• Stolt Farsa

Tiggeri - Vi som inte ger

Hej

Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

• Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • punktslash
    Anonym (Bob) skrev 2018-02-14 20:38:39 följande:
    Har du sett dokumentären "Hotell Paradiset"?

Titta på den först så kanske du ändrar åsikt!
    Menar du den här?

• Anonym (Men ge dig!)
    Anonym (Timisoara) skrev 2018-02-15 00:06:52 följande:

Tänkte du på Indien, där de kommer ifrån från början? 

Rumänien har inte ens velat använda pengarna som EU har avsatt därför att man inte har en aning hur man ska hjälpa människor som inte vill bli hjälpta, och inte vill ha med rumäner att göra. Registrerar du inte dina barn så vet myndigheterna inte om att de finns och de kallas inte till skolan. Du får inget socialbidrag utan motprestation. Bland rumäner, ungrare och tyskar, tre folk som bor i Rumänien, är analfabetismen 1-2%, bland zigenare 35%, och ändå är det skolplikt i landet. 

Vill detta nomadfolk med rötterna i nordvästra Indien inte anpassa sig så får de ta konsekvenserna av det, vad ska övriga göra hade du tänkt?

Rumäner är mycket liberala människor, folk får göra som de vill, även zigenare, men var och en får leva med konsekvenserna av sina val.

Jag antar du försöker syfta på att de alla skulle vara romer eller zigenare men det är de inte alla. Och även om de var det så är det väldigt enkelt. De skall inte hjälpas här, vill de inte ha hjälp så ok men då skall de heller inte ha pengar för att tigga!
  • Anonym (Timisoara)
    Anonym (Men ge dig!) skrev 2018-02-15 00:44:10 följande:
    Jag antar du försöker syfta på att de alla skulle vara romer eller zigenare men det är de inte alla. Och även om de var det så är det väldigt enkelt. De skall inte hjälpas här, vill de inte ha hjälp så ok men då skall de heller inte ha pengar för att tigga!

Men sluta betala deras tiggeri då. Ingen etnisk rumän skulle tigga, det är alldeles för skamligt och det vet du.  

• punktslash
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-14 23:41:50 följande:
    Ja dessa tiggande inbrottstjuvar som rånar äldre och begår bedrägerier...
  • punktslash
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-14 23:10:14 följande:

Jag tyar inte mer karl-oskar..!

Var Karl-Oskar var en inbrottstjuv som rånade äldre och begick bedrägerier? Vilket kapitel ska jag läsa om?
  • Anonym (Men ge dig!)
    Anonym (Timisoara) skrev 2018-02-15 00:47:01 följande:

Men sluta betala deras tiggeri då. Ingen etnisk rumän skulle tigga, det är alldeles för skamligt och det vet du.  

Ger inte ett öre till tiggare. Tänker inte uppmuntra det äckliga beteendet.  

Men vet om folk som hävdar att även etniska rumäner och bulgare är bland tiggarna. 

• Anonym (Timisoara)

Jag har aldrig sett etniska rumäner tigga i Sverige, och till skillnad från dig så hör jag på dialekten om de är rumäner eller zigenare, jag kan till och med höra på dialekten var i rumänien folk kommer ifrån. 

• Anonym (Ida)

Jag har gett tidigare, men slutade.
    Tiggarna nöjer sig inte om de får modulhus och ett mål mat om dagen. Detta är deras livsstil och de är födda så och vet ingenting annat. Det är deras arv och de vill inte ha ett vanligt jobb. 
    Slutar vi ge så försvinner de inte, de bara flyttar på sig, och det är som att skjuta undan "problemet" 
    Tror inte ens själva att de ser sin livssituation som ett problem. De finns där och de lever så, och bara för att vi inte vill leva så, och för att de riktar sig till våra skuldkänslor, så ser vi dem som ett fel.

Jag har valt att inte ge mer för att en tiggare bad mig om mat en dag. Jag kände bara att ingen ska behöva vara hungrig, så jag gick med henne till Ica, och hon började packa i så mycket varor i korgen, kaffe, diskmedel, godis. Jag sade stopp och att hon får plocka ur varor. Hade själv inte så mycket pengar. Betalade sedan och det hamnade väl på 400:- Och efter det ville hon ha kvittot så hon skulle kunna lämna tillbaka allt och ta pengarna. Det fick hon inte. Hon fick stå där med sina kaffeförpackningar och diskmedel och skumtomtar och allt var det var. 
    Kände att när jag väljer att ge så vill jag inte bli lurad. Då slutade jag ge. 

Skänker mina pengar till djurrättsorganisationer istället. Människor är äckliga.

• Anonym (Agusta)
    punktslash skrev 2018-02-15 00:53:56 följande:
    Var Karl-Oskar var en inbrottstjuv som rånade äldre och begick bedrägerier? Vilket kapitel ska jag läsa om?
    Vem har sagt det ? de utvandrade till ett annat land för att hitta bättre möjligheter..precis som tiggarna gör i dag - fast de flyttar ju ej hit permanent..
  • Anonym (Man 45+)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 09:03:59 följande:

Vem har sagt det ? de utvandrade till ett annat land för att hitta bättre möjligheter..precis som tiggarna gör i dag - fast de flyttar ju ej hit permanent..

Den stora skillnaden är att Karl-Oskar och övriga européer fick en spade i handen direkt, och var tvungna att jobba för att överleva.

Tvivlar på att dagens tiggare vet hur en spade ser ut!
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger