Jolielm skrev 2017-12-02 11:18:05 följande:
hunden är precis som när vi fick hem henne och jag går en lång promenad innan+efter hon lämnas ensam. även om hon kanske inte sover hela tiden vi är borta tror jag hon sover den mesta av tiden även om det ändå inte är bra...
Att lämna en hund, och särskilt en Valp ensam hemma så länge är verkligen plågeri. Det är jämförbart med att lämna ett spädbarn utan social kontakt. En hund är inte en leksak, inte en guldfisk utan en social individ som BEHÖVER social kontakt och umgänge för att må bra.
Skulle du må bra om du fick umgås med din familj en eller två timmar på morgonen, sedan bli lämnad ensam och förväntades sova åtta till tio timmar och göra dina behov i en potta i hallen, sedan få säga hej och umgås några timmar på eftermiddagen - och därefter förväntades vara lugn och snäll och gå och lägga dig och sova minst åtta timmar till?
Valpen ni har är en levande och självständigt tänkande varelse. Klok som ett tvåårigt barn. Att leva så isolerat och begränsat är PLÅGSAMT för en vuxen hund ockå, men för en valp med upptäckarlust och som behöver extra mycket stimulas och intryck och närhet.
Eftersom du verkar vara den som faktiskt känner omsorg för hunden i er familj måste du göra någonting åt situationen. Vänd dig till en annan vuxen, ring anonymt, (Jag kan ringa om du inte vill) prata med någon av användarna här - vad som helst!
Att lämna in en anmälan till länsstyrelsen innebär inte omedelbart till att de kommer ta hunden ifrån er, men det leder förhoppningsvis till att en myndighetsperson kommer och pratar med din mamma.
Oss på internet kan hon kanske fnysa åt, men det är inte lika lätt att avfärda den som påpekar att hundhållningen trots allt bryter mot lagen. Även om lillasyster kommer hem tidigt och går ut med valpen (inte rekommenderat) är flera timmar alldeles för lång tid.