• Meenos

Hen / Han / Hon

Ni som säger Hen, Varför gör ni det ? 

Är inte människor som vill kalla sig hen en mycket mindre majoritet än de som anser sig själva vara Han / Hon. men endå så känns det som att man ska använda hen så att "ingen" tar illa upp ?

Hen för mig är antingen ett sätt att:

1: Förklara att någon inte har ett kön
    2: Attt man inte vet om man vill bli kallad man / Kvinna /han / Hon. 
    3  Om man talar om en levande kykling-Hona på engelska.

Själv skulle jag ta illa upp om något skrev hen om mig i tex tidning eller något liknande. Jag är inte osäker på vad eller vem jag är. Jag är en 27 årig man med manligt kön och om någon skulle säga hen om mig så låter det för mig som att jag antingen inte vet vad jag har eller är för kön eller att jag är könsneutral men så är ju inte fallet. 

Så om det är väldigt få människor som ser sig själva som Hen, oavsätt varför så varför vill man då använda det på en så stor skala oavsätt om män eller kvinnor tar illa upp för att de anser sig själva vara utanför den kategorin. 

• Svar på tråden Hen / Han / Hon
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-15 21:14:40 följande:

För min del så används det praktiskt - när närmare vetskap om kön inte finns - och jag förstår inte hur en del får det till ett personligt pronomen, när det inte används som ett sådant i det här fallet.

Hade det används som ett personligt pronomen så hade ordet "hen" ersatt "hon" eller "han" och någonting sådant syftar man inte på när ordet används praktiskt.

Då är det väl när det handlar om en person vars kön inte kan bestämmas?
  • Digestive
    JakobK skrev 2017-11-15 21:55:24 följande:
    Då är det väl när det handlar om en person vars kön inte kan bestämmas?
    Ja, när vetskap om könet inte finns. Om det var så du menade?
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-15 22:15:26 följande:
    Ja, när vetskap om könet inte finns. Om det var så du menade?
    Nej, jag menar det finns ju personer som säger sig identifiera sig som varken kvinna eller man, det är den andra betydelsen av ordet "hen". Det kan vara att de anatomiskt är både och eller att de känner sig mer som det ena könet trots att de är födda som det andra.
  • Afterlife
    Meenos skrev 2017-11-15 20:40:24 följande:

Läkaren ska undersöka mig, undrar vad doktorn/läkaren hittar

alltså när det till exempel är yrkes människor som brandkår / läkare / veterinär så kan man bara använda yrkes-rollen istället för kön eller könsneutralt. 

när de kommer till privatpersoner så tycker jag man ska säga Människa, Individ/en, Personen/person. Men om man inte kan det så vet jag faktiskt inte vad man ska säga, men jag säger hellre Han eller hon istället för Hen. och om det då skulle vara någon vid det tillfället som tar illa upp så kommer jag be om ursäkt såklart. 

Och jag vet inte varför hen stör mig så mycket men jag blir bara frustrerad när jag hör det. och jag kan inte hjälpa det, det känns bara konstigt och onormalt för mig. och jag är inte direkt gammal utan är född 90 så är av den yngre generationen. Har dock bara lite andra synpunkter på vissa saker. 

Fast språket blir ju rätt styltigt om man ska upprepa yrkesrollen eller "människa/individ/person" hela tiden. Det är ju därför vi har pronomen. Jag tycker att det fyller en praktisk funktion. Att vissa vill ha det till något politiskt tycker jag är väldigt synd eftersom det gör att ordets funktion hamnar i skymundan. Hade ordet inte fått en "hbtq-/feminist-/gud-vet-vad-mer-stämpel" så hade det inte funnits något motstånd skulle jag tippa på.
  • Afterlife
    Digestive skrev 2017-11-15 21:14:40 följande:

För min del så används det praktiskt - när närmare vetskap om kön inte finns - och jag förstår inte hur en del får det till ett personligt pronomen, när det inte används som ett sådant i det här fallet.

Hade det används som ett personligt pronomen så hade ordet "hen" ersatt "hon" eller "han" och någonting sådant syftar man inte på när ordet används praktiskt.

Vad menar du med att det inte används som ett personligt pronomen?
    "Hen" fyller samma funktion som han/hon, fast när könet inte är känt. Du får nog förklara hur det inte används som ett personligt pronomen.
  • Digestive
    Afterlife skrev 2017-11-16 08:40:45 följande:

Vad menar du med att det inte används som ett personligt pronomen?

"Hen" fyller samma funktion som han/hon, fast när könet inte är känt. Du får nog förklara hur det inte används som ett personligt pronomen.

Jag förklarade precis vad jag menade i inlägget som du svarar på. "Hon" och "han" ersätts inte av "hen" utan används när "hon" och "han" inte är möjligt att använda överhuvudtaget. Precis som ett demonstrativt pronomen kan användas.
  • Afterlife
    Digestive skrev 2017-11-16 10:35:13 följande:
    Jag förklarade precis vad jag menade i inlägget som du svarar på. "Hon" och "han" ersätts inte av "hen" utan används när "hon" och "han" inte är möjligt att använda överhuvudtaget. Precis som ett demonstrativt pronomen kan användas.
    Men "hen" är ju ett personligt pronomen.
    Nej, jag förstår faktiskt inte vad du menar. Det du skriver innebär ju inte att hen inte är personligt pronomen. Jag förstår inte vad du menar med att Hon" och "han" ersätts inte av "hen"    Nej, "hen" ersätter inte hon/han, "hen" används som personligt pronomen när det handlar om en person vars kön inte är känt eller är irrelevant.
  • Digestive
    Afterlife skrev 2017-11-16 10:50:08 följande:

Men "hen" är ju ett personligt pronomen.

Nej, jag förstår faktiskt inte vad du menar. Det du skriver innebär ju inte att hen inte är personligt pronomen. Jag förstår inte vad du menar med att Hon" och "han" ersätts inte av "hen"    Nej, "hen" ersätter inte hon/han, "hen" används som personligt pronomen när det handlar om en person vars kön inte är känt eller är irrelevant.

Svenska Akademien placerar ordet i ordklassen könsneutrala pronomen dit exempelvis "en" tillhör. Vad jag menar med demonstrativa pronomen är att ordet kan ersätta "denna" eller "denne" gramatiskt men inte "hon" eller "han" överhuvudtaget - utan "hen" används när personliga pronomen inte ens är tillgängliga.
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-16 11:27:16 följande:
    Svenska Akademien placerar ordet i ordklassen könsneutrala pronomen dit exempelvis "en" tillhör. Vad jag menar med demonstrativa pronomen är att ordet kan ersätta "denna" eller "denne" gramatiskt men inte "hon" eller "han" överhuvudtaget - utan "hen" används när personliga pronomen inte ens är tillgängliga.
    Men hen betyder ju också det 3:e könet - han, hen, hon. Så det kan ju då vara personligt.
  • Digestive
    JakobK skrev 2017-11-16 11:37:59 följande:

Men hen betyder ju också det 3:e könet - han, hen, hon. Så det kan ju då vara personligt.

Absolut, men då använder man det inte i ett praktiskt syfte.
Svar på tråden Hen / Han / Hon