AndreaBD skrev 2017-12-05 23:10:26 följande:
Det är ditt påhitt att lärare favoriserar flickorna. Jag minns ju att det fanns t.o.m. forskning som visade att pojkarna favoriseras genomgående. Av både manliga och kvinnliga lärare. Det är inte så konstigt - de märks ju mycket mer. Och tvärtom till vad du spekulerar så brukar lärare tycka att det är intressantare med barn som har något att säga. Det svåra brukar vara att komma ihåg dem där tysta flickorna och att ge dem utrymme också.
I låg och mellanstadiet hade jag en egen bänk hos rektorn eftersom jag var alldeles för frågvis.Som tur var var jag en riktig bokmal så jag läste klassikerna och diskuterade. Jag har alltid tyckt om att lära mig nya saker men aldrig trivts i det svenska skolsystemet. Gammalt, stelt och likriktat. Skolan lyckades nästan förstöra min nyfikenhet och vilja att lära mig nya saker men några år efter jag slutat skolan kom mitt andningshål, internet. Ingen dåligt uppdaterad människa som står och rapar upp gamla kunskaper i gamla utdaterade böcker. Jag använder utbildning online både privat och i mitt jobb :)
ps. Stavas det inte?
Det svåra brukar vara att komma ihåg de där tysta flickorna och att ge dem utrymme också.