• Youtoo2

Få ordning på mannen?

Varför ser många kvinnor det som sitt projekt att "få ordning på mannen"? Jag har aldrig hört talas om en man som skall få ordning på sin fru/sambo/flickvän?

Är män någon form av renoveringsobjekt som man skall leka "Gör om mig" med?

Hur skulle en kvinna reagera om en man la sig i hennes frisyr, kläder och hur hon sminkade sig? Ser jag tjock ut i den här klänningen?

• Svar på tråden Få ordning på mannen?
  • Youtoo9
    sextiotalist skrev 2017-12-01 15:04:56 följande:
    Curlar tjejer, det kan ju inte vara så att tjejerna är drivna av sig själv och det är killarna som curlas?
    Mitt intryck är att många tjejer är väldigt målmedvetna och behöver inte curlas, det är dom som sköter sig själva, men killarna får föräldrarna ligga på, på ett helt annat sätt.

Med din logik så får kvinnor skylla sig själva att de tjänar mindre för samma jobb eftersom de är så kass på att löneförhandla.

Det är ju inte de som läser vidare på universitetet som är problemet utan de som inte gör det så varför tjata om dina grabbar. Jag har också två grabbar som är A-barn men jag ser ändå ett problem för samhället i stort om fler och fler pojkar halkar efter p ga att det är okej för flickor att vara plugghästar. För de killar som vill satsa på sin utbildning kommer belöningen senare när kvinnorna vill bilda familj och det tänker man kanske inte på när man är i tonåren. De coola killarna som tjejerna leker rommen av sig med mellan 15-25 är oftast inte de som de bildar familj med.

• sextiotalist
    Youtoo9 skrev 2017-12-02 10:46:17 följande:

Med din logik så får kvinnor skylla sig själva att de tjänar mindre för samma jobb eftersom de är så kass på att löneförhandla.

Det är ju inte de som läser vidare på universitetet som är problemet utan de som inte gör det så varför tjata om dina grabbar. Jag har också två grabbar som är A-barn men jag ser ändå ett problem för samhället i stort om fler och fler pojkar halkar efter p ga att det är okej för flickor att vara plugghästar. För de killar som vill satsa på sin utbildning kommer belöningen senare när kvinnorna vill bilda familj och det tänker man kanske inte på när man är i tonåren. De coola killarna som tjejerna leker rommen av sig med mellan 15-25 är oftast inte de som de bildar familj med.

Nej, men du skriver att det är tjejerna som curlas, jag hävdar tvärtom, många killar curlas rejält, ofta ställer man, utan att reflektera över det, högre krav på flickorna än pojkarna. Pojkarna kommer undan med mer. Sedan mognar killarna senare, vilket gör att de behöver lite mer styrning i skolan.

Det är inte mina egna erfarenheter utan de lärare jag känner, deras erfarenheter.

Ditt uttalande om att man inte bildar familj med de som lekte rommen av sig, får står för dig.

Men däremot är inte så ofta som lekte rommen av sig före 20 som man ser på högre positioner i samhället, de väntar med att leka tills de läst färdigt gymnasiet.
  • AndreaBD

Man ska absolut inte bli ihop med någon som egentligen inte passar och sedan försöka göra om personen. Helt fel. Hitta rätt person istället!

Men om man tror att män INTE gör så - att lägga sig en kvinnas utseende - så är min man ett exempel på att det finns såna män. Japp, han lägger sig. Jag skulle aldrig kunna klippa mitt hår betydligt kortare. Eller - om jag verkligen känner att jag vill det absolut, då gör jag förstås det, men då skulle jag behöva förbereda honom ganska mycket på, och vara beredd på att han går och "sörjer". Och jo, han är också intresserad av vad jag har för kläder, smink, osv.

• Youtoo9
    sextiotalist skrev 2017-12-02 11:17:59 följande:
    Nej, men du skriver att det är tjejerna som curlas, jag hävdar tvärtom, många killar curlas rejält, ofta ställer man, utan att reflektera över det, högre krav på flickorna än pojkarna. Pojkarna kommer undan med mer. Sedan mognar killarna senare, vilket gör att de behöver lite mer styrning i skolan.

Det är inte mina egna erfarenheter utan de lärare jag känner, deras erfarenheter.

Ditt uttalande om att man inte bildar familj med de som lekte rommen av sig, får står för dig.

