Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

KillBill skrev 2017-12-23 06:43:29 följande:
    Var inte löjlig. Din vän tjänar varje månad ca 25 000 kr mer än genomsnittslöntagaren och kommer pga detta att betala ca 4 300 kr i statlig skatt, skatt som genomsnittslöntagaren slipper betala. I övrig kommer din vän och medelinkomsttagaren betala samma procentuella kommunalskatt. Jag tycker att det är rimligt att de som har de allra största inkomsterna får något högre skatt än de som har de lägsta inkomsterna.
    För varje 100-lapp extra min vän drar in så går 60 kr i skatt. Här kan vi snacka om skattevägg. 20000 i välförtjänt bonus. Hurra! Får inte ens 8000 i fickan.

Inser du hur detta triggar igång kreativitet för att ungå skatt. T.ex att man byter tjänster.

Jag tycker det är fantastiskt att du kallar en lön på 58200 för en av de "allra största inkomsterna". Det är direkt löjligt. Vid en lön på 100000 kan man börja kalla sig högavlönad. 300000 är det många lite högre chefer som har. Men vid 58200 är man i bästa fall övre medelklass.

Ska man prata om de som har de "allra högsta inkomsterna", ja då talar vi om börs-vd'ar. Har man över 1 miljon i månaden tillhör man kanske denna grupp.

Det paradoxala är ju att de som tjänar över 123000 i månaden har lägre marginalskatt än de som tjänar ner till 55000. Varför ska börs-vd'ar betala mindre?

Sen har vi de som tjänar mångmiljonbelopp på att handla på börsen. Med ett ISK kan man t.ex göra 1 miljon om året och betala 50000 i skatt. You do the math.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 15:11:48 följande:

Det är bara ca 10 % av befolkningen som har en inkomst över 55 000 kronor och det kan knappast vara fel att kategorisera dem som de högst betalda.  Var tycker du att vi ska dra gränsen för de som tjänar mest? Ska gränsen dras vid den ynka procent som har de allra högsta lönerna?

Du kallade dem "de allra högst betalda" vilket får betraktas som felaktigt då de allra högst betalda drar in över 100 miljoner om året. De spelar överhuvudtaget inte i samma liga som de som tjänar 55000. Det är helt sinnessjukt att de som tjänar 55000 ska ha högre marginalskatt än den som tjänar 100 miljoner.

Om man pratar om de som "tjänar allra mest" så betyder ju det "allra mest". D.v.s Sveriges topplöner. Den frågan är superlätt att svara på. Det är ju bara kolla vad de med högst inkomst tjänar.

En mer intressant fråga är: Vid vilken lön kan man anses högavlönad?

Undersökningen som visade att Sverige har världen högsta marginalskatt valde 169% av genomsnittslön som gräns för hög inkomst. Vet inte var siffran kommer ifrån, men för Sverige skulle det innebära 33000*1,69 = 55770. Det skulle onekligen vara en förbättring om vi flyttade första brytpunken hit och varför inte sänka skatten till 10% istället för 20%?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 15:53:38 följande:
    Glöm inte heller att din vän får ta del av jobbskatteavdraget. Den slutliga skatten stannar på 33,7% och  din vän får således behålla 66,3% av sin lön efter skatt!
    Probemet är inte den totala skatten, problemet är marginaleffekten. Höga marginalskatter skadar hela samhället. Ett korkat sätt att ta ut skatt.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 15:35:14 följande:

Kan du berätta hur har kommit fram till 60 % i marginalskatt? Om din vän bor i Stockholm så borde inte skatten enligt Ekonomifakta vara högre än 55 % och då bara på inkomster högre än 54 317 kr. Den sammanlagda skatten på en inkomst på 58 200 kronor stannar vid 37 %.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/
    Min vän bor i en genomsnittskommun. D.v.s 32% kommunalskatt.

Du verkar inte ha koll på alla brytpunkter tyvärr.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 17:42:34 följande:
    Det är du som inte är hemma på alla brytpunkter. Använd denna länk så kan du själv räkna fram skatten. 

www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/

Återkom med ett räkneexempel som visar att din vän betalat 60 % i marginalskatt om kommunalskatten är 32 % så kan vi fortsätta diskussionen.

Kolla denna länk

www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 17:45:24 följande:
    Eftersom bara 10% av sveriges befolkning tjänar mer än 55 000 i månaden så bör man kunna dra gränsen för en hög lön där någonstans. 
    Tvivlar starkt på dina siffror,men om det stämmer betyder ju det med automatik att över 20% av de heltidsarbetande tjänar över 55000, men det tvivlar jag som sagt på.

Håller dock med om att gränsen för hög lön skulle kunna dras vid 55000. Där skulle man kunna ha första brytpunkten. Det vore iallafall ett fall framåt.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 18:32:26 följande:
    Hur kommer du fram till att 20% av befolkningen tjänar över 55 000? Faktum är att jag drog till lite grann. I själva verket är det färre än 10% som tjänar mer än 55 000 kronor i månaden.

Är vi överens om att din vän är högavlönad nu? Tidigare ifrågasatte du detta.
    Va? Jag har inte skrivit att 20% av befolkningen tjänar över 55000. Jag utgick från din siffra på 10% och applicerade den på löntagare. C:a hälften av befolkningen jobbar. Ok?

Du skrev att min vän tillhör de med "allra högst inkomst". Är vi överens om att så inte är fallet?

Men visst, om medellönen är 33k kan jag hålla med om att 58k kan börja anses högavlönat. Frågan är om du tänker fortsätta hävda att 38k är högavlönat.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 19:26:17 följande:
    Färre än 10% av löntagarna har en lön som ör högre än 55 000 kronor i månaden..
    Varför skriver du då att 10% av Sveriges befolkning tjänar 55k eller mer? Det går ju inte ihop. Eller var det helt enkelt ett skrivfel?

Men som sagt, håller med om att 58k är en rätt hög lön.

38k är däremot inte någon hög lön.
  • man och nöjd

C:a 1,2 miljoner svenskar drabbas av 50% marginalskatt.

Det innebär att 25% av befolkningen klassas som höginkomsttagare.

Ingen på vänstersidan har lyckats förklara varför det är bra att så oerhört många tvingas in i ett skyhögt skatteläge.

• man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 17:14:44 följande:
    Har du tittat i andra änden av inkomstskalan? Hur många som tjänas mindre än hälften av vad dessa 25% tjänar.

Jag menar att du fokuserar på en enstaka bild istället för att se hela storyn, det går inte att förstå helheten om bara en bild analyseras. Bredda diskussionen så kommer det att lösa sig det där med den saknade förklaringenSolig
    Klart jag har koll på hela bilden. Vad gäller de som tjänar mindre har jag inga stora invändningar. Min kritik gäller främst de höga marginalskatterna på relativt låga inkomster.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt