• Jolielm

ångest över hunden

Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi  har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet). Jag har verkligen alltid ångest över hunden men mamma säger att det inte är någon fara och att hunddagis är dyrt och onödigt, att alla jobbar men folk har väl sin hund på hunddagis?? Jag tror hon bryr sig om hunden men inte inser att den borde få gå på hunddagis eller typ dagmatte. Något tips för att få henne att inse det?

• Svar på tråden ångest över hunden
  • Dexter dot com
    Jolielm skrev 2017-12-02 11:18:05 följande:
    hunden är precis som när vi fick hem henne och jag går en lång promenad innan+efter hon lämnas ensam. även om hon kanske inte sover hela tiden vi är borta tror jag hon sover den mesta av tiden även om det ändå inte är bra...
    Bara det att du går långpromenader med en 5 månaders valp visar ju hur lite kunskap din mamma har då valpar inte ska promeneras utan komma ut ofta med nån timmes mellanrum ( förutom när den sover ) och undersöka närmiljön i sin egen takt och göra sina behov.

Du skriver ett inlägg om att du har ångest över att ni lämnar valpen ensam alldeles för länge och att du förstår att den behöver vara hos en dagmatte men när vi allihop bekräftar att det din mamma gör är olagligt och klassas som vanvård går du i försvar så vad är syftet med inlägget?
    Antingen får valpen fortsätta vara ensam och du ha ångest eller så gör du en anonym anmälan till Länsstyrelsen så din mamma förstår hur galet hon resonerar !!
  • Starka

hunden är precis som när vi fick hem henne och jag går en lång promenad innan+efter hon lämnas ensam. även om hon kanske inte sover hela tiden vi är borta tror jag hon sover den mesta av tiden även om det ändå inte är bra...

Nej!! Inga långpromenader med en valp det är i te bra alls

Man brukar ha som tumregel 1 minut per vecka valpen är

Så är den 5mån så är det 20 min
  • moaguuun

Från skk:

Flatcoated retriever är en livlig och godmodig hund. Den är arbetsglad och lättdresserad samtidigt som den är ivrig och framåt. Den får aldrig visa rädsla eller aggressivitet. Rasen är mycket social och lämpar sig inte för att lämnas ensam för ofta och för länge.

• joliestella

om man går i hundens takt och inte springer är det inte farligt eller dåligt för valpar att gå längre promenader än 20 min....

• moaguuun
    joliestella skrev 2017-12-02 17:09:54 följande:

om man går i hundens takt och inte springer är det inte farligt eller dåligt för valpar att gå längre promenader än 20 min....

Det är bättre att gå många korta promenader, speciellt om man vill få valpen rumsren... Om man går två långa promenader per dag får man aldrig hunden rumsren, och det är inte snällt mot hunden heller, även en vuxen behöver gå ut oftare.
  • alexandraande

Ni kan inte ha hunden kvar, det är djurplågeri! Hunden lider. Anmäl din mamma om det inte går att lösa på något annat sätt.

• DeathByPickles

Att lämna en hund, och särskilt en Valp ensam hemma så länge är verkligen plågeri. Det är jämförbart med att lämna ett spädbarn utan social kontakt. En hund är inte en leksak, inte en guldfisk utan en social individ som BEHÖVER social kontakt och umgänge för att må bra. 

Skulle du må bra om du fick umgås med din familj en eller  två timmar på morgonen, sedan bli lämnad ensam och förväntades sova åtta till tio timmar och göra dina behov i en potta i hallen, sedan få säga hej och umgås några timmar på eftermiddagen - och därefter förväntades vara lugn och snäll och gå och lägga dig och sova minst åtta timmar till? 
    Valpen ni har är en levande och självständigt tänkande varelse. Klok som ett tvåårigt barn. Att leva så isolerat och begränsat är PLÅGSAMT för en vuxen hund ockå, men för en valp med upptäckarlust och som behöver extra mycket stimulas och intryck och närhet. 

Eftersom du verkar vara den som faktiskt känner omsorg för hunden i er familj måste du göra någonting åt situationen. Vänd dig till en annan vuxen, ring anonymt, (Jag kan ringa om du inte vill)  prata med någon av användarna här - vad som helst! 
    Att lämna in en anmälan till länsstyrelsen innebär inte omedelbart till att de kommer ta hunden ifrån er, men det leder förhoppningsvis till att en myndighetsperson kommer och pratar med din mamma. 
    Oss på internet kan hon kanske fnysa åt, men det är inte lika lätt att avfärda den som påpekar att hundhållningen trots allt bryter mot lagen. Även om lillasyster kommer hem tidigt och går ut med valpen (inte rekommenderat) är flera timmar alldeles för lång tid.  

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

... men än värre för en valp med..."

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Gizmo

Tycker att du ska anmäla din mamma till Länsstyrelsen, hon får bli hur irriterad hon vill. Lider verkligen med hunden. Gråter

• Jossan91a

Det är faktiskt en rekommendation att man inte bör lämna valpar mer än korta stunder, så det lär inte leda till något att anmäla då det inte bryter mot någon lag.

Prata med någon som kan prata med mamman istället.

Svar på tråden ångest över hunden