• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Regnar
    Familj77 skrev 2017-11-15 19:14:45 följande:

Hej

Välkomen i samtalet!

Så kan det vara. Det kallas öppen donation.

Barnet har själv möjlighet att söka upp sitt ursprung när det fyllt 18 år.

Ni som föräldrar har inte den möjligheten.

Endast barnet som får välja om den vill eller inte.

Det är så jag och min man har det. Känner inte de minsta orolig inför det. Jag tänkte mycket på det innan vi tog beslutet om ÄD.

Många etiska och ganska svåra frågor som jag brottades med ett tag. Läste massor och tog reda på så mycket info som möjligt. Valde klinik med omsorg och lite beroende på kö och möjlighet.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Inte säkert jag kan svara men jag hjälper gärna till om jag kan.

Tack för svaret <3

Hoppas allt har gått bra för er .

Känner du någon klinik i Göteborg eller Stockholm som är bättre och man får bättre hjälp ?
  • Familj77
    Regnar skrev 2017-11-15 19:19:52 följande:
    Tack för svaret <3

Hoppas allt har gått bra för er .

Känner du någon klinik i Göteborg eller Stockholm som är bättre och man får bättre hjälp ?
    Hej

Ursäkta att svaret kommer sent men har haft fullt upp.
    Vad för klinik tänker du på??
    Det finns två privatkliniker i Göteborg som jag känner till. Calanderska och Nordic-IVF

Nordic IVF fick vi ingen positiv upplevelse ifrån. Skulle inte rekommendera dom!!

• UndrandeSökare

Regnar- Jag har hört att många talar gott om ivfFalun, de kan också hjälpa till med mer mediciner än de vanliga tex intralipiddropp för att lugna immunförsvaret om man har svårt att få behålla graviditeter.

• Mrs.W

Så var den stora dagen här. Minus på testet. Jag känner mig så tom och väldigt, väldigt sorgsen. Fick som jag skrev veta förra veckan att inga ägg kunde frysförvaras så nu måste vi ställa oss i kö igen och vänta ytterligare några år. Jag vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Inget hopp, mest förtvivlan. Klarar inte av att jobba just nu. Nu hoppas jag för er som är kvar här <3

• Familj77
    Mrs.W skrev 2017-11-21 02:03:00 följande:

Så var den stora dagen här. Minus på testet. Jag känner mig så tom och väldigt, väldigt sorgsen. Fick som jag skrev veta förra veckan att inga ägg kunde frysförvaras så nu måste vi ställa oss i kö igen och vänta ytterligare några år. Jag vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Inget hopp, mest förtvivlan. Klarar inte av att jobba just nu. Nu hoppas jag för er som är kvar här <3

God morgon
    Mitt hjärta gick sönder imorse. 14 dagar efter insättning och gravtestet var negativt.....Gråter
    Jag gick i tusen bitar på en sekund, allt rasade och just nu vet jag inte riktigt hur jag skall ta mig upp. Ringde och sjukskrev mig, jobba...det finns inte på kartan!
    Förstår hur du känner, det slutar liksom att fungera.
    Förtvivlan, uppgivenhet, tomhet och otrolig sorg! Tusen och åter tusen frågor om varför! Det gör ont i hela kroppen, ända in till hjärtat.
    Vi vet inte just nu om vi har några ägg i frysen eller om hur vi skal gå vidare. Hur ska man orka??
    Skriv gärna om du orkar, vi kanske kan försöka förstå varandra och på så sätt ge lite styrka och mod att orka och våga fortsätta{#emotions_dlg.flower}
    Har ni funderat på att vända er utomlands där köerna inte är alls lika långa som i Sverige??
    Tänker på erHjärta
  • UndrandeSökare

Beklagar minus Mrs W och Familj77, jag vet hur frustrerade och ledsamt det är med att få minus.

Kan verkligen rekommendera att man söker hjälp utomlands om man har råd, där är det sällan några köer alls.

Vi valde AvaRiga eftersom det är kort resväg från Sverige, de är vana vid svenska patienter och de har inga köer alls, man kan köra igång direkt.

Går man in på deras hemsida på vardagar under kontorstid kan man direkt börja chatta med någon av deras koordinatorer som svarar på alla frågor. Det var så jag fick kontakt med dem, jag började chatta och senare maila med deras kordinator Veronika.

Annars om man misstänker att immunförsvaret är orsaken till att man inte får barn så kan jag rekommendera immunutredning i Aten. Jag har gjort min på Life clinic i Aten och den var verkligen mycket bättre än utredningen i Sverige.

Jag kan svara på frågor om nån vill veta mer om ÄD i Riga eller immunutredning.

