• Meenos

Hen / Han / Hon

Ni som säger Hen, Varför gör ni det ? 

Är inte människor som vill kalla sig hen en mycket mindre majoritet än de som anser sig själva vara Han / Hon. men endå så känns det som att man ska använda hen så att "ingen" tar illa upp ?

Hen för mig är antingen ett sätt att:

1: Förklara att någon inte har ett kön
    2: Attt man inte vet om man vill bli kallad man / Kvinna /han / Hon. 
    3  Om man talar om en levande kykling-Hona på engelska.

Själv skulle jag ta illa upp om något skrev hen om mig i tex tidning eller något liknande. Jag är inte osäker på vad eller vem jag är. Jag är en 27 årig man med manligt kön och om någon skulle säga hen om mig så låter det för mig som att jag antingen inte vet vad jag har eller är för kön eller att jag är könsneutral men så är ju inte fallet. 

Så om det är väldigt få människor som ser sig själva som Hen, oavsätt varför så varför vill man då använda det på en så stor skala oavsätt om män eller kvinnor tar illa upp för att de anser sig själva vara utanför den kategorin. 

• Svar på tråden Hen / Han / Hon
  • Digestive
    Palestrina skrev 2017-11-16 16:27:54 följande:
    Men hur förstår du vad ett personligt pronomen är? Och hur menar du att ett personligt pronomen skiljer sig från hen? De används på exakt samma sätt:
    Han är glad
    Hon är glad
    Hen är glad
    Exempelvis orden "den" och "det" kan vara både ett personligt och demonstrativt pronomen och det samma gäller för "hen".

Hur orden placeras beror helt och hållet på hur man använder orden och syftet med att använda ordet "hen" är för att man inte känner till könet på en person, vilket inte är i närheten av syftet när man använder personliga pronomen.

Syftet för ett demonstrativt pronomen är inte att ersätta namnet på någonting vilket i sin tur är syftet med personliga pronomen.

I dina uppradade meningar så är det uppenbart att "hen" ersätter eller helt enkelt kommer efter "han" och "hon" som om det vore ett tredje kön - och använder man ordet på ett sådant vis så är det givetvis ett personligt pronomen.

Man använder dock ordet "hen" på ett helt annat vis när man använder det praktiskt och för att visa att man inte ha vetskap om en persons kön. Då ska inte ordet ersätta någonting utan demonstrera/visa upp/peka ut någonting.

Hela syftet med att överhuvudtaget använda ordet "hen" på det här viset är att demonstrera/visa upp/peka ut någonting och i en mening blir det även resultatet.
  • Afterlife
    Digestive skrev 2017-11-16 18:14:43 följande:
    Där ett substantiv står kan man lämpligen stämma in med ett demonstrativt pronomen istället, korrekt? Istället för att skriva ett substantiv kan man peka ut eller visa upp någonting med ett demonstrativt pronomen, korrekt? Medan personliga pronomen skrivs istället namnet på någonting, korrekt?

Redan vid syftet att överhuvutaget använda ordet "hen" (på aktuellt vis) så handlar det om att visa upp/peka ut någonting - att man inte känner till könet på en person. Syftet är inte att byta namnet på någonting med ett personligt pronomen, för att slippa upprepning eller för att inte låta väldigt opersonlig.

Sedan syftar "hen" på någonting abstrakt (det är ett abstrakt begrepp) när man använder det på aktuellt vis, medan "hon" och "han" (eller för all del "hen" som i ett tredje kön) syftar på konkreta ting.

Det är med andra ord betydligt närmare ett demonstrativt pronoment än ett personligt dito, då det senare alltid är någonting konkret och används för helt andra syften.

Det du gör i exemplen som du bistår med är att ta meningar som kan tolkas på båda visen men menar att det enbart finns ett sätt att tolka dem på, som att "hen" är ett personligt pronomen - någonting konkret. Vilket blir en aning fel när "hen" används som ett abstrakt begreppet.

Jag hoppas att mitt perspektiv kunde förklaras bättre i hemmets lugna vrå.
    Jag skulle tro att förvirringen består i att den/det också är personliga pronomina. Ett enkelt sätt att testa huruvida "den/det" är ett demonstrativt pronomen är att ersätta "den" med "den där/här". Du kan säga "DEN hunden är söt", här är "DEN" ett demonstrativt pronomen. Säger du istället "Jag har en hund, DEN är söt" så är DEN ett personligt pronomen. Du kan inte ersätta DEN i den första meningen med han/hon/hen. Men du kan det i den andra, där DEN är ett personligt pronomen.

