• Stolt Farsa

Tiggeri - Vi som inte ger

Hej

Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

• Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • Anonym (Har gett upp...)

Det är inte lätt för Romer att komma in i det Svenska pappers samhället,tro mig jag har försökt sen 2014 att hjälpa till så de kan få ett svenskt samordnings nummer,anmälda till Arbetsförmedlingen,sökt bostäder mm mm,har enbart lyckats fått i 2 personer(de som ärligt vill ge upp sitt tragiska liv i Rumänien)romerna är inte villiga att satsa på något själv,de kräver få pengar omgående trots att man förklarar att man jobbar och får lön månaden efter,så är det för oss svenskar med,vill ha bostad,ja ok,men sen sköta att betala hyror,hålla snykt och städat mm det är det väl någon annan som kommer och gör...
    Gör dumheter till och från,åker fast och kommer ut och fortsätter...det finns ingen hejd i dessa Romska ´´tiggare´´...jag har gett upp,har ingen lösning på problemet här i Sverige,utan anser att det stora problemet ligger i deras hemland,där bör synen på Romerna förändras,alla ska ha lika rätt till det övriga invånare har,men se där är det stort stop,trots att vi lever i 2018 talet,så tragiskt och vilka är det som fått lida mest? Jo,de stackars oskyldiga barnen som lever i misär...

De anser sig inte villiga att slita för en ´´skit lön´´när de tjänar mer på att göra olika dumheter så som inbrott,stjäla mm...

Har tom varje månad skickat iväg paket med kläder, Pampers,modersmjöklspulver mm som de små barnen är i behov av,men har slutat med detta med,för paketen kommer inte fram till barnen utan de säljer bort dessa,ok de får in lite pengar men där står åter igen barnen utan nödvändigheter.

• Anonym (förnödenheter)

Nej jag ger inte längre. Ja jag tycker det ska förbjudas, för att det är utnyttjande av en grupp svaga människor. 

Jag har pratat med tiggaren utanför vår ica och lidl butik. Jag talar serbokratiska och polska, och har kommit i kontakt med dom. Det är en organiserad brottslighet mot människors värdighet. Kvinnan som sitter utanför ica, hon har lämnat sina två småbarn hos sin gamla mamma med löftet att tjäna massa pengar här i Sverige.

Bosatta i husbil, utan värme och vatten i obygden. Hämtas dom upp och placeras på sina stationer, hon får behålla 10% av sina intäkter, resten ska "männen" ha. Hon har vart här i två år till våren, och har fortfarande inte betalat sin skuld för uppehälle och resan hit. Hon berättar om misären, hur folk är hungriga och fryser i husvagnsparken, hur kvinnor blir våldtagna och slagna och polisen kommer men inget gör. Hur dom är strandsatta pga skulder här i sverige. 

Absolut ska vi sätta stopp för den människohandel som bedrivs framför våra ögon. Jag ger kläder, mat och förnödenheter/medicin efter önskemål, men inga pengar.

• Mandel
    Anonym (Har gett upp...) skrev 2018-02-15 12:34:40 följande:

Det är inte lätt för Romer att komma in i det Svenska pappers samhället,tro mig jag har försökt sen 2014 att hjälpa till så de kan få ett svenskt samordnings nummer,anmälda till Arbetsförmedlingen,sökt bostäder mm mm,har enbart lyckats fått i 2 personer(de som ärligt vill ge upp sitt tragiska liv i Rumänien)romerna är inte villiga att satsa på något själv,de kräver få pengar omgående trots att man förklarar att man jobbar och får lön månaden efter,så är det för oss svenskar med,vill ha bostad,ja ok,men sen sköta att betala hyror,hålla snykt och städat mm det är det väl någon annan som kommer och gör...
    Gör dumheter till och från,åker fast och kommer ut och fortsätter...det finns ingen hejd i dessa Romska ´´tiggare´´...jag har gett upp,har ingen lösning på problemet här i Sverige,utan anser att det stora problemet ligger i deras hemland,där bör synen på Romerna förändras,alla ska ha lika rätt till det övriga invånare har,men se där är det stort stop,trots att vi lever i 2018 talet,så tragiskt och vilka är det som fått lida mest? Jo,de stackars oskyldiga barnen som lever i misär...

Har aldrig haft ett enda problem med att få samordningsnummer för medborgare ifrån andra eu-länder, men det beror kanske på att vi ser till att de har en inkomst och inte kommer att belasta det svenska sociala skyddsnätet alls.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

ja,men exakt,en inkomst är att föredra,men det finns ju knappt någon som är villig att anställa Romer.

Vi har inte haft några problem att ordna med samordningsnummer heller,tyvärr så gäller dessa nummer bara i ett år och sen förväntas ju människorna att ha ordnat ett arbete,men i de flesta fall så har inget gjorts.

Jag känner till och med till fall där personer har ett flertal olika samordningnummer,vilket inte är bra,men detta har de ju för att unkomma det svenska rättssystemet har vi upptäckt.

• Anonym (Agusta)
    punktslash skrev 2018-02-15 12:13:11 följande:
    Du är ju hopplös då du vägrar se och lyssna.

Tiggerskan utanför Ica-butiken där jag bor daltar naiva svenskar med och skämmer bort henne, Hon är dömd för stöld. Hennes "make" är dömd för misshandel och ett stort antal inbrott.

Tro inte att dina "snälla" tiggare är bättre. Du finansierar kriminell verksamhet.
    Visa upp svart på vitt då angående det här..
    Anonym (Förbjud tiggeriet NU!) skrev 2018-02-15 11:33:55 följande:
    Fullständigt värdelös jämförelse! Utvandrarna fick inte ett skit gratis och fick verkligen slita ont. De hade hellre dött av skam än att sitta och tigga som ett hjon.
    Hur vet du det..? Upp till bevis..!
  • punktslash
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 13:57:55 följande:
    Fullständigt värdelös jämförelse! Utvandrarna fick inte ett skit gratis och fick verkligen slita ont. De hade hellre dött av skam än att sitta och tigga som ett hjon.
    Har du fortfarande varken sett Uppdrag granskning eller Paradise Hotel?
  • punktslash
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 13:57:55 följande:
    Typexempel på hur det går till.
    unt.se/nyheter/uppsala/tjanade-en-miljon-pa-tiggare-i-uppsala-4896168.aspx

Och detta bidrar just du till att det ska fortsätta!
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger