• Youtoo2

Få ordning på mannen?

Varför ser många kvinnor det som sitt projekt att "få ordning på mannen"? Jag har aldrig hört talas om en man som skall få ordning på sin fru/sambo/flickvän?

Är män någon form av renoveringsobjekt som man skall leka "Gör om mig" med?

Hur skulle en kvinna reagera om en man la sig i hennes frisyr, kläder och hur hon sminkade sig? Ser jag tjock ut i den här klänningen?

• Svar på tråden Få ordning på mannen?
  • Youtoo7
    sextiotalist skrev 2017-12-01 14:41:06 följande:
    Inte normala pojkar eller män. För sjutton jag är ju omgiven av män dagligen och har varit det sedan jag började plugga, snart 40 år sedan. Jag har en egen son som fungerar utmärkt, utan att behöva göra några mer insatser än en ganska lay-back-uppfostran.
    Sin klädstil har han fått hitta själv etc
    Normala pojkar halkar efter i skolan och allteftersom de formella utbildningskraven skärps på företagen kommer flickornas bättre förmåga att anpassa sig till det rådande utbildningssystemet gynna dem och missgynna pojkarna.
  • sextiotalist
    Youtoo7 skrev 2017-12-01 14:48:53 följande:
    Jag ser dig och sin androgyna omgivning som ett undantag...
    Och vad säger att det är du och din omgivning som är normen?
    Bor du i en storstad?
    Har du bytt arbetsplats ofta?
    Har du flyttat några gånger?

Jag har bott i alla tre större städerna (som vuxen), jag har arbetat statligt, kommunalt, privat
  • sextiotalist
    Youtoo7 skrev 2017-12-01 14:51:26 följande:
    Normala pojkar halkar efter i skolan och allteftersom de formella utbildningskraven skärps på företagen kommer flickornas bättre förmåga att anpassa sig till det rådande utbildningssystemet gynna dem och missgynna pojkarna.
    Det är därför det var endast killar i sonens klass (och alla gick ut med höga betyg), det är därför det är nästan bara killar på civilingenjörsutbildningen där han går.
    På min tid var det betydligt fler kvinnor som läste till civilingenjör.
    Däremot så finns det en drös rätt bekväma killar som inte tycker att plugga är häftigt, det är därför de kommer efter. Ren lättja med andra ord
  • Youtoo7
    Stårschan skrev 2017-12-01 14:51:10 följande:
    Det är svårt att iaktta de kontrollerande männen om man inte bor ihop med en, för de är ofta väldigt manipulativa och duktiga på att hålla skenet uppe när de är bland folk.
    Samma sak gäller kvinnor och de är många fler. Relationer, manipulation och hemmasysslor har varit kvinnans domän i tusentals år så där ligger vi män ljusår efter... grattis! Som kvinna slipper du ha framtiden bakom dig oavsett ålder...
  • Youtoo7
    sextiotalist skrev 2017-12-01 14:53:43 följande:
    Det är därför det var endast killar i sonens klass (och alla gick ut med höga betyg), det är därför det är nästan bara killar på civilingenjörsutbildningen där han går.
    Däremot så finns det en drös rätt bekväma killar som inte tycker att plugga är häftigt, det är därför de kommer efter. Ren lättja med andra ord

Återigen så lyfter du fram ett undantag... 

Ungefär 2/3 av alla som läser på universitet är kvinnor...

Jag är själv ingenjör så jag vet både hur det såg ut och hur det ser ut. Vi hade två tjejer i klassen som lärarna curlade så gott de kunde.

• Youtoo7
    sextiotalist skrev 2017-12-01 14:53:43 följande:

"Däremot så finns det en drös rätt bekväma killar som inte tycker att plugga är häftigt, det är därför de kommer efter."

Och det ser du som något bra eller? Jag tycker personligen att det är ett problem att flickor curlas både hemma och i skolan. Pojkarna ger man upp och lämnar åt sitt öde... Man lever kvar i tron att allt löser sig för dem bara för att de är pojkar. Vi pratar om omyndiga personer som fortfarande är barn och du lägger ansvaret på dem.

• sextiotalist
    Youtoo7 skrev 2017-12-01 15:02:11 följande:

"Däremot så finns det en drös rätt bekväma killar som inte tycker att plugga är häftigt, det är därför de kommer efter."

Och det ser du som något bra eller? Jag tycker personligen att det är ett problem att flickor curlas både hemma och i skolan. Pojkarna ger man upp och lämnar åt sitt öde... Man lever kvar i tron att allt löser sig för dem bara för att de är pojkar. Vi pratar om omyndiga personer som fortfarande är barn och du lägger ansvaret på dem.

Curlar tjejer, det kan ju inte vara så att tjejerna är drivna av sig själv och det är killarna som curlas?
    Mitt intryck är att många tjejer är väldigt målmedvetna och behöver inte curlas, det är dom som sköter sig själva, men killarna får föräldrarna ligga på, på ett helt annat sätt.

• Youtoo7
    sextiotalist skrev 2017-12-01 15:04:56 följande:
    Curlar tjejer, det kan ju inte vara så att tjejerna är drivna av sig själv och det är killarna som curlas?
    Mitt intryck är att många tjejer är väldigt målmedvetna och behöver inte curlas, det är dom som sköter sig själva, men killarna får föräldrarna ligga på, på ett helt annat sätt.
    Så de är mer drivna bara genom att vara tjejer... Också ett sätt att se på saken.
  • sextiotalist
    Youtoo7 skrev 2017-12-01 15:38:40 följande:

Så de är mer drivna bara genom att vara tjejer... Också ett sätt att se på saken.

För att de inte curlas i samma utsträckning som killarna .
  • Youtoo8
    sextiotalist skrev 2017-12-01 16:03:20 följande:
    För att de inte curlas i samma utsträckning som killarna .
    Och min uppfattning är inte helt förvånade tvärtom. Du tjatar om en sketans cilvilingenjörsklass... Jag pratar om att ca 2/3 av alla universitetsstuderande är kvinnor och har svårt att se det som något bra att vårt utbildningssystem  misslyckas med att utbilda hälften av alla barn och ungdomar. 
Svar på tråden Få ordning på mannen?