Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 17:39:15 följande:
Visst undrar man!! Vi har pratat en del om hur det kunde bli så. Han är inte dum, utan tvärtom på många sätt - han är välutbildad och uppskattad som medarbetare. Socialt smidig, omtyckt mm.
En sak kan vara att han kommer från ett hem där flickor fick lära sig sköta hälsa och hem, men inte pojkar. Städningen är hans föräldrar lite smådåliga på. De har det undanplockat och ett vackert hem, men det är alltid skit i hörnorna. De liksom städar men kollar inte att det blev rent. Så lära honom städa har de nog helt enkelt inte kunnat.
Det där med maten undrar jag också hur f-n han lyckades. Men konsekvenstänkandet är inte fullt utvecklat förrän ca 25-årsåldern. Vi får väl skylla på det.

Ärligt tror jag att det kan ha rört sig om någon sorts uppror. Typ, "nu bor jag själv och får göra jag vad jag vill! Jag äter kakor till frukost!!!" Samma gäller nog klädsel vid finare fester. Han tyckte han var en fri själ - en rebell.
Det är han på andra sätt - och då utan att vara respektlös - och de friheterna uppskattar jag. Än idag har han inte kostym. Han äger ingen slips. Men han klär sig fint när det är fest.
Det är sånt jag är rädd för, därför har jag tjatat en del på mina söner dem senaste åren. Vissa saker missar ungdomarna nuförtiden. Kanske är det bara tiderna som ändras. Numera vet de inte vart man skriver vad på ett brevkuvert - man skriver knappt brev. En av mina söner kommenterade en gång att han inte visste att man kunde "flytta på benan" (i håret alltså). Konstigt att han inte märkt det, men det kan vara mindre viktigt numera. På samma sätt som folk nuförtiden inte kan knyta slips - och det kan redan min generation inte. När vi gifte oss, fick min pappa knyta min mans slips. Så kan det vara.
Men jag har sett unga människor som bor i sin första lägenhet, som inte förstår att i princip allt blir smutsigt. Eller kanske är jag undantaget om jag tvättar av dörrramar och garderobdörrar, åtminstone efter nåt år eller så. När vi en gång flyttade såg vi i nya lägenheten att ingen nånsin hade torkat undersidan av hängskåpen i köket. Inte ens städbolaget som hade städat hela lägenheten.
Men som sagt - jag har aldrig gjort skillnad mellan pojkar och flickor där. Men ändå brukar min dotter på nåt sätt förstå vad som bör göras - även om hon inte alltid gör det. Men killarna kan lättare missa det helt och hållet.