Kan du ge exempel på en mening där "hen" används som ett demonstrativt pronomen?
  • Palestrina
    Digestive skrev 2017-11-16 18:43:01 följande:
    Man använder dock ordet "hen" på ett helt annat vis när man använder det praktiskt och för att visa att man inte ha vetskap om en persons kön. Då ska inte ordet ersätta någonting utan demonstrera/visa upp/peka ut någonting.

Hela syftet med att överhuvudtaget använda ordet "hen" på det här viset är att demonstrera/visa upp/peka ut någonting och i en mening blir det även resultatet.
    Nja, jag tror på Afterlifes förklaring ovan, hen låter som en svensklärare som vet vad hen talar om. Hen är ett personligt pronomen.
  • Digestive
    Palestrina skrev 2017-11-16 19:17:03 följande:
    Nja, jag tror på Afterlifes förklaring ovan, hen låter som en svensklärare som vet vad hen talar om. Hen är ett personligt pronomen.
    Vederbörande förklarar inte ens hur "hen" skulle vara ett personligt pronomen i överstående inlägg och jag har redan påpekat att "hen" kan vara både ett demonstrativt och ett personligt dito.
  • Palestrina
    Digestive skrev 2017-11-16 19:42:14 följande:
    Vederbörande förklarar inte ens hur "hen" skulle vara ett personligt pronomen i överstående inlägg och jag har redan påpekat att "hen" kan vara både ett demonstrativt och ett personligt dito.
    Hen förklarar skillnaden mellan personliga och demonstrativa pronomen, och på ett väldigt tydligt och trovärdigt sätt tycker jag. Jag lärde mig något i alla fall.

Din uppgift var ju att visa hur "hen" kan vara demonstrativt.
  • Afterlife

Jo, det förklarade jag.

Men det verkar inte som om du förstår förklaringen. Om du kan ge exempel på hur "hen" används som demonstrativt pronomen så kan jag anpassa förklaringen så du förstår.
  • Afterlife

Jo, det förklarade jag.

Men det verkar inte som om du förstår förklaringen. Om du kan ge exempel på hur "hen" används som demonstrativt pronomen så kan jag anpassa förklaringen så du förstår.
  • Palestrina
    Afterlife skrev 2017-11-16 19:53:59 följande:
    Jo, det förklarade jag.

OT: hur har du blivit så bra på (att förklara) grammatik? Bara av personligt intresse, har du haft bra språklärare, eller är du själv en språklärare? Kan jag få vända mig till dig med språkfrågor?
  • Digestive
    Afterlife skrev 2017-11-16 18:43:38 följande:
    Jag skulle tro att förvirringen består i att den/det också är personliga pronomina. Ett enkelt sätt att testa huruvida "den/det" är ett demonstrativt pronomen är att ersätta "den" med "den där/här". Du kan säga "DEN hunden är söt", här är "DEN" ett demonstrativt pronomen. Säger du istället "Jag har en hund, DEN är söt" så är DEN ett personligt pronomen. Du kan inte ersätta DEN i den första meningen med han/hon/hen. Men du kan det i den andra, där DEN är ett personligt pronomen.

Kan du ge exempel på en mening där "hen" används som ett demonstrativt pronomen?
    Den/det är även demonstrativa pronomen och jag har svårt att se någon koppling till ordet "hen" i stycket.

Det kan jag absolut göra och flera stycken; "HENOM [Den där] kan man inte lita på.", "Figuren i de trasiga kläderna borstade av sätet och när HEN [den här (figuren)] hade lagt huvudet mot det smutsiga tyget så noterade jag att vi hade nått slutstationen.", "Man får inte fiska på den här sidan av sjön och jag tvivlar på att HEN [den där (fiskaren)] som står därborta vid vassen känner till det.", "Ingen visste vem författaren till manifestet var och jag undrade om allvaret som väste i texten skulle få HENOM [den här (författaren)] att träda fram.", "HENS [Det här] maskerade ansikte[t] avslöjade ingenting.".

