• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Moorii

Kan verkligen rekommendera skenorna, väldigt märkligt att ni inte fått tips om det tidigare! De hjälper till att hålla handen och handleden rak så det inte domnar lika mycket.

• Hermioney

Jag får samma sak. Min händer domnar av men då viftar jag på fingrarna och så försvinner det. Sen kan det komma tillbaka några minuter eller timmar senare.

Varje morgon när jag vaknar är mina händer helt stela. Knogarna har fastnat. Jag kan varken knyta näven eller sträcka ut. Några minter efter att jag vaknat brukar det släppa.Jag brukar skölja händerna i varmt vatten för jag tänker att värmen borde mjuka upp och underlätta blodcirkulationen.

• Hermioney

Jag undrar över det här med öppen.

Kan vem som helst se hur öppen man är?

Är det stort hål eller bara ett uttryck för något annat som bara sjukvårdspersonal kan se?

Använder de ögonmått eller stoppar de in en linjal?

• Perpen
    Hermioney skrev 2018-06-16 11:28:02 följande:

Är det stort hål eller bara ett uttryck för något annat som bara sjukvårdspersonal kan se?

De mäter med fingrarna. Dvs stoppar in fingrarna (lååångt in) och mäter hur öppen man är. Det är en av mina "hat-delar" av förlossningen. Har alltid upplevt de undersökningarna som väldigt smärtsamma.
  • Iowhannah

De använder fingrarna för att mäta, men hur många fingrar som är hur många centimeter vet jag inte. Det är ju livmodertappen som öppnar sig så det är klart att det blir som ett hål till slut.

Jag tror att det är rätt svårt för en lekman att kolla sånt.
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-06-16 11:45:54 följande:

De mäter med fingrarna. Dvs stoppar in fingrarna (lååångt in) och mäter hur öppen man är. Det är en av mina "hat-delar" av förlossningen. Har alltid upplevt de undersökningarna som väldigt smärtsamma.

Och jag minns knappt dem, så jag kan inte ha upplevt dem som jobbiga. Annat än att det var störande att plötsligt tvingas ligga på rygg i sängen.

Min absoluta hatdel var definitivt krystvärkarna innan jag de facto fick krysta, de var extremt svårhanterliga!
  • kattnos

Detta är mitt första barn så jag har inte varit med om att de har mätt på mig än men på föräldrautbildning sa de att när man har fingrarna som ett v-tecken när man känner så är man öppen ca 4 cm. Men hur långt in man ska vara och känna vet jag inte.
  • Perpen

Man ska nog inte vara där och pilla själv i onödan. Finns ju risk att man för upp bakterier och andra hemskheter. På mig har de aldrig mätt hur öppen jag är förrän det är dags för förlossning.

• Hermioney

Jag blev förvånad över att de stoppar in handen! Tur jag frågade här först! Jag trodde att om jag särar på benen kan min sambo se ett tio cm stort hål!

• Ignoramus
    Hermioney skrev 2018-06-16 15:59:52 följande:

Jag blev förvånad över att de stoppar in handen! Tur jag frågade här först! Jag trodde att om jag särar på benen kan min sambo se ett tio cm stort hål!

Samma här!!! Och häromdagen glömde jag på riktigt bort att vi får ungen när den är 0 veckor gammal, och inte 8 som en hundvalp. Jag är SÅ redo för detta! XD