• Stolt Farsa

Tiggeri - Vi som inte ger

Hej

Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

• Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • punktslash
    Anonym (Timisoara) skrev 2018-02-14 16:16:05 följande:

Man har rätt att vistas i ett annat EU-land hur länge som helst om man kan försörja sig, det finns inga andra krav än att försörjningen inte ska ske genom kriminalitet

Jag kan inte tänka mig att tiggeri räknas som försörjning.
  • Anonym (Timisoara)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-09-25 16:10:13 följande:
    Rumänien skickar tillbaka 6 miljarder kronor i stöd från EU som skall användas till socialt utsatta grupper. I Rumänien trakasserar man och förföljer romer och nekar dom bistånd som EU har avsatt för att lösa problemen med tiggare i Nordeuropa.

Sverige ger genom EU massa pengar till Rumänien och vi skall inte behöva hand om deras medborgare här också - vi har redan betalt för dom !

Sverige driver många projekt som går ut på att Rumänien skall ta hand om sina problem i sitt eget land istället för att driva folk på flykt. I Göteborg har man flera gånger åkt ner och försökt få dom att ta hand om sina egna medborgare.

Det är högerextremistiska partier och krafter som skickar tillbaka pengarna eftersom de inte anser att romerna med medborgarskap i Rumänien är riktiga rumäner.

De krävs rätt mycket skit i hemlandet för att en person skall ta sig en risig gammal skåpbil till Sverige och tigga här, leva i bilen och ändå tycka att det är ett bättre sätt att leva än hemma i Rumänien.

Det är inte högerextremistiska partier som skickar tillbaka pengarna. Partier som PRM kan inte skicka tillbaka pengar som inte är deras. Största parti i Rumänien är socialdemokratiska PSD i koalition med socialliberala ALDE. Inget av dem är högerextremistiska partier. Du tänker möjligen på Ungern och det högerpopulistiska Fidesz och Viktor Orban, men det är ett annat land.

Socialbidragsnormen i Rumänien är 1120 kr/månad i svenska pengar, för att få det måste man göra en arbetsinsats som motprestation.  

• punktslash
    JoDå2 skrev 2017-09-24 22:29:04 följande:

Kanske fel att kriminalisera de utsatta. Gör som med hororna.
    Kriminalisera de som der pengar.

Helt rätt resonerat! Syftet med sexköpslagen är att skydda de utsatta personerna som tvingats prostituera sig. Det är köpet av sex som är förbjudet, inte försäljningen av sex.

Nu har vi gång på gång sett hur "ligor" tvingat utsatta personer att tigga för dem, vilket på sitt sätt kan likna förhållandet hallick/prostituerad. Med samma argumentation borde vi nu kunna kriminallisera att skänka pengar till tiggare.
    Naiva svenskar tror att sedlarna de lägger i mynten hjälper någon fattig. Tvärtom, bidraget gör att fattiga utnyttjas, och pengarna går till de som sysslar med människohandel och bor i lyxiga hus och kör dyra bilar.
  • Anonym (Timisoara)
    punktslash skrev 2018-02-14 16:23:38 följande:
    Jag kan inte tänka mig att tiggeri räknas som försörjning.

Vad du kan tänka dig är fullständigt ointressant. Så länge du har så mycket pengar att du anser att du klarar dig, och inte tjänar de pengarna på brottslig verksamhet, så kan du per definition försörja dig.

Istället för att tänka så mycket, för det går uppenbarligen inte så bra, kanske du ska pröva att läsa vad EU säger om uppehållsrätt och försörjning. Börja med EURLEX.

• Anonym (Timisoara)
    Anonym (Förbjud tiggeriet NU!) skrev 2018-02-14 16:22:33 följande:
    Stämmer inte det du säger. Det finns en tremånadersregel som gäller alla EU-medborgare. Att tigga utanför ICA räknas inte som en stadigvarande form av försörjning, i synnerhet som tiggaren inte betalar skatt eller gör rätt för sig. Det som ställt till det är att man nyligen ändrat i regelverket, vilket gör att det idag är Migrationsverket som måste utvisa tiggarna efter tre månader och inte Polisen, i de fall det är tillämpligt. Men visst går det att utvisa EU-medborgare, det är inga som helst problem enligt gällande lagstiftning.

EUR-LEX

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:l33152&from=SV

"Studenter och andra personer som inte arbetar mot betalning, till exempel pensionärer, måste ha tillräckliga resurser för sig själva och sin familj, för att inte belasta värdlandets sociala biståndssystem, samt en heltäckande sjukförsäkring. "

Detta kallas "ekonomiskt icke aktiva personer", och det finns inga regler för HUR de försörjer sig. Begår man brott är det straffbart i sig, och kan utvisas efter dom i domstol. Har man inte begått ett brott så kan man inte dömas, och därmed heller inte utvisas. Formuleringen "icke belasta värdlandets sociala biståndssystem" är nyckeln här. Det går alldeles utmärkt att snylta på sin morbror i 15 månader, så länge morbror säger att han betalar. Har du 200 000 kr på ett bankkonto blir du inte utslängd heller.

Lägg därtill att det inte går att bevisa när och hur EU-medborgare rört sig över gränserna, i synnerhet inom Schengen, så går det inte att bevisa ett någon varit här i tre månader. En 2-timmars tripp med Viking Line eller en resa till Köpenhamn löser den lilla detaljen i vilket fall. I princip kan man säga att "jag kom från Norge igår, jag har 89 dagar kvar här", sant eller inte.

Systemet är självreglerande för normala människor. Utan pengar blir tillvaron olidlig för de flesta, och eftersom värdlandet inte ska ge dig ett öre, så svälts du i praktiken ut och förväntas flytta hem, om du inte är masochist.

Zigenare fungerar inte riktigt på det viset. De skiter också i lagar och rättsvårdande myndigheter, så du kan drömma dina våta drömmar om poliser och utvisningar, har inte rumänerna på 800 år lyckats integrera dem så har naiva svenskar noll och ingen chans. Pröva att hota en zigenare med lag och ordning, han gapflabbar dig rätt i synen.

En sak fungerar - SLUTA BETALA DEM. Det funkar i Rumänien, det funkar här också. Det är dina naiva och dumsnälla landsmän som ser till att tiggeriet fortsätter.

• Anonym (saga)

Jag ger inte. Jag vill förbjuda tiggeri. Jag lär mina barn att inte ge till tiggare, men att annan välgörenhet kan vara bra och viktig.

• Anonym (Agusta)

En höna av en fjäder..!

• Anonym (Kommer alltid ge.)

Tycker vi har en skyldighet att hjälpa tiggarna med åtminstone primitivt boende.
    Flyttbara modulhus som kan anpassas efter tiggarnas önskemål och något mål  mat om dagen. Handlar om en så liten insats för lite pengar.
    Någonstans där de kan bo och där de kan tvätta sig och sina kläder. Tycker det är trevligt när någon sitter utanför ICA och säger "Hej!".

• erin8722
    Anonym (Kommer alltid ge.) skrev 2018-02-14 18:44:19 följande:

Tycker vi har en skyldighet att hjälpa tiggarna med åtminstone primitivt boende.
    Flyttbara modulhus som kan anpassas efter tiggarnas önskemål och något mål  mat om dagen. Handlar om en så liten insats för lite pengar.
    Någonstans där de kan bo och där de kan tvätta sig och sina kläder. Tycker det är trevligt när någon sitter utanför ICA och säger "Hej!".

Du är I fel tråd - vi som inte ger....
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger