Youtoo15 skrev 2017-12-05 13:28:22 följande:
Uppenbarligen har svensk skola misslyckats med att anpassa sig efter pojkars behov. Flickorna klarar sig uppenbarligen bättre.
Kan det finnas ett samband mellan könsfördelningen bland lärare och detta?
Eller skall man låta pojkarna börja skolan några år senare?
Jag tror i alla fall inte på ett samband med att det finns fler kvinnliga lärare. Visst skulle man kunna låta dem börja senare, men svenska barn börjar redan senare än vad man gör i dem flesta andra länderna. Och jag tror inte att föräldrar skulle gå med på det.
Anpassa kan man göra i viss mån, men erfarenheten visar att man inte kan pusha okoncentrerade, impulsiva barn hur mycket som helst. Och det brukar vara pojkarna som är såna.
Min son som bara har gått ur skolan själv för några få år sedan jobbar lite extra på ett ställe där han får visa experiment (fysik och sånt) för skolbarn. Och han var själv överraskad och konstaterade att det är bara pojkarna som inte lyssnar, som pratar med varandra, sysslar med annat, och som sedan inte vet vad de ska göra. Och flickorna som kan återge vad han har sagt, för att de har lyssnat. Hur ska du tvinga dem att lyssna??
Man kanske kan hävda att det kan funka bättre om det är intressantare så att alla lyssnar, men det är just detta som i alla tider knappast har fungerat. Alltid någon som inte lyssnar, även om det är spännande.