• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • Regnar

Tack för alla svar .

Jag vet inte egentligen vad jag ska göra än och är mycket förvirrad . Det är kanske bättre om jag åker till mitt land och forska där lite . Min man är svensk men jag kommer från ett annat land och där är reglerna annorlunda än här .

Vet inte ens om jag ska börja med IVF eller det är dumt att tänka på det för jag har forskat mycket och det verkar som att man har inte så mycket chans när man har mindre äggreserver .

Jag är redan slut med energin för att kämpa acceptera det vr5 inte om jag orkar med IVF och många gånger.....

• UndrandeSökare

Regnar- Jag och min man gör donation hos AvaRiga (Lettland) och i Lettland är all donation anonym. Dvs barnet kan aldrig få veta vem donatorn är.

I de flesta länder är donation anonym. Men i Sverige, Finland, island och Danmark finns öppen donation vilket innebär att barnet kan få veta vem donatorn är när det blir 18år. Men donatorn kan aldrig kräva att få träffa barnet.

Så om du vill ha anonym donator så är det lätt att hitta det i många länder i Europa. MEN om man använder anonym donator så får man betala allt själv, då kan man aldrig få pengar av Försäkringskassan för donationen. Om man använder öppen donator så kan man söka ersättning från Försäkringskassan för äggdonation eller spermadonation. Men inte för dubbeldonation (både ägg och spermiedonation samtidigt) för det är förbjudet enligt svensk lag och då kan man heller inte få ersättning av försäkringskassan.

• Regnar

Vet ni hur mycket kan det kosta på ett ungefär där som ni ska göra?

Och en viktig sak till för mig är att veta lite om personen som ska få ägg ifrån , jag menar ålder och ärftliga sjukdomar och sånt .Får man såna informationer eller ingenting får man veta?

• Regnar

En fråga till om det är ok för dig att säga .

Hur känns det för dig?

Jag har ett barn från min gamla relation men nu med min man önskar hela jag ett barn från honom och det har blivit så och jag börjar verkligen bli sjuk menar psykiskt pga det .

Tänkte på det sättet då har jag hans barn iaf .

• Jag är bara jag
    Regnar skrev 2017-11-15 18:44:56 följande:
    Vet ni hur mycket kan det kosta på ett ungefär där som ni ska göra?

Och en viktig sak till för mig är att veta lite om personen som ska få ägg ifrån , jag menar ålder och ärftliga sjukdomar och sånt .Får man såna informationer eller ingenting får man veta?
    ÄD kan kosta mellan 25-100000 beroende på vilken variant man gör och vilken klinik man går på. Donatorerna måste vara fullt friska utan anlag för ärftliga sjukdomar. Man får välja ganska mycket hur man vill att de ska se ut och vara. Eller inte välja alls som vi gjorde. I Sverige får man inte välja nånting vad jag vet. Här är donatorerna äldre också.
  • Regnar
    Jag är bara jag skrev 2017-11-15 18:51:38 följande:

ÄD kan kosta mellan 25-100000 beroende på vilken variant man gör och vilken klinik man går på. Donatorerna måste vara fullt friska utan anlag för ärftliga sjukdomar. Man får välja ganska mycket hur man vill att de ska se ut och vara. Eller inte välja alls som vi gjorde. I Sverige får man inte välja nånting vad jag vet. Här är donatorerna äldre också.

Aha , tack då kostar det mellan 25-100000 med klinik och allt som måste göras .
  • Familj77
    Mrs.W skrev 2017-11-14 20:40:55 följande:

Jag är inne på dag 15. Jag mår bra fysiskt, men uselt psykiskt. Har haft molvärk sedan dag 6, 7. Den har inte försvunnit. Ingen blödning, inga ömma bröst, inget plus på stickan. Jag har testdag på dag 21. Undrar varför det är så olika på olika kliniker? Jag menar, om din klinik har testdag på dag 14, så borde jag ju fått ett plus nu om det gått vägen... jag tror inte att det gick den här gången. Vi får börja om igen... hur länge måste vi då stå i kö? Suck.

