• Meenos

Hen / Han / Hon

Ni som säger Hen, Varför gör ni det ? 

Är inte människor som vill kalla sig hen en mycket mindre majoritet än de som anser sig själva vara Han / Hon. men endå så känns det som att man ska använda hen så att "ingen" tar illa upp ?

Hen för mig är antingen ett sätt att:

1: Förklara att någon inte har ett kön
    2: Attt man inte vet om man vill bli kallad man / Kvinna /han / Hon. 
    3  Om man talar om en levande kykling-Hona på engelska.

Själv skulle jag ta illa upp om något skrev hen om mig i tex tidning eller något liknande. Jag är inte osäker på vad eller vem jag är. Jag är en 27 årig man med manligt kön och om någon skulle säga hen om mig så låter det för mig som att jag antingen inte vet vad jag har eller är för kön eller att jag är könsneutral men så är ju inte fallet. 

Så om det är väldigt få människor som ser sig själva som Hen, oavsätt varför så varför vill man då använda det på en så stor skala oavsätt om män eller kvinnor tar illa upp för att de anser sig själva vara utanför den kategorin. 

• Svar på tråden Hen / Han / Hon
  • Afterlife
    Digestive skrev 2017-11-16 11:27:16 följande:
    Svenska Akademien placerar ordet i ordklassen könsneutrala pronomen dit exempelvis "en" tillhör. Vad jag menar med demonstrativa pronomen är att ordet kan ersätta "denna" eller "denne" gramatiskt men inte "hon" eller "han" överhuvudtaget - utan "hen" används när personliga pronomen inte ens är tillgängliga.
    Jag tror att du har fel. NE (t ex) anger "hen" som ett personligt pronomen. (www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/hen)

"Könsneutrala pronomen" är inte ordklass.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Men här är tre exempel på hur demonstrativa pronomen används:
    Den mannen gillar jag inte!
    Olle gillar verkligen den tjejen.
    Jag vet inte vem 
    den personen är.

I de här fallen kan du inte ersätta "den" med vare sig han, hon eller hen. Förstår du skillnaden?

Om du använder ett personligt pronomen istället så blir det:
    HONOM gillar jag inte!
    Olle gillar verkligen HENNE.
    Jag vet inte vem HEN är.
  • Digestive
    Afterlife skrev 2017-11-16 11:56:57 följande:

Jag tror att du har fel. NE (t ex) anger "hen" som ett personligt pronomen. (www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/hen)

"Könsneutrala pronomen" är inte ordklass.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Men här är tre exempel på hur demonstrativa pronomen används:

Den mannen gillar jag inte!Olle gillar verkligen den tjejen.

Jag vet inte vem den personen är.

I de här fallen kan du inte ersätta "den" med vare sig han, hon eller hen. Förstår du skillnaden?

Om du använder ett personligt pronomen istället så blir det:

HONOM gillar jag inte!

Olle gillar verkligen HENNE.

Jag vet inte vem HEN är.

Det vore inte första gången som NE och SAOL säger olika saker men SAOL tar hänsyn till bådadera användningsområden. Beroende på syftet så kan ordet ersätta "den" (ett demonstrativt pronoment) eller "han"/"hon" ( personliga pronomen). Laddar du ner appen SAOL så kan du se hur de placerar och använder ordet. Önskar att jag kunde länka men de har för lite av artikeln tillgänglig på nätet.
  • Palestrina
    Digestive skrev 2017-11-16 11:27:16 följande:
    Svenska Akademien placerar ordet i ordklassen könsneutrala pronomen dit exempelvis "en" tillhör. Vad jag menar med demonstrativa pronomen är att ordet kan ersätta "denna" eller "denne" gramatiskt men inte "hon" eller "han" överhuvudtaget - utan "hen" används när personliga pronomen inte ens är tillgängliga.
    Absolut att det är ett könsneutralt pronomen, ett könsneutralt personligt pronomen. Man kan också använda det demonstrativt, men det är samma typ av pronomen som han och hon, samt även henne och honom, eftersom man inte har konstruerat någon objektsform av hen. Somliga säger henom, men språkrådet avråder från det. Syftet med hen är ju att användas som personligt pronomen när han eller hon av olika anledningar inte är tillämpbara, eller för att ersätta konstruktionerna "han eller hon" samt "han/hon".
  • Digestive
    Afterlife skrev 2017-11-16 11:56:57 följande:

.

Jag vet inte vem den personen är.

Jag vet inte vem HEN är.

Just det. I undre meningen framkommer inte syftningen i sig självt men om man ska guidas utav meningen ovanför så är ju syftet så att säga demonstrativt, då ett direkt demonstrativt pronoment blir ersatt.

En annan sak vore det om syftet vore att syfta på ett tredje kön, för det är då detta pronoment blir personligt och ersätter "hon"/"han" istället.
  • Digestive
    Palestrina skrev 2017-11-16 12:47:16 följande:

Absolut att det är ett könsneutralt pronomen, ett könsneutralt personligt pronomen. Man kan också använda det demonstrativt, men det är samma typ av pronomen som han och hon, samt även henne och honom, eftersom man inte har konstruerat någon objektsform av hen. Somliga säger henom, men språkrådet avråder från det. Syftet med hen är ju att användas som personligt pronomen när han eller hon av olika anledningar inte är tillämpbara, eller för att ersätta konstruktionerna "han eller hon" samt "han/hon".

SAOL visar "hen" i objektiv form, ladda ner appen och se efter.

