• Jolielm

ångest över hunden

Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi  har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet). Jag har verkligen alltid ångest över hunden men mamma säger att det inte är någon fara och att hunddagis är dyrt och onödigt, att alla jobbar men folk har väl sin hund på hunddagis?? Jag tror hon bryr sig om hunden men inte inser att den borde få gå på hunddagis eller typ dagmatte. Något tips för att få henne att inse det?

• Svar på tråden ångest över hunden
  • Starka

Om du inte tror din mamma tar detta på allvar och du verkligen bryr dig om hunden så kan du ts göra en anonym anmälan till länstyrelsen så får dom komma ut och förklara för din mamma. Spelar ingen roll hur många hundar hon har haft, hon kan ju tydligen inte ta hand om en ordentligt

• DeathByPickles
    Starka skrev 2017-12-01 21:59:39 följande:

Om du inte tror din mamma tar detta på allvar och du verkligen bryr dig om hunden så kan du ts göra en anonym anmälan till länstyrelsen så får dom komma ut och förklara för din mamma. Spelar ingen roll hur många hundar hon har haft, hon kan ju tydligen inte ta hand om en ordentligt

Drastiskt, men jag håller med.
    Eller också kan en av oss göra anmälan. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Starka
    DeathByPickles skrev 2017-12-01 22:40:14 följande:

Drastiskt, men jag håller med.

Eller också kan en av oss göra anmälan. 

Ja men hur får man reda på vem ts mamma är? Usch blir så ledsen när jag tänker på det lilla livet alldeles ensam
  • DeathByPickles
    Starka skrev 2017-12-01 23:00:16 följande:
    Ja men hur får man reda på vem ts mamma är? Usch blir så ledsen när jag tänker på det lilla livet alldeles ensam
    Jag tänkte snarast att TS kunde dela med sig via PM. Naturligtvis är det inte trevligt att anmäla sin egen familj, oavsett anonymt eller hur mycket man tycker om hunden. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Jemp
    Jolielm skrev 2017-12-01 21:37:30 följande:

om jag visar henne inlägget blir hon bara irriterad och hon har haft hund tidigare. Jag slutar tidigare 2 dagar och vi försöker övertyga om att min syster får åka hem efter hon slutat iaf 3 dagar för då hade problemet varit löst. Rasen är en blandras som mest ser ut som en flatretriver eller hur det stavas, det är en svart mellanstor hund.

Den 8åriga systern?? Hon ska inte ha ett sånt ansvar att gå ut med hunden själv!

Alltså, det ni gör är inte okej med hunden. Bryter mot djurskyddslagen. Den finns av en anledning. Du hittar den på Jordbruksverkets hemsida, skriv ut och visa din mamma tycker jag.
  • Vanillaextract

om jag visar henne inlägget blir hon bara irriterad och hon har haft hund tidigare. Jag slutar tidigare 2 dagar och vi försöker övertyga om att min syster får åka hem efter hon slutat iaf 3 dagar för då hade problemet varit löst. Rasen är en blandras som mest ser ut som en flatretriver eller hur det stavas, det är en svart mellanstor hund.

Det spelar ingen roll att hon har haft hund tidigare, det din mamma gör är djurvanvård. Att din 8-åriga syster kanske kan åka hem lite tidigare tre dagar skulle absolut inte lösa problemet, inte ens i närheten.

Den hunden behöver komma därifrån för att ha en chans här i livet för din mamma borde absolut inte äga djur. Att rädda hundens chans till ett värdigt liv är viktigare än att din mamma inte ska bli irriterad herregud. 
  • moaguuun

Korta stunder innebär inte flera timmar. Och en 8 åring är för liten för det ansvaret.
  • Jolielm
    Vanillaextract skrev 2017-12-02 00:30:07 följande:
    Det spelar ingen roll att hon har haft hund tidigare, det din mamma gör är djurvanvård. Att din 8-åriga syster kanske kan åka hem lite tidigare tre dagar skulle absolut inte lösa problemet, inte ens i närheten.

Den hunden behöver komma därifrån för att ha en chans här i livet för din mamma borde absolut inte äga djur. Att rädda hundens chans till ett värdigt liv är viktigare än att din mamma inte ska bli irriterad herregud. 
    ehm, jag menade att hon inte kommer ändra sig för att ni kallar henne djurplågare utan bli irriterad över det ni skriver. hon säger att hunden sover när vi är borta. vi tar bra hand om hunden även om det inte är bra för hunden att vara ensam så länge vanvårdar vi inte hunden.
  • Dexter dot com
    Jolielm skrev 2017-12-02 11:01:25 följande:
    ehm, jag menade att hon inte kommer ändra sig för att ni kallar henne djurplågare utan bli irriterad över det ni skriver. hon säger att hunden sover när vi är borta. vi tar bra hand om hunden även om det inte är bra för hunden att vara ensam så länge vanvårdar vi inte hunden.
    Det din mamma gör genom att lämna en valp ensam hela dagarna både olagligt, okunnigt och fruktansvärt orättvist mot valpen och det klassas självklart som vanvård !! Helt ärligt hoppas jag verkligen någon anhörig eller granne anmäler henne till LS så hundkraken blir omhändertagen men tyvärr är risken stor att den redan är rejält skadad psykiskt.
  • Jolielm
    Dexter dot com skrev 2017-12-02 11:08:13 följande:
    Det din mamma gör genom att lämna en valp ensam hela dagarna både olagligt, okunnigt och fruktansvärt orättvist mot valpen och det klassas självklart som vanvård !! Helt ärligt hoppas jag verkligen någon anhörig eller granne anmäler henne till LS så hundkraken blir omhändertagen men tyvärr är risken stor att den redan är rejält skadad psykiskt.
    hunden är precis som när vi fick hem henne och jag går en lång promenad innan+efter hon lämnas ensam. även om hon kanske inte sover hela tiden vi är borta tror jag hon sover den mesta av tiden även om det ändå inte är bra...
Svar på tråden ångest över hunden