Jag hoppas att det går bra för er familj77. Håller all tummar <3

Förstår dig, det är otroligt tufft. Samma för mig, inga tydlig tecken på att man skulle vara gravid. Ja, jag vet att det är endast dag 8 idag men jag är desperat efter svar!! Har levt på hoppet för länge nu och vill VETA lite vad som händer.
    Har oxå reagerat på detta med testdag. Varierar väldigt från klinik till klinik.
    Jag fick med mig ett test hem från kliniken men visst har jag vrit sugen på att köpa ett extra bara för att testa. Men jag vet inte om jag vågar.

Kan du inte får göra ett ultraljud?? Där kan dom se mer och kanske kan ge er svar på en del frågor. Testa, fråga. Vi har ju en privat klinik som vi går till, det har inte varit några större problem att få tider. Men det kostar ju en slant....

Jag vill inte ens föreställa mig hur jag kommer reagera om det är ett minus...

Du behöver inte svara, det respekterar jag.
    Har ni gjort er behandling i Sverige? Privat?
    Kan säkert vara en del köer.

Tycker absolut du ska kontakta dom för ett ultraljud..
    Tänker på erHjärta
  • UndrandeSökare

Regnar- Man får fylla i formulär hur man vill donatorn ska se ut. Längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, utbildningsnivå, intressen etc etc Man får veta åldern på donatorerna om man frågar.

Sen kommer kliniken att maila er förslag på donatorer som matchar era önskemål. Är man inte nöjd kan man be om nya förslag. Priset beror på vilka tillval man väljer. Grundpriset för äggdonation ligger på ca 60.000 svenska kronor har jag för mig. Men googla på AvaRiga Lettland så hittar ni deras svenska hemsida och prislista på svenska.

Om man går in på deras hemsida under kontorstid dagtid så kan man direkt börja chatta men någon av deras koordinatorer. Det var så jag fick kontakt med kliniken. Jag har pratat med en kordinator som heter Veronika, hon är jättebra och svarar snabbt på alla frågor man har.

• Familj77
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-15 07:43:28 följande:

Hej tjejer!

Följer er lite här i tråden trots att vi redan gjort vår ÄD. Känner igen mig så i allt ni skriver, det är mycket tankar och funderingar som dyker upp under processen.

Ville bara säga hej och önska er stort lycka till<3

Hej

Välkomen in i samtalet!Hjärta
    Visst känns det bra(mitt i allt kämpande) att hitta någon som känner samma och vet vad man går igenom.

För mig känns det som ett plåster som håller ihop mig vissa dagar.
    Ni är otroligt värdefulla alla här!!
  • Familj77
    Regnar skrev 2017-11-15 10:30:32 följande:

Hej tjejer,

Nu är det ett tag som jag tänker på ÄD för vi har försökt för barn i nästan 3 år men det går inte och läkare tycker att mina äggreserver minskat och visst högkvalitet är sämre nu ????

Jag tänkte länge och vill tänka på ÄD nu men läste någonstans om reglerna som var lite obehagligt för mig om att personen som man tar ägg ifrån får träffa barnet senare .

Är det sånt???

Vet ni någonting om det?

Tack för hjälpen

Hej

Välkomen i samtalet!Hjärta

Så kan det vara. Det kallas öppen donation.
    Barnet har själv möjlighet att söka upp sitt ursprung när det fyllt 18 år.
    Ni som föräldrar har inte den möjligheten.
    Endast barnet som får välja om den vill eller inte.

Det är så jag och min man har det. Känner inte de minsta orolig inför det. Jag tänkte mycket på det innan vi tog beslutet om ÄD.
    Många etiska och ganska svåra frågor som jag brottades med ett tag. Läste massor och tog reda på så mycket info som möjligt. Valde klinik med omsorg och lite beroende på kö och möjlighet.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Inte säkert jag kan svara men jag hjälper gärna till om jag kan.

Svar på tråden Äggdonation 2017