (bägge föräldrarna). Mina erfarenheter av det är att det inte upprättas någon speciell rapport eller anmälan kring det, inte vad vi har hört iaf.

Bättre?
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-11 15:47:47 följande:

Vad händer om en förälder inte vill gå på utvecklingssamtal eller föräldramöte? Socanmälan? Annat? Hur resonerar ni/jobbar kring det/har för erfarenheter av det? Vill ha svar av de som vet, inte "personligt tyckande".

Händer knappast så mycket mer än att barnets lärare/pedagog kanske ser dig som ointresserad av ditt barns skolgång eller också tänker att du har enorm tidsbtist/svårt att komma ifrån ditt jobb. Säger jag i egenskap av både mamma och förskollärare. I min yrkesroll hade jag nog lyft fram vikten av att delta i ett utvecklingssamtal. Föräldramöten är en annan sak, nästan alltid någon som uteblir från dem.

I egenskap av förälder anser jag, likt många andra, att föräldramöten är tråkiga och att de inte ger så mycket. Och i ärlighetens namn orkar jag sällan skaffa barnvakt för att gå på dem. Barnens pappa (vi är skilda) brukar ibland gå för att skolan inte ska tro att vi skiter i våra barns skolgång som han så fint uttryckte det :P

Utvecklingssamtal deltar vi alltid i. Antingen en av oss eller båda om möjligt.
  • Anonym (Emma (lärare))
    Anonym (anonymförälder) skrev 2017-09-11 16:39:59 följande:
    Hitta på egna versioner? Snälla Emma, jag vet inte vad du far efter. Men du undrar vad som händer med en förälder som ej deltar på föräldramöten eller utvecklingssamtal, och du undrar om det "blir" en socanmälan, i dagligt tal kallad för "orosanmälan".

Om du nu vet hur du skall göra, så låter det ju bra. Men vad där det du vill ha för svar?

Jag, eller min hustru har troligtvis missat något föräldramöte någon gång. Vi försöker dock att gå, oftast en av oss, då vi har flera barn och dessa möten tenderar att sammanfalla tidsmässigt.

Utvecklingssamtal har vi aldrig missat, då man oftast få ett antal förslag på tid. Ofta så försöker vi gå bägge två, men ibland så fungerar inte logistiken.

Vi har bekanta som "ofta" missar föräldramöten (bägge föräldrarna). Mina erfarenheter av det är att det inte upprättas någon speciell rapport eller anmälan kring det, inte vad vi har hört iaf.

Bättre?
    Det är ju du som sitter och oroar dig för vad jag ev "skall göra". Var har du läst in att jag ens skulle göra något? Eller så SKULLE det ju kunna vara så att jag frågar rent generellt...
  • Anonym (Va)
    Anonym (Emma (lärare)) skrev 2017-09-11 16:44:51 följande:

Det är ju du som sitter och oroar dig för vad jag ev "skall göra". Var har du läst in att jag ens skulle göra något? Eller så SKULLE det ju kunna vara så att jag frågar rent generellt...

Jag tvivlar på att Du "gör" något alls då du inte ens vet de korrekta benämningarna
  • Anonym (tt)

Det skulle räcka med ett utvecklingssamtal per läsår. De som inte når upp till godkända mål behöver väl varje termin.
    Föräldramöte borde styras upp så att inte glappkäftade mammor får en massa utrymme med "Teo tycker det är jättesvårt med läxan vad ska han göra". Enskilda problem tas upp direkt med läraren.,

• Anonym (Emma (lärare))
    Anonym (Va) skrev 2017-09-11 16:57:08 följande:
    Jag tvivlar på att Du "gör" något alls då du inte ens vet de korrekta benämningarna
    Och det vet du? Nej just det
  • Anonym (Emma (lärare))
    Anonym (Va) skrev 2017-09-11 16:24:42 följande:
    Man är inte en engagerad förälder om man under kan ta ledigt en timme per termin för att träffa barnets pedagog och barnet under ett utvecklingssamtal!
    En nattarbetare måste ta ledigt 10-12 timmar tex. Som sagt din värld verkar svartvit
  • Anonym (Emma (lärare))
    Anonym (.) skrev 2017-09-11 16:25:54 följande:

Du är garanterat ingen lärare utan en förälder som vill milda ditt dåliga samvete.

Någon gång kan det absolut vara svårt att gå, men då byter man givetvis tid och inte bara struntar i det. Att en tycker utvecklingssamtal är meningslösa är ingen anledning att inte gå. Barnen håller i mötena, så då får man väl pallra sig iväg för sina barns skull om inte annat. 

Väldigt vad du kan ljuga
Svar på tråden inte gå på utvecklingssamtal