Digestive skrev 2017-11-16 23:12:57 följande:
Den/det är även demonstrativa pronomen och jag har svårt att se någon koppling till ordet "hen" i stycket.
Det kan jag absolut göra och flera stycken; "HENOM [Den där] kan man inte lita på.", "Figuren i de trasiga kläderna borstade av sätet och när HEN [den här (figuren)] hade lagt huvudet mot det smutsiga tyget så noterade jag att vi hade nått slutstationen.", "Man får inte fiska på den här sidan av sjön och jag tvivlar på att HEN [den där (fiskaren)] som står därborta vid vassen känner till det.", "Ingen visste vem författaren till manifestet var och jag undrade om allvaret som väste i texten skulle få HENOM [den här (författaren)] att träda fram.", "HENS [Det här] maskerade ansikte[t] avslöjade ingenting.".
Av samma anledning som jag får lägga till substantiv i en del exempel och för att göra meningens sammanhang begripliga utan demonstrativa pronomen, är ditt exempel för grammatiskt låst i sitt sammanhang. En klinisk vända av meningen "Den hunden är söt." är "HEN [Den där] är söt." men en grammatisk motsvarighet till "Den hunden är söt."(och som också bibehåller sammanhanget) vore exempelvis "HEN [Den där], hunden därborta, är söt.".
Motivera varför ordgruppen personliga pronomen skulle innehålla ett ensamt begrepp som används abstrakt medan alla övriga används konkret (även "hen" som i ett tredje kön).
"HENOM [Den där] kan man inte lita på.",
"henom" (som inte är den korrekta objektsformen enligt språkrådet och SAOL) är ett personligt pronomen i objektsform. Innebörden blir olika om du använder "henom" eller "den där".
"Figuren i de trasiga kläderna borstade av sätet och när HEN [den här (figuren)] hade lagt huvudet mot det smutsiga tyget så noterade jag att vi hade nått slutstationen."
Om du byter ut "hen" mot "den här (figuren)" så ändras meningen. (och ett demonstrativt pronomen är inte lämpligt i satsen, testa att byta ut "hen" mot "den här" så förstår du vad jag menar.
"Man får inte fiska på den här sidan av sjön och jag tvivlar på att HEN [den där (fiskaren)] som står därborta vid vassen känner till det."
Här är ett exempel på en mening där man kan använda antingen ett personligt eller demonstrativt pronomen beroende på vad man vill att innebörden ska vara.
"Ingen visste vem författaren till manifestet var och jag undrade om allvaret som väste i texten skulle få HENOM [den här (författaren)] att träda fram."
Om du vill ha demonstrativt pronomen här så får du skriva ut "den författaren". Henom är fortfarande personligt pronomen.
HENS [Det här] maskerade ansikte[t] avslöjade ingenting.".Här är ju betydelsen av "hens" och "det här" inte samma. Du kan använda båda men innebörden skiljer sig.
Inget av dina exempel är exempel på korrekt använt demonstrativt pronomen.
"Den hunden är söt." är "HEN [Den där] är söt."
"den hunden" är utpekande (demonstrativt) "HEN" är inte det. Det är fortfarande ett personligt pronomen.
Vad menar du med att
ordgruppen personliga pronomen skulle innehålla ett ensamt begrepp som används abstrakt medan alla övriga används konkret varför är "hen" abstrakt? Det är väl inte mindre abstrakt än "han/hon"? Det används för att syfta på en person(/djur). Ponera att vi talar om en hundvalp (enligt våra tidigare exempel). Är det någon skillnad på "Han är söt" och "Hen är söt"? Eller menar du att "han/hon" också "blir" demonstrativt pronomen i de fallen?