• Stolt Farsa

Tiggeri - Vi som inte ger

Hej

Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

• Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • DuranDuran
    Anonym (Reggy) skrev 2018-02-14 21:50:27 följande:

Jag ger inte pengar, är emot tiggeri och tycker att det är störande när dem sitter utanför butikerna och säger "heeeej heeeeej".

Pliiiiiis kråååååna......
  • Anonym (Agusta)

Jag tyar inte mer karl-oskar..!

• Anonym (Timisoara)

Gör som vi som levt med dem hela livet, vi betalar inte zigenare som tigger, problemet löst. Förbud hjälper inte, när började de bry sig om förbud? 

Att gnälla på politiker, att de ska hjälpa er, är typ lika lönlöst, politiker är korrupta och tänker bara på sig själva. Det är bara mesar och fjollor som piper om att politiker ska göra saker åt dem. Buhuu pappa hjälp mig, tiggajen e jettedum.

Sluta betala så försvinner tiggarna. Fortsätt att betala så blir de kvar. Ni som vill betala och ni som vill få bort tiggarna, jag tycker ni ska ta och göra upp med nävarna på Järvafältet eller nåt. 

• Anonym (Men ge dig!)
    Anonym (Kommer alltid ge.) skrev 2018-02-14 18:44:19 följande:

Tycker vi har en skyldighet att hjälpa tiggarna med åtminstone primitivt boende.
    Flyttbara modulhus som kan anpassas efter tiggarnas önskemål och något mål  mat om dagen. Handlar om en så liten insats för lite pengar.
    Någonstans där de kan bo och där de kan tvätta sig och sina kläder. Tycker det är trevligt när någon sitter utanför ICA och säger "Hej!".

Nej vi är inte skyldiga att hjälpa dem med något. Deras hemländer däremot får stora pengar från EU för att hjälpa dem. DE är skyldiga att hjälpa. Men hemma hos dem inte hos oss!!! 

Det finns så många som skulle hjälpas av insatserna du säger. De skall INTE läggas på folk som är här utan anledning för att det finns folk som tycker det är trevligt men någon som säger hej utanför ICA. 

Du inser att du genom att ge dem pengar dömer dem till att sitta där och frysa. Istället för att få ett drägligt liv hemma. Du slår dig för bröstet för att du ger dem pengar, men du är den som gör att de sitter där... 

• Anonym (C)

Jag ger inte och har ingen respekt för tiggare när jag varit trakasserad ett flertal gånger för att jag är liten till kroppen och lätt att fysiskt förhindra att gå någonstans och att man tror att jag är naiv och tycker synd om respektlösa människor.

Tiggare är inte bara folk som säger nåt ord utanför Ica,

en gravid kvinna springer efter mig "please please jak har med barn please" och jag svarar "Jag med och jag har mindre pengar än dig!" Det var sanningen. Hade 20 kr då, en tiggare tjänar i snitt 1000 kr eller mer per dag. Plus att deras pengar går inte till de så barnet kommer födas och Hamna på fosterhem hur som och kvinnan fortsätter bli illa behandlad av mannen som satt ut henne att tigga. Om det nu var en riktig mage vill säga. Att ge pengar är att stötta människohandel.

Vill du ge något som tiggaren får och inte de som styr, ge presentkort på mat eller ge bröd fika frukt.

• Anonym (Agusta)

Är det farligt att sitta utanför Ica..?

• Anonym (Timisoara)
    Anonym (Men ge dig!) skrev 2018-02-14 23:47:02 följande:

Nej vi är inte skyldiga att hjälpa dem med något. Deras hemländer däremot får stora pengar från EU för att hjälpa dem. DE är skyldiga att hjälpa. Men hemma hos dem inte hos oss!!! 

Det finns så många som skulle hjälpas av insatserna du säger. De skall INTE läggas på folk som är här utan anledning för att det finns folk som tycker det är trevligt men någon som säger hej utanför ICA. 

Du inser att du genom att ge dem pengar dömer dem till att sitta där och frysa. Istället för att få ett drägligt liv hemma. Du slår dig för bröstet för att du ger dem pengar, men du är den som gör att de sitter där... 

Tänkte du på Indien, där de kommer ifrån från början? 

Rumänien har inte ens velat använda pengarna som EU har avsatt därför att man inte har en aning hur man ska hjälpa människor som inte vill bli hjälpta, och inte vill ha med rumäner att göra. Registrerar du inte dina barn så vet myndigheterna inte om att de finns och de kallas inte till skolan. Du får inget socialbidrag utan motprestation. Bland rumäner, ungrare och tyskar, tre folk som bor i Rumänien, är analfabetismen 1-2%, bland zigenare 35%, och ändå är det skolplikt i landet. 

Vill detta nomadfolk med rötterna i nordvästra Indien inte anpassa sig så får de ta konsekvenserna av det, vad ska övriga göra hade du tänkt?

Rumäner är mycket liberala människor, folk får göra som de vill, även zigenare, men var och en får leva med konsekvenserna av sina val.

• Anonym (Agusta)

Falska baseringar och missunsamhet..jo jag tackar jag..!

• Anonym (C)
    Anonym (Men ge dig!) skrev 2018-02-14 23:47:02 följande:

Well Spoken.

Människor ger pengar och känner "ååå jag är en bra människa nu" men de fattar inte att tiggarna vid dagens slut lämnar alla pengar till någon som slår de hotar de tvingar de att sitta och frysa nästa dag, och de vet att det spelar bra på människors sympati att någon sitter där och fryser, och vilka är klena och går på det? Jo , alla som tycker synd om tiggaren.

Tiggarna nekar materbjudanden av en anledning, de måste fixa pengar till sina överordnade.
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger