• Youtoo2

Få ordning på mannen?

Varför ser många kvinnor det som sitt projekt att "få ordning på mannen"? Jag har aldrig hört talas om en man som skall få ordning på sin fru/sambo/flickvän?

Är män någon form av renoveringsobjekt som man skall leka "Gör om mig" med?

Hur skulle en kvinna reagera om en man la sig i hennes frisyr, kläder och hur hon sminkade sig? Ser jag tjock ut i den här klänningen?

• Svar på tråden Få ordning på mannen?
  • AndreaBD
    Youtoo0 skrev 2017-12-02 23:20:26 följande:

Du menar fogliga, tysta och stillsamma? Då är det ju bekvämare att gå till jobbet eller hur?

Självständigt och ifrågasättande är ju bara jobbigt. 

?  Jag menar det som jag skrivit och inget annat. Men det är ju inget nytt att du tolkar saker till motsatsen.
  • AndreaBD
    Youtoo15 skrev 2017-12-05 13:28:22 följande:

Uppenbarligen har svensk skola misslyckats med att anpassa sig efter pojkars behov. Flickorna klarar sig uppenbarligen bättre.

Kan det finnas ett samband mellan könsfördelningen bland lärare och detta?

Eller skall man låta pojkarna börja skolan några år senare?

Jag tror i alla fall inte på ett samband med att det finns fler kvinnliga lärare. Visst skulle man kunna låta dem börja senare, men svenska barn börjar redan senare än vad man gör i dem flesta andra länderna. Och jag tror inte att föräldrar skulle gå med på det. 

Anpassa kan man göra i viss mån, men erfarenheten visar att man inte kan pusha okoncentrerade, impulsiva barn hur mycket som helst. Och det brukar vara pojkarna som är såna.

Min son som bara har gått ur skolan själv för några få år sedan jobbar lite extra på ett ställe där han får visa experiment (fysik och sånt) för skolbarn. Och han var själv överraskad och konstaterade att det är bara pojkarna som inte lyssnar, som pratar med varandra, sysslar med annat, och som sedan inte vet vad de ska göra. Och flickorna som kan återge vad han har sagt, för att de har lyssnat. Hur ska du tvinga dem att lyssna?? 

Man kanske kan hävda att det kan funka bättre om det är intressantare så att alla lyssnar, men det är just detta som i alla tider knappast har fungerat. Alltid någon som inte lyssnar, även om det är spännande. 
  • AndreaBD
    Youtoo15 skrev 2017-12-05 14:51:54 följande:

Kan det möjligen vara den rigida uråldriga katederundervisningen när läraren står och mässar tills man somnar som inte passar pojkar?

Jag går själv en KY utbildning där flertalet lärare står och läser innantill från en PowerPoint och inte har tid med frågor, diskussioner eller grupparbeten. Det verkar passa kvinnorna bra för de antecknar så pennan glöder medan de manliga eleverna lyssnar, halvsover eller är frånvarande. Korvstoppning och ytinlärning 2017??? Har inte gått i skolan sedan 1993 och kan konstatera att det har inte hänt mycket på vissa ställen. 

Katederundervisningen har man ju försökt släppa många gånger (och har då åtminstone minimerat den mycket) och man har det så lite som möjligt nuförtiden.
    Tyvärr så verkar den just passar killarna BÄTTRE. Framför allt killarna som är rastlösa, okoncentrerade, lite omogna. De klarar ofta inte lika bra att jobba självständiga. Då krävs det självdisciplin, mognad. Så det senaste har ju varit att man funderar hur mycket man bör återvända till katederundervisning. Inte helt och hållet, men kanske relativt korta genomgång, varvade med uppgifter. Naturligtvis måste man också ha grupparbeten eller lite längre självständiga moment. 
  • AndreaBD
    Youtoo15 skrev 2017-12-05 14:58:55 följande:

Forskarna är eniga om att problemet är oroande.

? Det handlar om en stor grupp pojkar som det går illa för. Det finns inga enkla jobb på fabriken längre när de lämnar skolan, säger Magnus Oskarsson, lektor vid Mittuniversitetet.

www.svd.se/pojkar--storsta-forlorarna-pa-dalig-skola

Där har du ju det! 

"? Det är helt förutsägbart med den typen av dåligt strukturerad skola vi har i Sverige. Pojkarna skulle lyckas bättre med en kunskapsskola av lite mer östasiatiskt snitt, säger han."

Tillbaka till katederundervisning? 

"? Vi har haft en trend där eleverna ska göra egna arbeten och söka kunskap på egen hand. De icke studiemotiverade eleverna har tagit stryk av detta. Det har helt klart missgynnat pojkarna, säger Dahl."

Det är precis det som lärarna också säger! Den nya läroplanen har gjort det ännu värre. Alla klarar inte av att jobba så pass självständigt. Men det krävs, enligt läroplanen. Som vi lärare måste hålla oss till. Det är inte vi lärare som har valt det. Tvärtom. Vi tycker det är pest. 
  • Vvvuuuuvvv
    Vvvuuuvvv skrev 2017-12-01 07:50:25 följande:

Jag har fått ordning på min man. När vi träffades åt han jättedåligt, typ bullar till middag och så där. Han kunde helt enkelt inte laga mat. Han hade ofta mag- och huvudvärk. Han kunde inte städa, så det luktade riktigt illa på hans toalett, tex Jag lärde honom också att i vissa sammanhang behöver man klä sig propert för att inte framstå som respektlös. Jag har också lärt honom hur man tar hand om sin hud för att slippa torrsprickor mm.

Jag fick helt enkelt lära honom det hans föräldrar borde ha lärt honom, men som av någon outgrundlig anledning endast lärdes ut till hans syster.

Lord Hans skrev 2017-12-01 08:01:25 följande:

Här har du ett utmärkt exempel på vad jag just skrev.

Ja alltså, min man bryter mot normer på betydligt fler sätt än det jag nämnde. Det gör jag med och på så vis passar vi bra ihop.

Men det är inte positivt normbryteri att sköta sin hälsa så dåligt att man får ont, vara så okunnig om sociala regler att man omedvetet riskerar att göra andra människor irriterade eller besvikna. Att ha ett så illaluktande hem att andra tycker att man är äcklig är heller inte så bra. Det har hänt att killkompisar till honom sagt ifrån också angående just städningen.

Min man har sagt att han är glad att jag lärde honom det där.
  • Vvvuuuuvvv
    Youtoo15 skrev 2017-12-05 16:41:49 följande:

Är han utvecklingsstörd eller kommer han från ett trasigt hem?

Visst undrar man!! Vi har pratat en del om hur det kunde bli så. Han är inte dum, utan tvärtom på många sätt - han är välutbildad och uppskattad som medarbetare. Socialt smidig, omtyckt mm.

En sak kan vara att han kommer från ett hem där flickor fick lära sig sköta hälsa och hem, men inte pojkar. Städningen är hans föräldrar lite smådåliga på. De har det undanplockat och ett vackert hem, men det är alltid skit i hörnorna. De liksom städar men kollar inte att det blev rent. Så lära honom städa har de nog helt enkelt inte kunnat.

Det där med maten undrar jag också hur f-n han lyckades. Men konsekvenstänkandet är inte fullt utvecklat förrän ca 25-årsåldern. Vi får väl skylla på det. Ärligt tror jag att det kan ha rört sig om någon sorts uppror. Typ, "nu bor jag själv och får göra jag vad jag vill! Jag äter kakor till frukost!!!" Samma gäller nog klädsel vid finare fester. Han tyckte han var en fri själ - en rebell.

Det är han på andra sätt - och då utan att vara respektlös - och de friheterna uppskattar jag. Än idag har han inte kostym. Han äger ingen slips. Men han klär sig fint när det är fest.
  • Youtoo16
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 17:39:15 följande:
    Visst undrar man!! Vi har pratat en del om hur det kunde bli så. Han är inte dum, utan tvärtom på många sätt - han är välutbildad och uppskattad som medarbetare. Socialt smidig, omtyckt mm.

En sak kan vara att han kommer från ett hem där flickor fick lära sig sköta hälsa och hem, men inte pojkar. Städningen är hans föräldrar lite smådåliga på. De har det undanplockat och ett vackert hem, men det är alltid skit i hörnorna. De liksom städar men kollar inte att det blev rent. Så lära honom städa har de nog helt enkelt inte kunnat.

Det där med maten undrar jag också hur f-n han lyckades. Men konsekvenstänkandet är inte fullt utvecklat förrän ca 25-årsåldern. Vi får väl skylla på det. Ärligt tror jag att det kan ha rört sig om någon sorts uppror. Typ, "nu bor jag själv och får göra jag vad jag vill! Jag äter kakor till frukost!!!" Samma gäller nog klädsel vid finare fester. Han tyckte han var en fri själ - en rebell.

Det är han på andra sätt - och då utan att vara respektlös - och de friheterna uppskattar jag. Än idag har han inte kostym. Han äger ingen slips. Men han klär sig fint när det är fest.
    Låter som mina flera av mina manliga vänner. Jag går hellre på en offentlig toalett än lånar deras. Tandborsten står med borsten i torkad tandkräm så skaftet pekar rakt ut och toaletten ser ut som att ingen spolat sedan kungen konfirmerades.  
  • Vvvuuuuvvv
    Youtoo16 skrev 2017-12-05 18:14:17 följande:

Låter som mina flera av mina manliga vänner. Jag går hellre på en offentlig toalett än lånar deras. Tandborsten står med borsten i torkad tandkräm så skaftet pekar rakt ut och toaletten ser ut som att ingen spolat sedan kungen konfirmerades.  

Är de utvecklingsstörda eller kommer de från trasiga hem?
  • Youtoo16
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 18:16:52 följande:
    Är de utvecklingsstörda eller kommer de från trasiga hem?
    De kommer från ett hem där mamman curlade dem och nu i vuxen ålder är de vilse i pannkakan. Man kan nog konstatera att mamman gjort sina söner en rejäl björntjänst.
Svar på tråden Få ordning på mannen?