Jolielm skrev 2017-11-29 19:46:58 följande:
Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet). Jag har verkligen alltid ångest över hunden men mamma säger att det inte är någon fara och att hunddagis är dyrt och onödigt, att alla jobbar men folk har väl sin hund på hunddagis?? Jag tror hon bryr sig om hunden men inte inser att den borde få gå på hunddagis eller typ dagmatte. Något tips för att få henne att inse det?
Hej!
Jag tycker det är jätte bra av dig att skriva här om råd för precis som du själv känner så är detta inte alls okej! Jag förstår att du har ångest, det hade jag också haft.
Att din mamma säger att det inte är någon fara att lämna en 5 månader gammal valp hemma i nästan 10 timmar varje dag betyder att hon inte alls borde ha hund. För det är ju faktiskt din mammas ansvar eftersom du går i högstadiet och din syster är 8 år.
Mitt tips till er är att omplacera denna valpen, du borde säga till din mamma att detta är djurplågeri. Att du har läst djurskyddslagen och att du inte tycker att detta är acceptabelt.
Jag är väldigt duktig på hundar, jag får ont i magen av att tänka på att en sån liten skrutt sitter ensam hemma hela dagarna. Det är för det första hela onaturligt för en valp att bli lämnad ensam, de ska vara med flocken och kan om måste vara ensam bara några timmar (om man tränat). Självklart kan de vara ensamma längre när de blir äldre, men en sån liten valp ska absolut inte vara ensam så mycket. Den kommer få jätte mycket problem när den växer upp.
Jag förstår om du och din familj kanske inte vill omplacera valpen, men för valpens bästa så borde ni göra det. För din mamma verkar inte kapabel till att ha hund. Tyvärr. Du däremot verkar vara mer vettig :)
Plan B vore att skaffa dagmatte, för dagis är inte att rekommendera för en valp.
Lycka till! Kämpa för valpens skull!