Afterlife skrev 2017-11-16 23:52:16 följande:
"HENOM [Den där] kan man inte lita på.",
"henom" (som inte är den korrekta objektsformen enligt språkrådet och SAOL) är ett personligt pronomen i objektsform. Innebörden blir olika om du använder "henom" eller "den där".
"Figuren i de trasiga kläderna borstade av sätet och när HEN [den här (figuren)] hade lagt huvudet mot det smutsiga tyget så noterade jag att vi hade nått slutstationen."
Om du byter ut "hen" mot "den här (figuren)" så ändras meningen. (och ett demonstrativt pronomen är inte lämpligt i satsen, testa att byta ut "hen" mot "den här" så förstår du vad jag menar.
"Man får inte fiska på den här sidan av sjön och jag tvivlar på att HEN [den där (fiskaren)] som står därborta vid vassen känner till det."
Här är ett exempel på en mening där man kan använda antingen ett personligt eller demonstrativt pronomen beroende på vad man vill att innebörden ska vara.
"Ingen visste vem författaren till manifestet var och jag undrade om allvaret som väste i texten skulle få HENOM [den här (författaren)] att träda fram."
Om du vill ha demonstrativt pronomen här så får du skriva ut "den författaren". Henom är fortfarande personligt pronomen.
HENS [Det här] maskerade ansikte[t] avslöjade ingenting.".
Här är ju betydelsen av "hens" och "det här" inte samma. Du kan använda båda men innebörden skiljer sig.
Inget av dina exempel är exempel på korrekt använt demonstrativt pronomen.
"Den hunden är söt." är "HEN [Den där] är söt."
"den hunden" är utpekande (demonstrativt) "HEN" är inte det. Det är fortfarande ett personligt pronomen.
Vad menar du med att ordgruppen personliga pronomen skulle innehålla ett ensamt begrepp som används abstrakt medan alla övriga används konkret varför är "hen" abstrakt? Det är väl inte mindre abstrakt än "han/hon"? Det används för att syfta på en person(/djur). Ponera att vi talar om en hundvalp (enligt våra tidigare exempel). Är det någon skillnad på "Han är söt" och "Hen är söt"? Eller menar du att "han/hon" också "blir" demonstrativt pronomen i de fallen?
Det var många påståenden utan förklaring. Stycken följer i kronologisk ordning;
Hur blir innebörden annorlunda när man använder "Den där" istället för "Henom"? Det finns nog få som slutar förstå att meningen syftar på en människa som det inte går att lite på, beroende på hur man byter "Den där" och "Henom" sinsemellan.
Vad ändras meningen till när man byter ut "hen" med "den här figuren"? Jag kan inte riktigt se hur sammanhanget eller något övrigt blir förvrängt.
Jaha? Förklara hur innebörden förändras för respektive alternativ.
Här envisas du enbart med din egen ståndpunkt.
Meningen med det maskerade ansiktet kan jag hålla med om.
Nu hoppade du över min förklaring då jag inte lyfte fram meningen "HEN är söt." utan "HEN, hunden därborta, är söt.".
Använder du begreppet likställt med "han" och "hon" (som ett tredje kön) så blir det givetvis ett personligt pronomen. Det var påpekat för länge sen.
"Är det någon skillnad på "Han är söt" och "Hen är söt"?"
En mycket bra fråga. Låt mig omformulera den till en motfråga och svara på frågan samtidigt. Blir det någon skillnad på meningen "Hen är söt." om 1.) "hen" innebär ett tredje kön eller om 2.) "hen" innebär att man inte vet vad barnet har för kön?
Abstrakta ord kräver fantasi medan konkreta utesluter fantasi. Behöver du använda fantasin för att behärska begreppen "hon" och "han" i fråga om könstillhörighet? Nej, det är så konkret det kan bli. Behöver du använda fantasin för att kunna behärska begreppet "hen" (som i att inte veta vilket kön någon har) i fråga om könstillhörighet? Ja, det är så flyktigt att man lika gärna kunde ställa en omöjlig fråga om ett tillstånd (Vart går gränsen mellan människa och icke människa?) eller en presentera en paradox i dess ställe (Kan du falla uppåt?).
"Kunskap" är ett abstrakt begrepp och här talar vi om ett begrepp som har okunskap som fundament.