• Jolielm

ångest över hunden

Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi  har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet). Jag har verkligen alltid ångest över hunden men mamma säger att det inte är någon fara och att hunddagis är dyrt och onödigt, att alla jobbar men folk har väl sin hund på hunddagis?? Jag tror hon bryr sig om hunden men inte inser att den borde få gå på hunddagis eller typ dagmatte. Något tips för att få henne att inse det?

• Svar på tråden ångest över hunden
  • Vanillaextract
    Jolielm skrev 2017-11-29 20:01:18 följande:

Jag vet inte om många har sina hundar hemma eller har dom på hunddagis, vi åker kl 7:30 och om jag slutar kl 16 tar det nästan en timme med bussen så ca 17. 2 dagar slutar jag tidigare och är hemma kl 15.

Det där är både psykisk och fysisk djurmisshandel fan. Tror inte ens att det är lagligt? Ni har skaffat en hund enbart för er egna njutning och totalt skitit i att det är en kännande tänkande varelse vars behov måste tas hänsyn till. Ni borde inte ha djur alls. 

Att det dessutom är en valp ni gör detta mot, herregud..
  • Starka

Ja hunden ska inte vara hemma hela dagen själv utan rastning! Har man inte nån lösning på det och inte vill betala för dagis ska man ingen hund ha! Tror det är 6 timmar för en vuxen hund

• Mammaa88

NU ville hon ha tips! Inte någon som ska säga ? har man inte tid ska man inte skaffa hund snacket?

• Jolielm

såklart jag hade valt att vara hemma eller gå ut med hunden men det är totalt omöjligt och det är 2 kortare dagar även om det är dåligt med 3 också...

• DeathByPickles

Kanske tänk lite på att det är en skolungdom som öppnat tråden och frågar om råd, innan ni svarar?

TS: det är helt klart inte ett lämplig tsätt att hålla hund. Upplys din mamma om vad lagen säger och försök komma fram till en lösning. Antingen Måste ni skaffa hundvakt/hunddagis eller omplacera valpen. Det är absolut inte rättvist att låta hunden sitta ensam och orastad i huset så länge. Som någon sade tidigare är det att jämföra med att lämna ett barn helt utan social kontakt tio timmar om dagen. 

Visa din mamma tråden, om inte annat, och påpeka att en anmälan till lönsstyrelsen bara är att vänta på om det fortsätter. 

Och nej, alla privata hundvakter är inte ansvarslösa och utan försäkring. Vill ni verkligen behålla hunden finns det kanske lösningar, men VILJAN och omsorgen måste finnas där också. Hos Hela familjen! 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Påven Johanna II
    Jolielm skrev 2017-11-29 20:23:59 följande:

såklart jag hade valt att vara hemma eller gå ut med hunden men det är totalt omöjligt och det är 2 kortare dagar även om det är dåligt med 3 också...

Det är inte ditt fel och inte ditt ansvar heller. Din mamma verkar sakna basala kunskaper om hundar. Be henne kontakta människor som vet vad de talar om så att hon kan få adekvat information om djurhållning. 
  • DeathByPickles
    Påven Johanna II skrev 2017-11-29 20:27:06 följande:
    Det är inte ditt fel och inte ditt ansvar heller. Din mamma verkar sakna basala kunskaper om hundar. Be henne kontakta människor som vet vad de talar om så att hon kan få adekvat information om djurhållning. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • viseversa

Ni lämnar alltså en valp på 5 mån ensam hemma hela dagarna? Det är olagligt ts och jag hoppas det anmäls. Stackars lilla hund. Fy fan!!

• Fiona M
    Påven Johanna II skrev 2017-11-29 20:27:06 följande:

• Fiona M
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 20:11:52 följande:

Det är rätt

Dyrt med hunddagis ca 3300kr (Sthlm)

Någon Hundvakt skulle jag inte lämna min hund till då denne inte kan göra sig ansvarig för din hund.

Vad gör man om hundvakten plötsligt råkar tappa kopplet och hunden springer iväg??

Många gör det för att tjäna pengar, egentligen så skiter ju dom

I hunden!!

Nej tack!! Usch!

Du skiter i hunden om du har den hemma själv hela dagen.
Svar på tråden ångest över hunden