• Youtoo2

Få ordning på mannen?

Varför ser många kvinnor det som sitt projekt att "få ordning på mannen"? Jag har aldrig hört talas om en man som skall få ordning på sin fru/sambo/flickvän?

Är män någon form av renoveringsobjekt som man skall leka "Gör om mig" med?

Hur skulle en kvinna reagera om en man la sig i hennes frisyr, kläder och hur hon sminkade sig? Ser jag tjock ut i den här klänningen?

• Svar på tråden Få ordning på mannen?
  • Vvvuuuuvvv
    Youtoo16 skrev 2017-12-05 19:26:35 följande:

De kommer från ett hem där mamman curlade dem och nu i vuxen ålder är de vilse i pannkakan. Man kan nog konstatera att mamman gjort sina söner en rejäl björntjänst.

Jag tror att sådana föräldrar är en ganska vanlig orsak när män behöver "fås ordning på".

Sen finns det ju otrevliga människor av alla kön som vill kontrollera sin partner (bestämma vad de har på sig etc) och det är ju inget vidare. Men det är en annan sak att lära någon viktiga saker om livet, kan jag tycka.
  • Youtoo16
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 19:33:24 följande:
    Jag tror att sådana föräldrar är en ganska vanlig orsak när män behöver "fås ordning på".

Sen finns det ju otrevliga människor av alla kön som vill kontrollera sin partner (bestämma vad de har på sig etc) och det är ju inget vidare. Men det är en annan sak att lära någon viktiga saker om livet, kan jag tycka.
    Män får ju uppfostra kvinnor i teknik.
  • Vvvuuuuvvv
    Youtoo16 skrev 2017-12-05 19:43:38 följande:

Män får ju uppfostra kvinnor i teknik.

Ja, i de fall männen kan och kvinnorna inte fått lära sig sånt av sina föräldrar. Kort sagt kan man konstatera att uppfostran baserat på kön försämrar möjligheterna för män och kvinnor att leva harmoniskt tillsammans.
  • AndreaBD
    Youtoo15 skrev 2017-12-05 15:33:44 följande:

För mig funkar grupparbete och inlämningsuppgifter bäst. Jag avskyr katederundervisning, penna och papper samt vanliga böcker. Det känns så kvinnligt gammaldags. Samarbetar helst via datorn

Jag gör helst allt i datorn medan kvinnorna springer i skytteltrafik till skrivaren, konkar kilovis med pärmar, böcker och lösblad. Jag springer dit med de kvinnliga lärarnas lösblad för att få in dem i datorn igen :)

Varför är kvinnor så sena med att ta till sig ny teknik förutom Facebook och Instagram?

Och vad mycket manligt och kvinnligt det blev igen...... I skolan lär vi alla barn digitala hjälpmedel och tjejerna använder dem också.

Jo, jag har också gillat att få syssla själv eller ibland också i grupp, hellre än katederundervisning (som dock kunde vara intressant också om man gillar ämnet), men barn/ungdomar som har lite svårt med koncentration, struktur och att komma igång  - de har svårt med allt som är lite friare, lite mera självständigt. Och det är oftast pojkar och därför - antar jag - har det blivit värre för pojkarna.
  • AndreaBD
    Youtoo15 skrev 2017-12-05 16:20:14 följande:

Fick just svar från grannen:

De är inte teknikintresserade... Kvinnor har bara två intressen.

Förhållanden mellan människor (upptar 90% av kvinnor mellan 13-43 års intressesfär).

och egna krämpor (upptar resterande tid, ökande med ålder. Kvinnor. 44-84 tar det upp 50% )

Gjorde du den här tråden för att vädra dina fördomar?  Social kompetens är dock väldigt viktigt i dagens samhälle.
  • AndreaBD
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 17:39:15 följande:
    Visst undrar man!! Vi har pratat en del om hur det kunde bli så. Han är inte dum, utan tvärtom på många sätt - han är välutbildad och uppskattad som medarbetare. Socialt smidig, omtyckt mm.

En sak kan vara att han kommer från ett hem där flickor fick lära sig sköta hälsa och hem, men inte pojkar. Städningen är hans föräldrar lite smådåliga på. De har det undanplockat och ett vackert hem, men det är alltid skit i hörnorna. De liksom städar men kollar inte att det blev rent. Så lära honom städa har de nog helt enkelt inte kunnat.

Det där med maten undrar jag också hur f-n han lyckades. Men konsekvenstänkandet är inte fullt utvecklat förrän ca 25-årsåldern. Vi får väl skylla på det. Ärligt tror jag att det kan ha rört sig om någon sorts uppror. Typ, "nu bor jag själv och får göra jag vad jag vill! Jag äter kakor till frukost!!!" Samma gäller nog klädsel vid finare fester. Han tyckte han var en fri själ - en rebell.