• Mrs.W

Familj77, jag blir så ledsen för er skull. Så här skulle det ju inte bli... Bra att du lyssnar på din kropp och vilar. Man måste få sörja ifred och det går inte när man är på jobbet. Jag pratar gärna <3

UndrandeSökande, vi har pratat om Riga, men ser inte hur vi ska ha råd med det tyvärr. Extra utredningar känns också långt borta, ekonomiskt sett. Vi har redan belånat oss och även om det känns som att man skulle kunna lägga ut hur mycket som helst för ett barn så behöver vi tänka på framtiden, hur den än ser ut. Hur hade ni andra råd?

• Familj77
    UndrandeSökare skrev 2017-11-21 09:12:14 följande:

Beklagar minus Mrs W och Familj77, jag vet hur frustrerade och ledsamt det är med att få minus.

Kan verkligen rekommendera att man söker hjälp utomlands om man har råd, där är det sällan några köer alls.

Vi valde AvaRiga eftersom det är kort resväg från Sverige, de är vana vid svenska patienter och de har inga köer alls, man kan köra igång direkt.

Går man in på deras hemsida på vardagar under kontorstid kan man direkt börja chatta med någon av deras koordinatorer som svarar på alla frågor. Det var så jag fick kontakt med dem, jag började chatta och senare maila med deras kordinator Veronika.

Annars om man misstänker att immunförsvaret är orsaken till att man inte får barn så kan jag rekommendera immunutredning i Aten. Jag har gjort min på Life clinic i Aten och den var verkligen mycket bättre än utredningen i Sverige.

Jag kan svara på frågor om nån vill veta mer om ÄD i Riga eller immunutredning.

Tack, det känns helt tomt och det gör fruktansvärt ont! Vet liksom inte vart jag ska ta vägen.....försöker fly korta stunder, minuter och sekunder.

När vi gjorde IVF hemma i Sverige så var det otrolig kontroller under tiden och dagarna innan insättningen. Blodprover, gynundersökningar och samtal.
    När vi nu gjort ÄD i Finland så var det inga direkta kontroller. Var på ultraljud två gånger men inga prover mm.
    Varför tror du att det inte är samma koll där??
    Immunutredning...hmmm...för att? Om jag får fråga.
    Var det inte väldigt dyrt?? Var du på plats i Aten under längre tid??

• Familj77
    Mrs.W skrev 2017-11-21 13:02:47 följande:

Familj77, jag blir så ledsen för er skull. Så här skulle det ju inte bli... Bra att du lyssnar på din kropp och vilar. Man måste få sörja ifred och det går inte när man är på jobbet. Jag pratar gärna <3

UndrandeSökande, vi har pratat om Riga, men ser inte hur vi ska ha råd med det tyvärr. Extra utredningar känns också långt borta, ekonomiskt sett. Vi har redan belånat oss och även om det känns som att man skulle kunna lägga ut hur mycket som helst för ett barn så behöver vi tänka på framtiden, hur den än ser ut. Hur hade ni andra råd?

Samma känner jag för er, det var absolut inte såhär det skulle vara. Efter allt kämpande, vilja, tårar, glädje och förhoppningar trode jag någonstans att det kanske blir som vi vill, äntligen. Men ickeGråterMitt hjärta gick sönder på nytt.
    Undrar just hur mycket stryk det tål....

Pengar är en avgörande del, helt galet egentligen men så är det.
    Vi har sparat men sedan hade jag "tur" att få en viss "kompensation" från mitt privata försäkringsbolag. Efter IVF behandlingen fick vi ju besked om att jag var infertil, tillhör en grupp som är oförklarligt barnlösa. Ett intyg från min läkare som jag skickade in till mitt bolag. Det är inte mycket men det gav oss en hjälp på traven att försöka med ÄD
    Fick just besked från vår klinik att de embryon som inte sattes in för två veckor sedan inte klarat sig. NU står vi alltså på ruta 1 igen.....
    Hur kan det bli såhär?? Varför??
    Finns inga svar....

Jag får så dåligt samvete oxå när jag inte orkar/kan jobba. Pengarna behövs för att leva och kanske försöka på nytt..
    Så jobbigt att behöva ljuga för chefen och kollegor....visst, förkyld kan man vara fler gånger men kanske inte så tätt som jag varit de senaste.
    Hur gör du/ni?? Har du/ni valt att säga som det är till jobbet??
  • UndrandeSökare

Mrs W- Ja, tyvärr är det alltid en ekonomisk fråga om man har fertilitetsproblem. Vi gjorde missfallsutredning i Sverige som inte visade något, så vi hade inget val än att vända oss utomlands eftersom den hjälp vi behövde inte finns i Sverige.

Vi har tagit av sparade pengar, men vet att andra har tagit banklån, belånat bostaden eller fått ekonomisk hjälp av släktingar för att ha råd.

Har ni kvar några embryon i frysen?

Har du fått pröva några mediciner för att förbättra chanserna tex prednisolon för att lugna immunförsvaret från att stöta bort embryot? Det kan vara en orsak till varför man inte blir gravid. Det finns läkare i Sverige som kan hjälpa till med det tex Fertilitetplus i Stockholm.

Svar på tråden Äggdonation 2017