• Meenos

Hen / Han / Hon

Ni som säger Hen, Varför gör ni det ? 

Är inte människor som vill kalla sig hen en mycket mindre majoritet än de som anser sig själva vara Han / Hon. men endå så känns det som att man ska använda hen så att "ingen" tar illa upp ?

Hen för mig är antingen ett sätt att:

1: Förklara att någon inte har ett kön
    2: Attt man inte vet om man vill bli kallad man / Kvinna /han / Hon. 
    3  Om man talar om en levande kykling-Hona på engelska.

Själv skulle jag ta illa upp om något skrev hen om mig i tex tidning eller något liknande. Jag är inte osäker på vad eller vem jag är. Jag är en 27 årig man med manligt kön och om någon skulle säga hen om mig så låter det för mig som att jag antingen inte vet vad jag har eller är för kön eller att jag är könsneutral men så är ju inte fallet. 

Så om det är väldigt få människor som ser sig själva som Hen, oavsätt varför så varför vill man då använda det på en så stor skala oavsätt om män eller kvinnor tar illa upp för att de anser sig själva vara utanför den kategorin. 

• Svar på tråden Hen / Han / Hon
  • Palestrina
    stor grön drake skrev 2017-11-14 12:02:06 följande:

Typisk situation för oss:

"Vi har fått läkartid till dr.Karlsson för ett av barnen. Det är en ny läkare för oss, hoppas att HEN är lika bra som vår förra läkare."

Hen används när man inte vet könet på personen man talar om, i de fall könet inte bör anges (tex urval situationer) samt där personen själv anges att hen inte identifierar sig som varken kvinna eller man.

Jag har svårt att förstå vad som är så enormt provocerande med ordet. Varför känner folk sig hotade av det? Om man tydligt identifierar sig som ett kön och har ett namn som avspeglar det könet är sannolikheten liten att man kommer att benämnas med hen.

Det är inte bara för att politiken bakom ordet provocerar, det är också för att det är en sluten ordklass som aldrig förändras. Vi får nya substantiv och verb hela tiden, det är inget konstigt med det. Ingen provoceras av att swajpa, skypa, swisha eller instagramma, men personliga pronomen är något heeeelt annat.

Språket återspeglar förstås på vad i omvärlden som vi accepterar som föränderligt och vad som anses oföränderligt. Ett nytt sätt att se på människor, som utan kön eller med ett tredje kön? Otänkbart för somliga.
  • Nandez
    Glinda från Oz skrev 2017-11-14 08:56:46 följande:
    Jag använder hen då jag inte vet vad personen har för kön, t.ex lokföraren kör som en idiot, man borde skriva till sl och klaga på hen.
    Samma här.
  • Tilja
    Meenos skrev 2017-11-13 22:05:33 följande:

i storleksordning kan man säga detta om en individ eller flera individer

"en person" 

"flera personer" 

"folk grupp"

"massa personer"

eller om man pratar om större folkgrupper så kan man ju säga 

"örebros invånare"
    "stockholms invånare" 

det har man gjort i åratal innan Hen kom in i bilden, det fanns inte under en längre tid o om det verkligen saknades ett ord hade de säkert kommit på något istället för individ, person, människ etc. 

och om man nu skulle behöva ett nytt ord så är det så att Hen är inte ett nytt ord utan betyder ju "tjej höna" på engelska. det talar ju för hur icke neutralt det igentligen är. för det är ju mer tjej än kille om man tar alla betydelser av ordet. 

1. Du svarade inte på min fråga.

2. Det du skrev här har inte att göra med det jag skrev som du citerade.

3. Inte ens texten ovan klarade du av att skriva utan att använda ordet "man" som könsneutralt ord, två gånger dessutom.
  • Meenos
    Tilja skrev 2017-11-13 21:24:13 följande:
    Men att man ska använda "han" och "man" om okänt kön eller när det gäller både män och kvinnor tycker du inte är något konstigt eller något som någon kan ta illa upp av?

Nej, jag sa inte att man skulle säga "han" eller "man" om ett okänt kön. och det är klart jag inte kallar både män och kvinnor för "han" eller "man" Och jag sa aldrig att man skulle göra det heller. i så fall får du citera det jag skrivit och fråga utefter det jag skrev och inte i fall om du missuppfattat något.

Om du tycker mitt svar låter konstigt så tycker jag din formulering eller frågeställning var lite svår att svara på. för jag vet inte exakt vad du menar men frågan och jag försökte svara första gången men blev nog ganska fel. och antagligen tycker du även detta svar är fel. men om det är så, så får du gärna formulera om frågan så får du självklart ett svar. 

