• Meenos

Hen / Han / Hon

Ni som säger Hen, Varför gör ni det ? 

Är inte människor som vill kalla sig hen en mycket mindre majoritet än de som anser sig själva vara Han / Hon. men endå så känns det som att man ska använda hen så att "ingen" tar illa upp ?

Hen för mig är antingen ett sätt att:

1: Förklara att någon inte har ett kön
    2: Attt man inte vet om man vill bli kallad man / Kvinna /han / Hon. 
    3  Om man talar om en levande kykling-Hona på engelska.

Själv skulle jag ta illa upp om något skrev hen om mig i tex tidning eller något liknande. Jag är inte osäker på vad eller vem jag är. Jag är en 27 årig man med manligt kön och om någon skulle säga hen om mig så låter det för mig som att jag antingen inte vet vad jag har eller är för kön eller att jag är könsneutral men så är ju inte fallet. 

Så om det är väldigt få människor som ser sig själva som Hen, oavsätt varför så varför vill man då använda det på en så stor skala oavsätt om män eller kvinnor tar illa upp för att de anser sig själva vara utanför den kategorin. 

• Svar på tråden Hen / Han / Hon
  • Palestrina
    Meenos skrev 2017-11-13 22:05:33 följande:

i storleksordning kan man säga detta om en individ eller flera individer

"en person" 

"flera personer" 

"folk grupp"

"massa personer"

eller om man pratar om större folkgrupper så kan man ju säga 

"örebros invånare"
    "stockholms invånare" 

det har man gjort i åratal innan Hen kom in i bilden, det fanns inte under en längre tid o om det verkligen saknades ett ord hade de säkert kommit på något istället för individ, person, människ etc.

Alla sätt du beskriver är korrekta sätt att tala om människor, men inget av dem är utbytbart med "hen", som är ett personligt pronomen i tredje person.

Och jag är ledsen att behöva vara den som kommer med nyheten, men detta är helt naturligt för den uppväxande generationen. Mina barn rättar mig om jag säger "han eller hon" om okänd person.
  • Glinda från Oz

Jag använder hen då jag inte vet vad personen har för kön, t.ex lokföraren kör som en idiot, man borde skriva till sl och klaga på hen.

• Stårschan

Jag har nästan börjat förlika mig med detta förhatliga lilla ord, eftersom det ju faktiskt fyller ett tomrum i de fall som man inte vet om man talar om en man eller kvinna.

Men det som retar gallfeber på mig är när folk säger 'hen' trots att det tydligt framgått att det exempelvis är en flicka man pratar om! Varför är det så himla farligt att använda det svenska språket på ett korrekt sätt? Är det en 'hon' så är det en 'hon', och det ligger ingen värdering i det. Det gör bara ditt uttalande tydligare.

• JakobK

För oss 30+ (såvida man inte är vänsterfeminist) så tror jag hen ofta känns främmande eller onaturligt och kopplat till feminism på vänsterkanten. För yngre generation tror jag det är mer naturligt att använda, kanske ett måste t o m. Men jag har inte bra koll på det.

Hmm kanske lite som att en del 40-talister eller äldre inte alltid förstår att  ordet n****r är något fel i att säga, medan de flesta i den yngre generationen känner direkt att det är fel och att ordet är väldigt laddat.

• JakobK
    Stårschan skrev 2017-11-14 09:06:32 följande:

Jag har nästan börjat förlika mig med detta förhatliga lilla ord, eftersom det ju faktiskt fyller ett tomrum i de fall som man inte vet om man talar om en man eller kvinna.

Men det som retar gallfeber på mig är när folk säger 'hen' trots att det tydligt framgått att det exempelvis är en flicka man pratar om! Varför är det så himla farligt att använda det svenska språket på ett korrekt sätt? Är det en 'hon' så är det en 'hon', och det ligger ingen värdering i det. Det gör bara ditt uttalande tydligare.