Men däremot är inte så ofta som lekte rommen av sig före 20 som man ser på högre positioner i samhället, de väntar med att leka tills de läst färdigt gymnasiet.
    "Nej, men du skriver att det är tjejerna som curlas, jag hävdar tvärtom, många killar curlas rejält, ofta ställer man, utan att reflektera över det, högre krav på flickorna än pojkarna. Pojkarna kommer undan med mer."
    Man gör alltså pojkarna en björntjänst p ga egna utdaterade föreställningar om att män klarar sig bra utan utbildning. Är det att curla?
    "Sedan mognar killarna senare, vilket gör att de behöver lite mer styrning i skolan."
    Man kanske skall börja låta flickor börja skolan vi 4 års ålder och pojkar vid 11? Då blir det som på krogen (i praktiken) Han 23 hon 14.
    "Det är inte mina egna erfarenheter utan de lärare jag känner, deras erfarenheter."
    Bland mina gäster ikväll är två av dem lärare med +20 års erfarenhet av att undervisa åk 7-9 och de ser ett jätteproblem med att det är omanligt att satsa på sina studier. 
    "Ditt uttalande om att man inte bildar familj med de som lekte rommen av sig, får står för dig."
    Missuppfattning från din sida. Män kan inte leka rommen av sig... Flickor vill ha coola killar och kvinnor vill ha ansvarsfulla män. De ansvarsfulla männen var ofta de tråkiga plugghästarna i skolan. Frågan är vilka män alla duktiga flickor skall bilda familj med? 
    "Men däremot är inte så ofta som lekte rommen av sig före 20 som man ser på högre positioner i samhället, de väntar med att leka tills de läst färdigt gymnasiet."
    Idag är det krav på eftergymnasial utbildning för nästan alla jobb utom truckförare och busschaufför. Utbildningskraven från arbetsgivarna är ju skrattretande när man vet vilket pucko som sedan fick tjänsten. Ungefär som människors kravlista på dejtingsajter :) 
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2017-12-01 15:04:56 följande:
    Curlar tjejer, det kan ju inte vara så att tjejerna är drivna av sig själv och det är killarna som curlas?
    Mitt intryck är att många tjejer är väldigt målmedvetna och behöver inte curlas, det är dom som sköter sig själva, men killarna får föräldrarna ligga på, på ett helt annat sätt.
    Som lärare kan jag säga att killarna får sååå mycket mer uppmärksamhet än tjejerna i en klassrumssituation. Det är så. Tjejerna är ofta mognare och mera självständiga och det är som i en familj där det äldre syskonet får ta mer ansvar för att man måste hjälpa det yngre.
  • sextiotalist
    Youtoo9 skrev 2017-12-02 11:35:42 följande:
    "Nej, men du skriver att det är tjejerna som curlas, jag hävdar tvärtom, många killar curlas rejält, ofta ställer man, utan att reflektera över det, högre krav på flickorna än pojkarna. Pojkarna kommer undan med mer."
    Man gör alltså pojkarna en björntjänst p ga egna utdaterade föreställningar om att män klarar sig bra utan utbildning. Är det att curla?
    "Sedan mognar killarna senare, vilket gör att de behöver lite mer styrning i skolan."
    Man kanske skall börja låta flickor börja skolan vi 4 års ålder och pojkar vid 11? Då blir det som på krogen (i praktiken) Han 23 hon 14.
    "Det är inte mina egna erfarenheter utan de lärare jag känner, deras erfarenheter."
    Bland mina gäster ikväll är två av dem lärare med +20 års erfarenhet av att undervisa åk 7-9 och de ser ett jätteproblem med att det är omanligt att satsa på sina studier. 
    "Ditt uttalande om att man inte bildar familj med de som lekte rommen av sig, får står för dig."
    Missuppfattning från din sida. Män kan inte leka rommen av sig... Flickor vill ha coola killar och kvinnor vill ha ansvarsfulla män. De ansvarsfulla männen var ofta de tråkiga plugghästarna i skolan. Frågan är vilka män alla duktiga flickor skall bilda familj med? 
    "Men däremot är inte så ofta som lekte rommen av sig före 20 som man ser på högre positioner i samhället, de väntar med att leka tills de läst färdigt gymnasiet."
    Idag är det krav på eftergymnasial utbildning för nästan alla jobb utom truckförare och busschaufför. Utbildningskraven från arbetsgivarna är ju skrattretande när man vet vilket pucko som sedan fick tjänsten. Ungefär som människors kravlista på dejtingsajter :) 
    När det gäller lärare är jag omgiven av lärare som undervisat sedan 1930 (nu är dessa inte i livet längre) fram tills idag, flera är (och har varit) specialpedagoger.

