Inlägg från: Spunky |Visa alla inlägg
  • Spunky

Astronomifrågor

Aniiee skrev 2017-11-13 21:33:10 följande:

Fria fantasier, med andra ord.

Bestäm du.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-13 21:42:38 följande:

Bestäm du.

Vi ser nog inte samma himmel. Inget att uppröras över.

Din är fullt logisk. Min är inte det.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 23:19:45 följande:

Kan förresten rekommendera följande serie, så du får lite grundläggande inblick i hur saker och ting fungerar.

Med underbar berättarröst:

www.imdb.com/title/tt0081846/

Uppdaterad version med ny berättare:

www.imdb.com/title/tt2395695/

Tack för det. Ska kolla så återkommer jag med frågor om jag har några.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-13 22:04:42 följande:

Fel formulerat.

Alla ser samma himmel. Det är DIN  beskrivningen av det du ser som skiljer sig från hur andra beskriver det de ser. Du använder sagobeskrvingar som man ser hos små barn upp till 5års ålder normalt och av vuxna som har skolkat naturkunskapen i skolan.

Du har ingen aning om vad jag ser så lägg dig inte i det.

Ville jag hålla med om det som står i böcker hade jag skrivit det inledningsvis. Jag vill och vågar ifrågasätta. Oavsett om det stör dig.

Härskartekniker funkar inte här.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-13 22:04:42 följande:

Fel formulerat.

Alla ser samma himmel. Det är DIN  beskrivningen av det du ser som skiljer sig från hur andra beskriver det de ser. Du använder sagobeskrvingar som man ser hos små barn upp till 5års ålder normalt och av vuxna som har skolkat naturkunskapen i skolan.

Börja du med att länka till en karta som stämmer överens med verkligheten, om du hittar nån...

Gå runt i en förljugen värld med en förljugen världsbild och tala om förvaltade kunskaper...

Helt otroligt hur lättstyrda ni är.

Så vackert det låter. Men så falskt det klingar.
  • Spunky

Inte ens om man haft ett år på sig och världens experter hade man år 2017 kunnat göra en hemsida om europas grundforskning

så tråkig som denna...

www.sscspace.com/sv/esrange-space-center-1

Man undrar ju vad den bakomliggande tanken var.

Minska intresset mest möjligt?

• Spunky

Det finns så otroligt mycket intressant att berätta om rymden men man vill inte göra det lättillgängligt för var och en.

Det är ju en resursbrist som inte gagnar nån.

• Spunky
    sharatec skrev 2017-11-13 23:20:06 följande:

Att ifrågasätta tillför ingenting om man saknar grundkunskaper om det man ifrågasätter.

Tycker du, glömde du tillägga, vilket visar hur lite du förstår om alltings sammanhang.

Tror du man måste ha begått ett självmord för att tala om det också? Ha åsikter? Ifrågasätta? För mig låter smått omöjligt. Men du vet väl bäst eller så är du bara rädd för att höra hur andra funderar.... vilket är intressant i sig.

Varför man känner sig så hotad av en diskussion om rymden att man känner sig tvingad att gå ut i tråden och verkligen slå fast hur meningslösa andras åsikter är.

Slappna av lite. Det är ju roligt att hur andra tänker och vilka slutsatser de drar utan att veta särskilt mycket.

Just det som efterfrågas av mig.

Helt vanliga tankar som poppat opp utan anledning, utan att man besitter specialkunskaper eller för den del baskunskaper. Bara fria tankar. Om rymden.
  • Spunky

Ämnet är fritt och ingen fråga eller påstående för dumt.

Så länge det rör rymden i någon mån.

Man ska alltså inte bry sig om de med mindervärdeskomplex som kör med härskarteknik i tråden.

Dom klarar bara inte av frihet så bra. Blir rädda. Men repar sig snart när de inser att ingen dog för att nån fråga var alldeles för fantasifull för deras smak.:)

Svar på tråden Astronomifrågor