Det är han på andra sätt - och då utan att vara respektlös - och de friheterna uppskattar jag. Än idag har han inte kostym. Han äger ingen slips. Men han klär sig fint när det är fest.
    Det är sånt jag är rädd för, därför har jag tjatat en del på mina söner dem senaste åren. Vissa saker missar ungdomarna nuförtiden. Kanske är det bara tiderna som ändras. Numera vet de inte vart man skriver vad på ett brevkuvert - man skriver knappt brev. En av mina söner kommenterade en gång att han inte visste att man kunde "flytta på benan" (i håret alltså). Konstigt att han inte märkt det, men det kan vara mindre viktigt numera. På samma sätt som folk nuförtiden inte kan knyta slips - och det kan redan min generation inte. När vi gifte oss, fick min pappa knyta min mans slips. Så kan det vara. 

Men jag har sett unga människor som bor i sin första lägenhet, som inte förstår att i princip allt blir smutsigt. Eller kanske är jag undantaget om jag tvättar av dörrramar och garderobdörrar, åtminstone efter nåt år eller så. När vi en gång flyttade såg vi i nya lägenheten att ingen nånsin hade torkat undersidan av hängskåpen i köket. Inte ens städbolaget som hade städat hela lägenheten.

Men som sagt - jag har aldrig gjort skillnad mellan pojkar och flickor där. Men ändå brukar min dotter på nåt sätt förstå vad som bör göras - även om hon inte alltid gör det. Men killarna kan lättare missa det helt och hållet.
  • AndreaBD
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 19:58:34 följande:
    Ja, i de fall männen kan och kvinnorna inte fått lära sig sånt av sina föräldrar. Kort sagt kan man konstatera att uppfostran baserat på kön försämrar möjligheterna för män och kvinnor att leva harmoniskt tillsammans.
    Jag har försökt lära min dotter att tapetsera - där hittade hon ursäkter att slippa, men målat staketet och liknande har hon fått göra. Och det är männen som syr bäst i familjen. Inklusive sonen. Jag vägrar. ;) 

• Olbas82
    AndreaBD skrev 2017-12-05 22:38:27 följande:
    Och vad mycket manligt och kvinnligt det blev igen...... I skolan lär vi alla barn digitala hjälpmedel och tjejerna använder dem också.

Jo, jag har också gillat att få syssla själv eller ibland också i grupp, hellre än katederundervisning (som dock kunde vara intressant också om man gillar ämnet), men barn/ungdomar som har lite svårt med koncentration, struktur och att komma igång  - de har svårt med allt som är lite friare, lite mera självständigt. Och det är oftast pojkar och därför - antar jag - har det blivit värre för pojkarna.

Självklart gör flickorna som de blir tillsagda i skolan. Det hade alltid gjort och det är därför lärare favoriserar flickor.

Det är väl lyssnaren som bestämmer om ämnet är intressant?

Jag gillar till skillnad från dig indelningen av manligt och kvinnligt. 

• Olbas82
    AndreaBD skrev 2017-12-05 22:57:41 följande:
    Jag har försökt lära min dotter att tapetsera - där hittade hon ursäkter att slippa, men målat staketet och liknande har hon fått göra. Och det är männen som syr bäst i familjen. Inklusive sonen. Jag vägrar. ;) 
    Oj vad ni är präktigt könsneutrala. Jag antar att kvinnorna står och pissar och männen sitter av ren motvalsprincip...
  • Olbas82
    AndreaBD skrev 2017-12-05 22:52:58 följande:
    Det är sånt jag är rädd för, därför har jag tjatat en del på mina söner dem senaste åren. Vissa saker missar ungdomarna nuförtiden. Kanske är det bara tiderna som ändras. Numera vet de inte vart man skriver vad på ett brevkuvert - man skriver knappt brev. En av mina söner kommenterade en gång att han inte visste att man kunde "flytta på benan" (i håret alltså). Konstigt att han inte märkt det, men det kan vara mindre viktigt numera. På samma sätt som folk nuförtiden inte kan knyta slips - och det kan redan min generation inte. När vi gifte oss, fick min pappa knyta min mans slips. Så kan det vara. 

Men jag har sett unga människor som bor i sin första lägenhet, som inte förstår att i princip allt blir smutsigt. Eller kanske är jag undantaget om jag tvättar av dörrramar och garderobdörrar, åtminstone efter nåt år eller så. När vi en gång flyttade såg vi i nya lägenheten att ingen nånsin hade torkat undersidan av hängskåpen i köket. Inte ens städbolaget som hade städat hela lägenheten.

Men som sagt - jag har aldrig gjort skillnad mellan pojkar och flickor där. Men ändå brukar min dotter på nåt sätt förstå vad som bör göras - även om hon inte alltid gör det. Men killarna kan lättare missa det helt och hållet.
    Skönt att man som man inte haft dig som mamma.
Svar på tråden Få ordning på mannen?