Ja precis, när folk säger hen till någon som tydligt är en hon så har inte inte förstått meningen med ordet. Men det finns ju vissa som säger att man ska få identifiera sig som vem som helst och vad som helst. Kanske det är så de tänker då när de använder hen.
  • Afterlife
    Meenos skrev 2017-11-13 22:05:33 följande:

i storleksordning kan man säga detta om en individ eller flera individer

"en person" 

"flera personer" 

"folk grupp"

"massa personer"

eller om man pratar om större folkgrupper så kan man ju säga 

"örebros invånare"
    "stockholms invånare" 

det har man gjort i åratal innan Hen kom in i bilden, det fanns inte under en längre tid o om det verkligen saknades ett ord hade de säkert kommit på något istället för individ, person, människ etc. 

och om man nu skulle behöva ett nytt ord så är det så att Hen är inte ett nytt ord utan betyder ju "tjej höna" på engelska. det talar ju för hur icke neutralt det igentligen är. för det är ju mer tjej än kille om man tar alla betydelser av ordet. 

Det var lite bristande grammatikkunskaper där, märker jag.

Någon har ju redan förklarat "personligt pronomen, tredje person singular" så jag ska inte fördjupa mig i det.

Men när det kommer till "hen" så kan du ju ta en titt på ett av våra närmsta grannländer. I Finland har man bara ett personligt pronomen i tredje person singular och det är "hän".

För mig som jobbar med språk är det oerhört användbart med ett könsneutralt personligt pronomen. Till och med mina äldre kollegor (40-50-talister) förordar det numera.
    Jag har däremot vant mig vid att använda det till vardags när jag pratar. Men det kommer väl säkert där med så småningom.
  • Afterlife
    Stårschan skrev 2017-11-14 09:06:32 följande:

Gudars, det stör jag mig på också. Vet man könet så använder man rätt pronomen liksom, hur svårt kan det vara!
  • Meriall

Man säger självklart inte det i de fall då könet är känt och personen identifierar sig som det könet. Då är det lika stor förolämpning att säga hen till en tydlig hon/han som att säga hon/han till någon som sagt att den föredrar hen.

Så... när man inte vet, när man pratar om en människa i allmänhet och när man pratar om någon som identifierar sig som ickebinär.

Jag har tex en bekant som vill bli kallad hen. Då gör jag så men skulle ju inte drömma om att kalla mina andra bekanta för det. Jag vill inte själv bli kallad det heller.

• stor grön drake

Typisk situation för oss:

"Vi har fått läkartid till dr.Karlsson för ett av barnen. Det är en ny läkare för oss, hoppas att HEN är lika bra som vår förra läkare."

Hen används när man inte vet könet på personen man talar om, i de fall könet inte bör anges (tex urval situationer) samt där personen själv anges att hen inte identifierar sig som varken kvinna eller man.

Jag har svårt att förstå vad som är så enormt provocerande med ordet. Varför känner folk sig hotade av det? Om man tydligt identifierar sig som ett kön och har ett namn som avspeglar det könet är sannolikheten liten att man kommer att benämnas med hen.

• JakobK
    stor grön drake skrev 2017-11-14 12:02:06 följande:

Typisk situation för oss:

"Vi har fått läkartid till dr.Karlsson för ett av barnen. Det är en ny läkare för oss, hoppas att HEN är lika bra som vår förra läkare."

Hen används när man inte vet könet på personen man talar om, i de fall könet inte bör anges (tex urval situationer) samt där personen själv anges att hen inte identifierar sig som varken kvinna eller man.

Jag har svårt att förstå vad som är så enormt provocerande med ordet. Varför känner folk sig hotade av det? Om man tydligt identifierar sig som ett kön och har ett namn som avspeglar det könet är sannolikheten liten att man kommer att benämnas med hen.

Jag tror det finns flera anledningar, vissa är emot allt vad nya "nymodigheter" heter. Men ordet hen är också till viss del kopplat till vänsterfeminism och genuspedagokik, Särskilt då hen kan användas till att neutralisera skillnader mellan kön, just något man vill inom främst vänsterfeminism, eller likhetsfeminism. Så om man är väldigt emot den typen av feminism så kan man nog rygga lite åt ordet hen också. 
Svar på tråden Hen / Han / Hon