• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Mrs.W

Evis, hur många dagar efter återföring hade du testdag? Ser att du var på rd 7 den sjunde. Så vi borde ligga rätt lika i tid.

Jag hade återföring den 30:e oktober men har inte testdag förrän nästa måndag.

• Evis39
    Mrs.W skrev 2017-11-13 19:43:29 följande:

Evis, hur många dagar efter återföring hade du testdag? Ser att du var på rd 7 den sjunde. Så vi borde ligga rätt lika i tid.

Jag hade återföring den 30:e oktober men har inte testdag förrän nästa måndag.

Jag satte in en 5-dagars blasto den 30/10 och hade testdag nu i helgen. Kanske därför du har senare testdag?! Var ett fruset embryo som legat i frysen sedan april i år. Har gjort ett färskförsök som blev negativt och tre FET där 2/3 har blivit ett plus. Så det finns hopp med äggdonation, även om det känns tungt ibland. Håller verkligen tummarna att du får ett plus på din testdag!!!
  • Familj77

Hej

Idag är det 7 dagen...letar efter känslan, tecken, illamående, förtröstan och förhoppningar om att allt är som det ska.
    Vågar man hoppas? Jag skall gå en vecka till innan jag får göra test. Varje dag känns som en evighet och har nog lite rädsla i mig....
    så himla rädd för att det ska hända något....Gråter

Hur mår ni andra som är i samma situation?

Tycker det r väldigt jobbigt att man "inte kan leva" som vanligt. Om ni förstår hur jag menar. Livet har dom senaste 6 åren varit på paus. Det har varit ett enda stort virrevarr av gynstolar, blodprover och samtal till olika läkare. Vardagen har liksom levts, fast på sidan av. Nu är vi i samma situation igen, så trött på att inte veta. Inte våga hoppas. Inte våga tro.

Hoppas dessa dagar går förbi fort.....

• Mrs.W

Jag är inne på dag 15. Jag mår bra fysiskt, men uselt psykiskt. Har haft molvärk sedan dag 6, 7. Den har inte försvunnit. Ingen blödning, inga ömma bröst, inget plus på stickan. Jag har testdag på dag 21. Undrar varför det är så olika på olika kliniker? Jag menar, om din klinik har testdag på dag 14, så borde jag ju fått ett plus nu om det gått vägen... jag tror inte att det gick den här gången. Vi får börja om igen... hur länge måste vi då stå i kö? Suck.

Jag hoppas att det går bra för er familj77. Håller all tummar <3

• Sjuttiosjuan

Hej tjejer!

Följer er lite här i tråden trots att vi redan gjort vår ÄD. Känner igen mig så i allt ni skriver, det är mycket tankar och funderingar som dyker upp under processen.

Ville bara säga hej och önska er stort lycka till<3

• Regnar

Hej tjejer,

Nu är det ett tag som jag tänker på ÄD för vi har försökt för barn i nästan 3 år men det går inte och läkare tycker att mina äggreserver minskat och visst högkvalitet är sämre nu ????

Jag tänkte länge och vill tänka på ÄD nu men läste någonstans om reglerna som var lite obehagligt för mig om att personen som man tar ägg ifrån får träffa barnet senare .

Är det sånt???

Vet ni någonting om det?

Tack för hjälpen

• Regnar
    Regnar skrev 2017-11-15 10:30:32 följande:

Hej tjejer,

Nu är det ett tag som jag tänker på ÄD för vi har försökt för barn i nästan 3 år men det går inte och läkare tycker att mina äggreserver minskat och visst högkvalitet är sämre nu .

Jag tänkte länge och vill tänka på ÄD nu men läste någonstans om reglerna som var lite obehagligt för mig om att personen som man tar ägg ifrån får träffa barnet senare .

Är det sånt???

Vet ni någonting om det?

Tack för hjälpen

8
  • Regnar

Och en fråga till hur kan man ta bort kommentaren om man skriver fel ?????

Jag är helt ny här

• onewish
    Regnar skrev 2017-11-15 10:30:32 följande:

Hej tjejer,

Nu är det ett tag som jag tänker på ÄD för vi har försökt för barn i nästan 3 år men det går inte och läkare tycker att mina äggreserver minskat och visst högkvalitet är sämre nu ????

Är det sånt???

Vet ni någonting om det?

Tack för hjälpen

Hej!

Det sparas i barnets journal i 60 år identiteten på kvinnan som donerar ägg (bild och ålder osv). Barnet har rätt att från 18 års ålder kontakta kvinnan som donerat äggen så

Det stämmer .dock är det väldigt sällan som barnen väljer att göra der vilket jag tänker ha att göra med att till skillnad från adoption (när kvinnan valt att bära och sätta ett barn till liv) så skulle barnet aldrig finnas om inte kvinnan som tar emot äggen fanns dvs den biologiska mamman. Jag tänker att om den dagen kommer får jag ta det då men jag själv vet att det är jag som är min blivande sons mamma, jag har brutit på mitt barn och min man skulle aldrig välja att skaffa barn med någon annan än mig. Hoppas det känns lite bättre för dig nu !
  • UndrandeSökare

Regnar- Välkommen till tråden. Går nog tyvärr inte att ta bort ett inlägg för att man skrivit fel.

De flesta av oss här gör äggdonation utomlands i länder där donatorn är anonym, så donatorn och mottagaren träffas aldrig, man vet inte ens den andra personens identitet.

Däremot om man gör donation i Sverige så har BARNET rätt att få veta vem donatorn var när barnet blir 18år. De kan då välja att träffas om både donatorn och barnet vill. Men inte säkert att donatorn vill träffas, eller så kan donatorn vara avliden då.

Svar på tråden Äggdonation 2017