• Jolielm

ångest över hunden

Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi  har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet). Jag har verkligen alltid ångest över hunden men mamma säger att det inte är någon fara och att hunddagis är dyrt och onödigt, att alla jobbar men folk har väl sin hund på hunddagis?? Jag tror hon bryr sig om hunden men inte inser att den borde få gå på hunddagis eller typ dagmatte. Något tips för att få henne att inse det?

• Svar på tråden ångest över hunden
  • viseversa
    Jolielm skrev 2017-11-29 20:01:18 följande:
    Jag vet inte om många har sina hundar hemma eller har dom på hunddagis, vi åker kl 7:30 och om jag slutar kl 16 tar det nästan en timme med bussen så ca 17. 2 dagar slutar jag tidigare och är hemma kl 15.
    OMG ni ska inte ha djur alls. Omplacera på en gång till någon som har tid med den och inte ser den som ett jävla mjukdjur. Mår illa av detta. 
  • Starka

Nej det är inte ts fel och att ts söker råd visar på att hon är den enda vettiga i familjen. Men faktum kvarstår att det är för jävligt att folk gör så här med djur

Säg till din mamma att det är olagligt och ni kan bli anmälda och belagda med djurförbud

Hon får lösa rastningen eller hunddagis annars får hunden omplaceras

• Fiona M
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 20:36:06 följande:

Står det någonstans att JAG har en hund!

Nej, men du tycker det är OK att den är hemma själv hela dagen och skriver det i en tråd där en valp far illa.
  • Mammaa88

Det är Ok för vuxna hundar att vara hemma 6 timmar.

Att det handlade om en 5 månader gammal läste jag inte!

• Delilah2001
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 20:50:26 följande:

Det står ju redan i första raden att den är 5 månader gammal..

Och dessutom är det 9,5 timmar denna hund blir lämnad ensam. Inte ok alls, oavsett ålder.
  • moaguuun

Det måste ju vara något fel om man inte inser att man inte lämnar en hund sålänge, speciellt inte en valp. Den måste ju bajsa/kissa inne?

• EnAnonumius
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 20:11:52 följande:
    Det är rätt
    Dyrt med hunddagis ca 3300kr (Sthlm)
    Någon Hundvakt skulle jag inte lämna min hund till då denne inte kan göra sig ansvarig för din hund.
    Nej sant att hundvakten inte kan göras ansvarig för hunden. Dock så finns det människor som har hundvana som gärna är hundvakt. Det ska du aldrig glömma att ta med i beräkningen när du svarar.

Ja det är dyrt med hunddagis. Dock så kan man ju inte utgå från att hundvakter per se är sämre som du mycket tydligt insinuerar här.

Vad anser du att man skall göra om man jobbar hela dagarna och har hund. Låta den ligga ensam hemma hela dagarna?
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 20:11:52 följande:
    Vad gör man om hundvakten plötsligt råkar tappa kopplet och hunden springer iväg??
    Många gör det för att tjäna pengar, egentligen så skiter ju dom
    I hunden!!
    Är du på riktigt? Vad gör hundägaren när den plötsligt råkar tappa kopplet och hunden springer i väg? Jo en ansvarsfull hundägare springer efter hunden.

Samma är det med en ansvarsfull hundvakt. Den springer också efter hunden.

Mammaa88 skrev 2017-11-29 20:36:06 följande:
    Står det någonstans att JAG har en hund!
    Nej tack och lov att du inte har detta. Med tanke på vad du skrev i inlägg #1. Du verkar ju ha totalt noll koll på hundar och ansvar och svartmålar hundvakter.
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 20:50:26 följande:
    Du läste inte Trådstartens första rad?

Jag citerar:
    Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi  har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet)."
    (slut citat.)

Gör hundar en tjänst. Skaffa aldrig en hund.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mammaa88

läste snabbt!!

Jag har ingen hund & vill inte skaffa heller.

Tycker däremot Om hundar och har varit hundvakt åt vänner och familjens hundar.

ALLTSÅ om ni har hjärnor så försökte jag mena ATT det är säkrare att lämna på hunddagis än att lämna till en hundvkakt som inte ens betalar skatt (om denne inte har företag) OCH att JAG aldrig skulle lämna min hund till en hundvakt.

Men sen så känner jag FLERA personer som

Har sina hundar hemma, dom rastar 1 timme på

Morgonen lämnar hunden/ar och drar iväg till jobbet, kommer hem vid 17. Och rastar.

Så då skulle nog vart 4e person som har hund vara en djurplågare(?)

Alla har inte råd att lämna dom på dagis!!

Som sagt jag har inte hund & har inte ens den tanken heller!

• Dexter dot com

Att lämna en valp mer än väldigt korta stunder för att träna den att lära sig vara ensam är olagligt och fruktansvärt mot valpen som förmodligen mår väldigt dåligt. Normalt brukar det ju ta många månader av långsam ensamhetsträning innan en valp klarar av att bli lämna ensam nån timme och ansvarfulla hundägare lämnar inte ens sina vuxna hundar ensamma en hel dag. rekommendationen är max 4 timmars ensamhet/dygn.

Svar på tråden ångest över hunden