Killar som kommer från studievana hem har inte samma nonchalans för studier som de som kommer från hem utan studievana.

Det finns många flickor som inte heller pluggar vidare. Dessutom så är det idag utbildningar som inte klassades som universitetsutbildningar som nu är det.

Vill man att ens söner inte ska hamna på efterkälken så får man ställa samma krav/förväntningar som man ställer på sina döttrar. Sköta skolan och inte bli slöfockar.
  • Youtoo0
    sextiotalist skrev 2017-12-02 11:47:04 följande:
    När det gäller lärare är jag omgiven av lärare som undervisat sedan 1930 (nu är dessa inte i livet längre) fram tills idag, flera är (och har varit) specialpedagoger.

Killar som kommer från studievana hem har inte samma nonchalans för studier som de som kommer från hem utan studievana.

Det finns många flickor som inte heller pluggar vidare. Dessutom så är det idag utbildningar som inte klassades som universitetsutbildningar som nu är det.

Vill man att ens söner inte ska hamna på efterkälken så får man ställa samma krav/förväntningar som man ställer på sina döttrar. Sköta skolan och inte bli slöfockar.
    "När det gäller lärare är jag omgiven av lärare som undervisat sedan 1930 (nu är dessa inte i livet längre) fram tills idag, flera är (och har varit) specialpedagoger."
    Är det nu jag skall bli imponerad av att ni vet hur den gamla skolan som skulle förse industrisamhället med personal funkade. det är väl snarare så att skolan har misslyckats totalt med att anpassa sig efter det postindustriella samhälle vi lever i nu och de krav som ställs. Läras sig utantill-hinderbansskolan utan någon djupare förståelse har visserligen blivit något bättre men den känns fortfarande mossig.   
    "Killar som kommer från studievana hem har inte samma nonchalans för studier som de som kommer från hem utan studievana. "
    Visst är det så. Var snäll mot nörden för han kommer vara din chef när du blir vuxen. Tjejer har dock enligt rådande könsnormer 15-25 år dispens på att plugga utan att bli mindre intressanta för killarna. Omvänt gäller för killarna tills det blir dags för familj för då vaknar den familjebildande projektledaren och då är kravspecen annorlunda och den välutbildade nörden blir gångbar eftersom han vi det laget uppfyller PMS = Pengar Makt och Status.
    "Det finns många flickor som inte heller pluggar vidare. Dessutom så är det idag utbildningar som inte klassades som universitetsutbildningar som nu är det."
    Fortfarande så är det fördel flickor med 2/3 mot pojkarnas 1/3... Din närmaste omgivning är uppenbarligen inte representativ för rikssnittet så den kan du sluta tjata om. 
    "Vill man att ens söner inte ska hamna på efterkälken så får man ställa samma krav/förväntningar som man ställer på sina döttrar. Sköta skolan och inte bli slöfockar."
    Jag du Nisse om du sköter dina studier som kommer flickorna vara intresserade av dig när du är 30+ men då får du inte vara oskuld för då är du en looser... Skapligt moment 22 ;)
  • Youtoo0
    AndreaBD skrev 2017-12-02 11:40:17 följande:
    Som lärare kan jag säga att killarna får sååå mycket mer uppmärksamhet än tjejerna i en klassrumssituation. Det är så. Tjejerna är ofta mognare och mera självständiga och det är som i en familj där det äldre syskonet får ta mer ansvar för att man måste hjälpa det yngre.

Du menar fogliga, tysta och stillsamma? Då är det ju bekvämare att gå till jobbet eller hur?

Självständigt och ifrågasättande är ju bara jobbigt. 

• Milkway

Om mannen önskar råd och vägledning och vill ha ny stil och bli bekväm i sig själv ser jag inget fel i att frun hjälper honom.

Att däremot anser att "du borde inte ha"

Det är respektlöst. Jag gillar inte alltid allting min man gör eller har på sig, och inte han mig heller, men vi har acceptans och respekt och har överseende, vill min man ha de för hemska byxorna, okej, om han trivs!

Vill jag ha den där tighta urringat toppen, okej, om jag så gärna vill så ska jag få ha det.

Folk är för kontrolfreakiga över saker som inte är deras busuiness.

Svar på tråden Få ordning på mannen?