Astronomifrågor
"hur många VARV" ska det stå
"hur många VARV" ska det stå
Var i experimentet står det att du ska hålla något i samma position?
Varför skulle du vilja hålla något annat än den stora bollen (jorden) i samma position?
(Det finns faktiskt ett vettigt svar på den andra frågan, det tänkte jag ta om du inte har ett tillfredsställande svar på frågan i #150)
Gör experimentet och återkom.
Att ifrågasätta är inget självändamål om man själv saknar rudimentär kunskap om det som diskuteras.
Jag förstår inte allt som diskuteras här (jag är kass på naturvetenskap generellt), men jag kan hänga med i det grundläggande och har inte så mycket mindervärdeskomplex att jag måste maskera min okunskap med föreställningar om "staten" (som inte har ett enda något med saken att göra).
Framför allt: vad menar du med detta? "Så att inte staten bestämmer vad vi har rätt att veta eller ej. " Kunskapen finns ju tillgänglig? Att du inte kan eller vill förstå den innebär ju inte att någon mörkar...
Ren nyfikenhet: vill du förstå hur rymdrelaterade fenomen fungerar (som trådstarten antyder) eller fantisera (som här)? Det blir lite förvirrande vad tråden handlar om...
Att månen skulle bestå av is är trots allt, som du vet, helt enkelt inte sant.
Det är inte krångel, utan exakthet.
"Flummar man ut" med terminologi så blir det väldigt otydligt.
Så om jag lägger min jordglob upp-och-ner, vad då då uppåt på jordgloben?
För att försöka förklara via ett experiment;
1, Sätt ett rött plåster på en liten boll. (månen)
2. flyttaden lilla bollen i en stor cirkel runt en stor boll (jorden)
3. Se till att det röda plåstret alltid är riktat mot den stora bollen.
4. Gör denna rörelse så långsamt att det tar 28 dagar. (eller gör det snabbt och acceptera att det är samma fenomen oavsett tiden det tar)
Kontrollfråga:
Hur många var har den lilla bollen snurrat runt sin egen axel under en rotation runt den stora bollen?
Nu har jag inte skrivit något om att plåstret ska rotera kring sin axel, däremot den lilla bollen.
Ska jag ta ditt inlägg som att det 0 varv kring sin egen axel?
Med gängse terminologi så är norr i samma punkt på globen, men med din terminologi så blir upp nedåt och tämligen förvirrande.
"Ser du där uppe på globen?"
"Ja, där antarktis ligger?"
"Nej, där arktis ligger!"
Svara bara på frågan: handlar tråden om fakta om hur saker är, eller fantasier om hur de kunnat vara i en annan verklighet? Bara så att jag förstår vad tråden handlar om.
Och jag har tyvärr inte så mycket klokt att bidra med, eftersom jag (som jag nämnt) inte är så bra på astronomi.
Hur menar du här?
Har du gjort experimentet?
Faktiskt så finns det en definition på norr som är relaterad till rotationsriktning. Läs på lite...
Att vi flyttar och vrider på jordgloben har ingen inverkan på vad som verkligen är upp och ned.