Inlägg från: Spunky |Visa alla inlägg
  • Spunky

Astronomifrågor

Iarwain skrev 2017-11-12 21:58:42 följande:

"hur många VARV" ska det stå

Du kan ju inte flytta runt något samtidigt som du håller det kvar i samma position
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:11:39 följande:

Var i experimentet står det att du ska hålla något i samma position?

Varför skulle du vilja hålla något annat än den stora bollen (jorden) i samma position?

(Det finns faktiskt ett vettigt svar på den andra frågan, det tänkte jag ta om du inte har ett tillfredsställande svar på frågan i #150)

Gör experimentet och återkom.

Du skriver: håll alltid det röda plåstret som sitter på månen mot jorden

Hur kan det då plåstret rotera runt sin axel?
  • Spunky
    sharatec skrev 2017-11-12 22:33:03 följande:

Att ifrågasätta är inget självändamål om man själv saknar rudimentär kunskap om det som diskuteras. 

Jag förstår inte allt som diskuteras här (jag är kass på naturvetenskap generellt), men jag kan hänga med i det grundläggande och har inte så mycket mindervärdeskomplex att jag måste maskera min okunskap med föreställningar om "staten" (som inte har ett enda något med saken att göra).

Framför allt: vad menar du med detta? "Så att inte staten bestämmer vad vi har rätt att veta eller ej. " Kunskapen finns ju tillgänglig? Att du inte kan eller vill förstå den innebär ju inte att någon mörkar...

Eftersom månen rör sig runt sin axel på exakt angiven tid 28 dagar - samtidigt som den rör sig i sin bana runt jorden under exakt samma tid...

Vet vi ju därför exakt hur bilden mot jorden ser ut dagligen genom att dela upp månen i 28 fält som flyttas framåt 1/28 samtidigt som månen flyttas framåt på sin bana i exakt samma 1/28 del
  • Spunky
    sharatec skrev 2017-11-12 22:42:01 följande:

Ren nyfikenhet: vill du förstå hur rymdrelaterade fenomen fungerar (som trådstarten antyder) eller fantisera (som här)? Det blir lite förvirrande vad tråden handlar om...

Att månen skulle bestå av is är trots allt, som du vet, helt enkelt inte sant.

Du får nog leva med att det är förvirrande...

Varför inte bidra med något klokt själv?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:09:20 följande:

Det är inte krångel, utan exakthet.

"Flummar man ut" med terminologi så blir det väldigt otydligt.

Så om jag lägger min jordglob upp-och-ner, vad då då uppåt på jordgloben?

Ja då har du väl bytt plats på nordpol och sydpol eller vad tycker du det ser ut som?

Vad menar du?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:17:13 följande:

För att försöka förklara via ett experiment;

1, Sätt ett rött plåster på en liten boll. (månen)

2. flyttaden lilla bollen i en stor cirkel runt en stor boll (jorden)

3. Se till att det röda plåstret alltid är riktat mot den stora bollen.

4. Gör denna rörelse så långsamt att det tar 28 dagar. (eller gör det snabbt och acceptera att det är samma fenomen oavsett tiden det tar)

Kontrollfråga:

Hur många var har den lilla bollen snurrat runt sin egen axel under en rotation runt den stora bollen?

Nu har jag inte skrivit något om att plåstret ska rotera kring sin axel, däremot den lilla bollen.

Ska jag ta ditt inlägg som att det 0 varv kring sin egen axel?

Nej förklara istället varför du i förhand bestämmer riktning för plåster samtidigt som du vill att det rör sig runt sin axel? Eller du vill att jag räknar varv för något som står i bestämd position och därför inte rör sig?

Du vill kollra bort andra men kollrar bort dig själv istället?

Vad försöket du visa på ?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:55:25 följande:

Med gängse terminologi så är norr i samma punkt på globen, men med din terminologi så blir upp nedåt och tämligen förvirrande.

"Ser du där uppe på globen?"

"Ja, där antarktis ligger?"

"Nej, där arktis ligger!"

Exakt så blir svaret. Norr saknar relevans för dig eftersom du flyttar det som relaterar till norr. Norr ensam har ju ingen riktning. Bara i relation till något.
  • Spunky
    sharatec skrev 2017-11-12 23:08:36 följande:

Svara bara på frågan: handlar tråden om fakta om hur saker är, eller fantasier om hur de kunnat vara i en annan verklighet? Bara så att jag förstår vad tråden handlar om.

Och jag har tyvärr inte så mycket klokt att bidra med, eftersom jag (som jag nämnt) inte är så bra på astronomi.

Den handlar om rymden på lekmannanivå.

Och det finns inga gränser över vad som ska diskuteras som rör rymd i någon mån.

Vill du ha fasta ramar för diskussion så skapa en egen tråd förslagsvis.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:51:57 följande:

Hur menar du här?

Har du gjort experimentet?

Ja, det misslyckades. Men månen kom fram till slut. Det var trevligt. Lite sent kanske. Men visade sig gjorde den i alla fall.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 23:08:39 följande:

Faktiskt så finns det en definition på norr som är relaterad till rotationsriktning. Läs på lite...

Att vi flyttar och vrider på jordgloben har ingen inverkan på vad som verkligen är upp och ned.

Vem har påstått det?
Svar på tråden Astronomifrågor