• Jolielm

ångest över hunden

Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi  har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet). Jag har verkligen alltid ångest över hunden men mamma säger att det inte är någon fara och att hunddagis är dyrt och onödigt, att alla jobbar men folk har väl sin hund på hunddagis?? Jag tror hon bryr sig om hunden men inte inser att den borde få gå på hunddagis eller typ dagmatte. Något tips för att få henne att inse det?

• Svar på tråden ångest över hunden
  • Mammaa88

Vad är det för ras? Mindre hundar behöver ju kissa oftare än större hundar. (Tror att det är så) kan ha fel.

Det är ju inget JÄTTE problem om hunden klarar av att inte kissa & bajsa lite hej vilt.

Har varit hundvakt åt många olika raser, fast i början,När de var små. Sen klarade dom av att vara hemma

Själva hela dagen.

• Fiona M

Så en 5 mån valp lämnas utan rastning alls på dagen? Hur länge är hunden ensam hemma?

• Jemp

Visa henne djurskyddslagen. Rastning minst vad sjätte timme för vuxna, friska hundar. Valpar oftare. Dessutom bör hundar inte vara ensamma så länge, särskilt inte små valpar.

De flesta hunddagis tar inte emot förrän vid ett års ålder. Finns nog vissa från 6 månader också. Man kan leta dagmatte på tex Facebook, grannar.se, blocket eller dogbuddy.

• Påven Johanna II
    Jolielm skrev 2017-11-29 19:46:58 följande:

Vi har en hund, den är 5 månader och det var mest min syster (8 år) som ville ha en hund och har tjata om det i flera år men jag ville också verkligen ha en hund men vi  har inte möjlighet att åka hem och gå ut med hunden, hinner inte med bussen och jag slutar ofta kl 16. (högstadiet). Jag har verkligen alltid ångest över hunden men mamma säger att det inte är någon fara och att hunddagis är dyrt och onödigt, att alla jobbar men folk har väl sin hund på hunddagis?? Jag tror hon bryr sig om hunden men inte inser att den borde få gå på hunddagis eller typ dagmatte. Något tips för att få henne att inse det?

Fråga henne om hon skulle lämna ett spädbarn ensam hemma också. Det är väldigt dålig djurhållning att göra som din mamma gör, det är väldigt synd om vuxna hundar som lämnas hemma många timmar varje dag och det är, i mitt tycke, ren djurmisshandel att göra så mot en valp. 
  • Jemp
    Mammaa88 skrev 2017-11-29 19:54:22 följande:

Vad är det för ras? Mindre hundar behöver ju kissa oftare än större hundar. (Tror att det är så) kan ha fel.

Det är ju inget JÄTTE problem om hunden klarar av att inte kissa & bajsa lite hej vilt.

Har varit hundvakt åt många olika raser, fast i början,När de var små. Sen klarade dom av att vara hemma

Själva hela dagen.

Mindre hundar (storleksmässigt) behöver inte kissa oftare. Däremot åldersmässigt.

Jo, det är ett problem oavsett. De kan bli stressade, utveckla felbeteenden, utveckla sjukdomar (tex urinsten) osv.
  • Jolielm

Jag vet inte om många har sina hundar hemma eller har dom på hunddagis, vi åker kl 7:30 och om jag slutar kl 16 tar det nästan en timme med bussen så ca 17. 2 dagar slutar jag tidigare och är hemma kl 15.

• Fiona M
    Jolielm skrev 2017-11-29 20:01:18 följande:

Jag vet inte om många har sina hundar hemma eller har dom på hunddagis, vi åker kl 7:30 och om jag slutar kl 16 tar det nästan en timme med bussen så ca 17. 2 dagar slutar jag tidigare och är hemma kl 15.

Är hunden ensam nästan 10 timmar?

Sälj den, ni är olämpliga stt ha djur.
  • Påven Johanna II
    Fiona M skrev 2017-11-29 20:02:55 följande:
    Är hunden ensam nästan 10 timmar?

Sälj den, ni är olämpliga stt ha djur.
    Håller verkligen med. 

Usch, får kramp i bröstet av att tänka på att det tycks finnas så många djur som har det på det där viset. 
  • Mammaa88

Det är rätt

Dyrt med hunddagis ca 3300kr (Sthlm)

Någon Hundvakt skulle jag inte lämna min hund till då denne inte kan göra sig ansvarig för din hund.

Vad gör man om hundvakten plötsligt råkar tappa kopplet och hunden springer iväg??

Många gör det för att tjäna pengar, egentligen så skiter ju dom

I hunden!!

Nej tack!! Usch!

Svar på tråden ångest över hunden