Av samma anledning som jag får lägga till substantiv i en del exempel och för att göra meningens sammanhang begripliga utan demonstrativa pronomen, är ditt exempel för grammatiskt låst i sitt sammanhang. En klinisk vända av meningen "Den hunden är söt." är "HEN [Den där] är söt." men en grammatisk motsvarighet till "Den hunden är söt."(och som också bibehåller sammanhanget) vore exempelvis "HEN [Den där], hunden därborta, är söt.".

Motivera varför ordgruppen personliga pronomen skulle innehålla ett ensamt begrepp som används abstrakt medan alla övriga används konkret (även "hen" som i ett tredje kön).
  • Afterlife
    Digestive skrev 2017-11-16 23:12:57 följande:
    Den/det är även demonstrativa pronomen och jag har svårt att se någon koppling till ordet "hen" i stycket.

Det kan jag absolut göra och flera stycken; "HENOM [Den där] kan man inte lita på.", "Figuren i de trasiga kläderna borstade av sätet och när HEN [den här (figuren)] hade lagt huvudet mot det smutsiga tyget så noterade jag att vi hade nått slutstationen.", "Man får inte fiska på den här sidan av sjön och jag tvivlar på att HEN [den där (fiskaren)] som står därborta vid vassen känner till det.", "Ingen visste vem författaren till manifestet var och jag undrade om allvaret som väste i texten skulle få HENOM [den här (författaren)] att träda fram.", "HENS [Det här] maskerade ansikte[t] avslöjade ingenting.".

Av samma anledning som jag får lägga till substantiv i en del exempel och för att göra meningens sammanhang begripliga utan demonstrativa pronomen, är ditt exempel för grammatiskt låst i sitt sammanhang. En klinisk vända av meningen "Den hunden är söt." är "HEN [Den där] är söt." men en grammatisk motsvarighet till "Den hunden är söt."(och som också bibehåller sammanhanget) vore exempelvis "HEN [Den där], hunden därborta, är söt.".

Motivera varför ordgruppen personliga pronomen skulle innehålla ett ensamt begrepp som används abstrakt medan alla övriga används konkret (även "hen" som i ett tredje kön).
    "HENOM [Den där] kan man inte lita på.", 
    "henom" (som inte är den korrekta objektsformen enligt språkrådet och SAOL) är ett personligt pronomen i objektsform. Innebörden blir olika om du använder "henom" eller "den där".

"Figuren i de trasiga kläderna borstade av sätet och när HEN [den här (figuren)] hade lagt huvudet mot det smutsiga tyget så noterade jag att vi hade nått slutstationen."
    Om du byter ut "hen" mot "den här (figuren)" så ändras meningen. (och ett demonstrativt pronomen är inte lämpligt i satsen, testa att byta ut "hen" mot "den här" så förstår du vad jag menar.

"Man får inte fiska på den här sidan av sjön och jag tvivlar på att HEN [den där (fiskaren)] som står därborta vid vassen känner till det."
    Här är ett exempel på en mening där man kan använda antingen ett personligt eller demonstrativt pronomen beroende på vad man vill att innebörden ska vara.

"Ingen visste vem författaren till manifestet var och jag undrade om allvaret som väste i texten skulle få HENOM [den här (författaren)] att träda fram."
    Om du vill ha demonstrativt pronomen här så får du skriva ut "den författaren". Henom är fortfarande personligt pronomen.

HENS [Det här] maskerade ansikte[t] avslöjade ingenting.".
    Här är ju betydelsen av "hens" och "det här" inte samma. Du kan använda båda men innebörden skiljer sig.

Inget av dina exempel är exempel på korrekt använt demonstrativt pronomen.

"Den hunden är söt." är "HEN [Den där] är söt." 
    "den hunden" är utpekande (demonstrativt) "HEN" är inte det. Det är fortfarande ett personligt pronomen.

Vad menar du med att  ordgruppen personliga pronomen skulle innehålla ett ensamt begrepp som används abstrakt medan alla övriga används konkret  varför är "hen" abstrakt? Det är väl inte mindre abstrakt än "han/hon"? Det används för att syfta på en person(/djur). Ponera att vi talar om en hundvalp (enligt våra tidigare exempel). Är det någon skillnad på "Han är söt" och "Hen är söt"? Eller menar du att "han/hon" också "blir" demonstrativt pronomen i de fallen?
Svar på tråden Hen / Han / Hon