Bf juli 2018
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Hej!
Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.
Plussade imorse och är överlycklig!
Är det någon mer som precis plussat?
Behöver någon att prata lite med :)
Jag blev förvånad över att de stoppar in handen! Tur jag frågade här först! Jag trodde att om jag särar på benen kan min sambo se ett tio cm stort hål!
Har lite erfarenhet inom sjukvården från förlossningen och bb o tror att det är ungefär såhär. När de mäter hur öppen man är så mäter de hur öppen livmodertappen är med fingrarna. Omföderskor brukar vara lite mer öppna. Man kan gå öppen 1-2 cm länge utan att förlossningen är igång. Omföderskor brukar oxå ha en mer mogen tapp tidigare el vad man ska säga utan att förlossningen är igång. Livmodertappen är som en gren som sticker ner i slidans inre lumen (svårt att förklara). När man närmar sig förlossningen så ska livmodertappen sakta flyttas mer framåt emot slidöppningen och även förkortas och mjukas upp. Slemproppen har jag förstått sitter i livmodertappen som en slags plugg, just för att inte bakterier etc ska komma in. Innanför den finns hinnorna.
Jag har bara upplevt lite obehag när de har mätt. Vid min andra förlossning så gick vattnet först o när vi var inne på kontroll 12 tim efter vattenavgången så gjorde hon en extrem hinnsvepning som inte alls gjorde ont. Men när jag ställde mej upp efter så kändes det rejält ca 4 tim efter föddes hon.
Blir lite detaljerat och långt emellanåt...;)
Det där med hinnsvepning har jag aldrig fattat. Vad är det egentligen för nåt?
Vecka 37+0 i dag och jag har ONT! Gissningsvis fixerar sig bebisen för det ilar och hugger i livmodertappen och trycket neråt är betydligt mer påtagligt än tidigare. Detta, blandat med återkommande sammandragningar, är inte direkt skönt :/
Jag är även extremt trött och tung i både kropp och huvud. Somnar efter frukost, t o m i dag när sonen klättrade runt på mig, och skulle lätt kunna sova åtminstone en gång till på dagen.
Min mage är även urkass.
Hoppas det innebär att bebisen vill komma före bf iaf. Jag har två bekanta som nyligen fött sitt andra barn 5 resp. 6 dagar före bf så det verkar vara nåt som gäller nu.
Vaknade vid 3 inatt av att det var blött i sängen, reste mig och det rann blodblandad vätska.. satte mig på toa och ringde in, då åkte en jätteklump ut.
De tror att det är vattenavgång och slempropp så nu ligger jag inlagd på fl för att se vad som händer...
Inte hänt nåt där inne mer än att jag har mätbara sammandragningar, suck. Orkar inte detta mycket längre
Vaknade vid 3 inatt av att det var blött i sängen, reste mig och det rann blodblandad vätska.. satte mig på toa och ringde in, då åkte en jätteklump ut.
De tror att det är vattenavgång och slempropp så nu ligger jag inlagd på fl för att se vad som händer...
Inte hänt nåt där inne mer än att jag har mätbara sammandragningar, suck. Orkar inte detta mycket längre
Åå vad spännande! Vilken vecka är du i?
Hoppas det snart händer mer :)
Gått från omogen och stängd i natt till mogen och öppen 2-3 cm nu! Väntar på att läkaren ska komma och säga hur vi ska göra nu