Afterlife skrev 2017-11-16 15:44:08 följande:
"så att säga demonstrativt"? Syftet med exemplet var att visa på hur demonstrativa respektive personliga pronomen används. De används helt enkelt inte på samma sätt.
Kan du ge exempel på hur "hen" används som demonstrativt pronomen?Jag tror du har missförstått det här; jfr 1den, han: "den" i det här sammanhanget är inte ett demonstrativt pronomen. Det är ett personligt pronomen i utrum. Neutrum är "det". Jag försöker förklara igen.
Personligt pronomen.
Väggen är röd. DEN är fin.
Flickan skrattar. HON har roligt.
Läkaren undersöker. HEN är bekymrad.
Demonstrativt pronomen:
DEN väggen är röd.
Jag tycker DEN flickan ser glad ut.
Undrar vad DEN läkaren är bekymrad över.
Om du har en annan uppfattning av vad demonstrativt respektive personligt pronomen är så kanske du kan förklara det :)
Där ett substantiv står kan man lämpligen stämma in med ett demonstrativt pronomen istället, korrekt? Istället för att skriva ett substantiv kan man peka ut eller visa upp någonting med ett demonstrativt pronomen, korrekt? Medan personliga pronomen skrivs istället namnet på någonting, korrekt?
Redan vid syftet att överhuvutaget använda ordet "hen" (på aktuellt vis) så handlar det om att visa upp/peka ut någonting - att man inte känner till könet på en person. Syftet är inte att byta namnet på någonting med ett personligt pronomen, för att slippa upprepning eller för att inte låta väldigt opersonlig.
Sedan syftar "hen" på någonting abstrakt (det är ett abstrakt begrepp) när man använder det på aktuellt vis, medan "hon" och "han" (eller för all del "hen" som i ett tredje kön) syftar på konkreta ting.
Det är med andra ord betydligt närmare ett demonstrativt pronoment än ett personligt dito, då det senare alltid är någonting konkret och används för helt andra syften.
Det du gör i exemplen som du bistår med är att ta meningar som kan tolkas på båda visen men menar att det enbart finns ett sätt att tolka dem på, som att "hen" är ett personligt pronomen - någonting konkret. Vilket blir en aning fel när "hen" används som ett abstrakt begreppet.
Jag hoppas att mitt perspektiv kunde förklaras bättre i hemmets lugna vrå.