• Afterlife
    Meenos skrev 2017-11-15 03:29:33 följande:

Nej, jag sa inte att man skulle säga "han" eller "man" om ett okänt kön. och det är klart jag inte kallar både män och kvinnor för "han" eller "man" Och jag sa aldrig att man skulle göra det heller. i så fall får du citera det jag skrivit och fråga utefter det jag skrev och inte i fall om du missuppfattat något.

Om du tycker mitt svar låter konstigt så tycker jag din formulering eller frågeställning var lite svår att svara på. för jag vet inte exakt vad du menar men frågan och jag försökte svara första gången men blev nog ganska fel. och antagligen tycker du även detta svar är fel. men om det är så, så får du gärna formulera om frågan så får du självklart ett svar. 

Nu är inte jag den du citerade men jag skulle vilja veta vad du föreslår att man använder som personligt pronomen i tredje person singular för en person där könet är okänt?
    Ex:
    "Flickan därborta, HON ser glad ut"
    "Pojken ska gå till affären, HAN ska handla"
    "Läkaren ska undersöka mig, undrar vad ??? hittar"
  • JakobK
    Afterlife skrev 2017-11-15 08:45:03 följande:
    Nu är inte jag den du citerade men jag skulle vilja veta vad du föreslår att man använder som personligt pronomen i tredje person singular för en person där könet är okänt?
    Ex:
    Jag skulle säga "Undrar vad hen hittar", men det flyter inte lika bra när man säger det som att säga han eller hon. 

Det jag menar är när jag säger "hen" så är det bekvämare rent fysiskt i munnen att säga han eller hon, så det är synd tycker jag att det blev ordet "hen" som ska få ersätta han och hon.
  • Afterlife
    JakobK skrev 2017-11-15 10:18:28 följande:

Jag skulle säga "Undrar vad hen hittar", men det flyter inte lika bra när man säger det som att säga han eller hon. 

Det jag menar är när jag säger "hen" så är det bekvämare rent fysiskt i munnen att säga han eller hon, så det är synd tycker jag att det blev ordet "hen" som ska få ersätta han och hon.

Jag är jättedålig på att använda det i dagligt tal själv. Men jag tycker det är himla praktiskt att det finns. Jobbar som sagt med språk och det är smidigt att ha ett ord att ta till istället för att skriva ut "han eller hon" hela tiden.
  • Meenos
    Afterlife skrev 2017-11-15 08:45:03 följande:
    Ex:

Läkaren ska undersöka mig, undrar vad doktorn/läkaren hittar

alltså när det till exempel är yrkes människor som brandkår / läkare / veterinär så kan man bara använda yrkes-rollen istället för kön eller könsneutralt. 

när de kommer till privatpersoner så tycker jag man ska säga Människa, Individ/en, Personen/person. Men om man inte kan det så vet jag faktiskt inte vad man ska säga, men jag säger hellre Han eller hon istället för Hen. och om det då skulle vara någon vid det tillfället som tar illa upp så kommer jag be om ursäkt såklart. 

Och jag vet inte varför hen stör mig så mycket men jag blir bara frustrerad när jag hör det. och jag kan inte hjälpa det, det känns bara konstigt och onormalt för mig. och jag är inte direkt gammal utan är född 90 så är av den yngre generationen. Har dock bara lite andra synpunkter på vissa saker. 

• Digestive

För min del så används det praktiskt - när närmare vetskap om kön inte finns - och jag förstår inte hur en del får det till ett personligt pronomen, när det inte används som ett sådant i det här fallet.

Hade det används som ett personligt pronomen så hade ordet "hen" ersatt "hon" eller "han" och någonting sådant syftar man inte på när ordet används praktiskt.

• Digestive
    Meenos skrev 2017-11-15 20:40:24 följande:

Läkaren ska undersöka mig, undrar vad doktorn/läkaren hittar

alltså när det till exempel är yrkes människor som brandkår / läkare / veterinär så kan man bara använda yrkes-rollen istället för kön eller könsneutralt. 

när de kommer till privatpersoner så tycker jag man ska säga Människa, Individ/en, Personen/person. Men om man inte kan det så vet jag faktiskt inte vad man ska säga, men jag säger hellre Han eller hon istället för Hen. och om det då skulle vara någon vid det tillfället som tar illa upp så kommer jag be om ursäkt såklart. 

Och jag vet inte varför hen stör mig så mycket men jag blir bara frustrerad när jag hör det. och jag kan inte hjälpa det, det känns bara konstigt och onormalt för mig. och jag är inte direkt gammal utan är född 90 så är av den yngre generationen. Har dock bara lite andra synpunkter på vissa saker. 

Läkaren ska undersöka mig, undrar vad denne/denna/hen hittar.

Demonstrativa pronomen känns närmre och att upprepa sig är att missa saken i fråga.
Svar på tråden Hen / Han / Hon