Inlägg från: Spunky |Visa alla inlägg
  • Spunky

Astronomifrågor

Iarwain skrev 2017-11-12 21:21:30 följande:

Nu får du läsa på igen.

Jordens ålder är tämligen väl fastställd, även om den kan skilja någon procent åt ena eller andra hållet. Vad är det som gör att du tror att det är ett antagande?

Att komma in i en tråd utan rudimentär kunskap inom ämnet och påstå att det pågår en konspiration gör att du riskerar att framstå som en galenpanna.

Men vad spelar det för roll hur jag framstår?

Fakta går att bryta ner så att alla förstår men det tycks inte riktigt vara tanken bakom rymdforskning. Jag vänder mig mot det.

Ni kan inte på ett övertygande sätt visa varför inte månens andra sida inte blir synlig vid en rotation som tar 28 dagar. När den snurrar runt oss alltid - ständigt. Visa månens rotation dag för dag kl. 00.00. Samt förhållande till jord och sol. Ett månvarv. I en bildserie.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:28:54 följande:

Vilken fakta är det du anser dig använda på nytt sätt?

De frågor du ställer är ju lösta sedan länge.

Isen på en meteor kommer till på precis samma sätt som isen på jorden.

Varför tycker du det är konstigt?

Gör den? Moln som stiger upp och ombildas till regn som faller på meteoriten? Utan atmosfär?

Så var tog isen på månen vägen? Oj, de blev nu till passande kratrar. Oj, vi köper alla det plötsligt. Så slipper vi förklara.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:38:41 följande:

Allt går inte att bryta ned så att det blir så enkelt att alla förstår det. Däremot kan alla lära sig att förstå det.

Om det är så att månen inte alltid har samma sida mot jorden borde du lätt kunna visa det. Det finns bildserier, tyvärr har jag inte tillgång till någon nu.

Vad är det du menar att "vi (sic!)" inte kan visa varför månens andra sida inte blir synlig?

Dessutom vad är så konstigt med det?

För ni säger att den roterar. Stod den still behövdes ingen förklaring.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-12 20:58:35 följande:

Nej

Så jorden vänder på sig? Inte bara vrider sig och lutar?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:43:44 följande:

Månen roterar ett varv kring sin egen axel på samma tid som den roterar runt jorden.

Om du inte förstår det får du plugga geometri.

Ja det har vi klarat av men det är ingen förklaring. 28 dagar är ju extremt långsamt. Men ändock en rotation under de hela nätter vi ser den. Även då pågår en rotation.
  • Spunky
    Kjell2 skrev 2017-11-12 21:47:53 följande:

Nej. Men betraktaren.

Ok. Whatever.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:45:56 följande:

Kopia från mitt inlägg #130

och jag ställer frågan vad menar du med upp och vad menar du med ner?

I vilken system och hur ser systemet ut?

Det man normalt menar med upp är utåt i radiens riktning i ett cylindriskt koordinatsystem med jorden masscentrum som origo.

Jag menar att nordpolen är upp - sydpolen ner. Sen önskad lutning på det.

Var min fråga verkligen så svår att förstå?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:52:00 följande:

Det är visst en förklaring, men det verkar som om du behöver läsa en baskurs i geometri för att förstå det.

Nä. Inte blir det mer sant för att du tjatar. Eller leker viktig heller.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-12 21:57:20 följande:

Nä. Inte blir det mer sant för att du tjatar. Eller leker viktig heller.

Men det gör ju att rymdforskning handlar om maktmedel först och främst hamnar längre bak bland kommentarerna... förstås. ;)
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:57:28 följande:

Ja, det var den då detta för mig betyder norr och söder och har inget att göra med vad som är upp och ner.

Mitt svar är då;

Ja Sverige är alltid norrut och Australien är alltid söderut. (ersätt med dina egna definitioner efter behag)

Betänk dock att gravitationen arbetar i upp och ner enligt gängse definition inte enligt din definition.

Och var placerar du norr om inte uppåt wiseguy?

Vilket snack. Inte undra på att ni har problem att få ihop allt...

Krångel kryddar er värld.
Svar på tråden Astronomifrågor