Det där "kan också användas" är helt avgörande - VAD är syftet när man använder ordet, är det en demonstrativt eller personlig markering?
  • Digestive

Det gick tydligen att kopiera från appen;

"1hen [hen´] pronomen; gen. hens; objektsform hen hellre än henom

1 köns­neutral benämning på person som är om­talad ev. implicit i samman­hanget; ?jfr 1den, han: ?läraren kan fritt välja vilken metod hen vill; ?om någon kör mot rött ljus, så blir hen böt­fälld

2 benämning på person som inte vill el. kan kategorisera sig som vare sig man el. kvinna

Singular

hen grundform utrum

hens genitiv utrum

hen (henom) objektsform"

• Afterlife
    Digestive skrev 2017-11-16 12:56:20 följande:
    Just det. I undre meningen framkommer inte syftningen i sig självt men om man ska guidas utav meningen ovanför så är ju syftet så att säga demonstrativt, då ett direkt demonstrativt pronoment blir ersatt.

En annan sak vore det om syftet vore att syfta på ett tredje kön, för det är då detta pronoment blir personligt och ersätter "hon"/"han" istället.
    "så att säga demonstrativt"? Syftet med exemplet var att visa på hur demonstrativa respektive personliga pronomen används. De används helt enkelt inte på samma sätt.

Kan du ge exempel på hur "hen" används som demonstrativt pronomen?
    Digestive skrev 2017-11-16 13:31:24 följande:

Det gick tydligen att kopiera från appen;

"1hen [hen´] pronomen; gen. hens; objektsform hen hellre än henom

1 köns­neutral benämning på person som är om­talad ev. implicit i samman­hanget; ?jfr 1den, han: ?läraren kan fritt välja vilken metod hen vill; ?om någon kör mot rött ljus, så blir hen böt­fälld

2 benämning på person som inte vill el. kan kategorisera sig som vare sig man el. kvinna

Singular

hen grundform utrum

hens genitiv utrum

hen (henom) objektsform"

Jag tror du har missförstått det här; jfr 1den, han: "den" i det här sammanhanget är inte ett demonstrativt pronomen. Det är ett personligt pronomen i utrum. Neutrum är "det". Jag försöker förklara igen.
    Personligt pronomen.
    Väggen är röd. DEN är fin.
    Flickan skrattar. HON har roligt.
    Läkaren undersöker. HEN är bekymrad.

Demonstrativt pronomen:
    DEN väggen är röd.
    Jag tycker DEN flickan ser glad ut.
    Undrar vad DEN läkaren är bekymrad över.

Om du har en annan uppfattning av vad demonstrativt respektive personligt pronomen är så kanske du kan förklara det :)
  • Palestrina
    Digestive skrev 2017-11-16 13:04:47 följande:
    SAOL visar "hen" i objektiv form, ladda ner appen och se efter.

Det där "kan också användas" är helt avgörande - VAD är syftet när man använder ordet, är det en demonstrativt eller personlig markering?
    Men hur förstår du vad ett personligt pronomen är? Och hur menar du att ett personligt pronomen skiljer sig från hen? De används på exakt samma sätt:
    Han är glad
    Hon är glad
    Hen är glad
  • Digestive
    Afterlife skrev 2017-11-16 15:44:08 följande:

"så att säga demonstrativt"? Syftet med exemplet var att visa på hur demonstrativa respektive personliga pronomen används. De används helt enkelt inte på samma sätt.

Kan du ge exempel på hur "hen" används som demonstrativt pronomen?Jag tror du har missförstått det här; jfr 1den, han: "den" i det här sammanhanget är inte ett demonstrativt pronomen. Det är ett personligt pronomen i utrum. Neutrum är "det". Jag försöker förklara igen.

Personligt pronomen.

Väggen är röd. DEN är fin.

Flickan skrattar. HON har roligt.

Läkaren undersöker. HEN är bekymrad.

Demonstrativt pronomen:

DEN väggen är röd.

Jag tycker DEN flickan ser glad ut.

Undrar vad DEN läkaren är bekymrad över.

Om du har en annan uppfattning av vad demonstrativt respektive personligt pronomen är så kanske du kan förklara det :)

Där ett substantiv står kan man lämpligen stämma in med ett demonstrativt pronomen istället, korrekt? Istället för att skriva ett substantiv kan man peka ut eller visa upp någonting med ett demonstrativt pronomen, korrekt? Medan personliga pronomen skrivs istället namnet på någonting, korrekt?

Redan vid syftet att överhuvutaget använda ordet "hen" (på aktuellt vis) så handlar det om att visa upp/peka ut någonting - att man inte känner till könet på en person. Syftet är inte att byta namnet på någonting med ett personligt pronomen, för att slippa upprepning eller för att inte låta väldigt opersonlig.

Sedan syftar "hen" på någonting abstrakt (det är ett abstrakt begrepp) när man använder det på aktuellt vis, medan "hon" och "han" (eller för all del "hen" som i ett tredje kön) syftar på konkreta ting.

Det är med andra ord betydligt närmare ett demonstrativt pronoment än ett personligt dito, då det senare alltid är någonting konkret och används för helt andra syften.

Det du gör i exemplen som du bistår med är att ta meningar som kan tolkas på båda visen men menar att det enbart finns ett sätt att tolka dem på, som att "hen" är ett personligt pronomen - någonting konkret. Vilket blir en aning fel när "hen" används som ett abstrakt begreppet.

Jag hoppas att mitt perspektiv kunde förklaras bättre i hemmets lugna vrå.
Svar på tråden Hen / Han / Hon