Youtoo3 skrev 2017-11-30 09:24:00 följande:
Jag tror att det beror på olika uppfostran av pojkar och flickor så jag tror inte att det är 50/50 utan snarare 80/20 för visst finns det män som är husliga och ordningsamma, jag är en av dem :) Jag är 40+ och då är det nog tydligare än om man är 20+.
Du får såklart lov att tro vad du vill. Du är man och jag är kvinna, så jag tror att vi ser på detta från väldigt olika perspektiv och har egna erfarenheter.
Om det inte är tydligt runt 20+ så undrar jag vad som skall hända efter det, då uppfostran glider allt längre bort med tiden.
Men angående varför man vill "göra om" någon så är det väl troligtvis för att personen exempelvis inte klär sig så väl (t.ex lortiga eller trasiga kläder), inte städar hemma, inte sköter hygienen, osv.
Jag tänker inte säga att det är såhär i alla fall, men i paren i min krets så lägger kvinnorna dels:
1. Mer tid på sitt utseende.
2. Mer energi på sitt utseende.
För att se välvårdade och fräscha ut, det gör ju intryck på både andra och en själv.
Inte alla men väldigt många kvinnor verkar helt enkelt bry sig mer. Och om då gubben totalt förändrats sedan de först träffades, då var han fräsch och klädd, nu hasar han runt i joggingbrallor och stinker svett. Det kanske inte är så roligt. Då kan jag förstå om man vill ge en hjälpande hand.
Men med det sagt så tycker jag själv inte det är ok att gå in med "göra om"-inställningen från start.