Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Padirac skrev 2017-12-17 23:05:34 följande:
    Ska väl lägga till att skatten på engångsbeloppet är en preliminär dragning, vad inkomsttagarna får behålla avgörs vid deklarationen där all inkomst beskattas enligt ordinarie skattetabeller o regler. Den högre skatten på ett engångsbelopp är för att inte inkomsttagarna ska få höga restskatter.
    Absolut, men på deklarationen tillkommer alltid andra skatter såsom fastighetsskatt m.m.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 23:15:01 följande:
    Och fastighetsskatt mm har med marginaleffekten av ett progressivt skattesystem att göra?

Jag skrev medvetet att all inkomst beskattas enligt ordinarie skattetabeller och regler för jag misstänkte att du skulle märka ord angående andra skatter som inte har med marginalskatten att göra
    Fastighetsskatten ska väl betalas den med? Och den kan bara betalas med inkomst.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 23:18:10 följande:
    Det är inte svårt att ta reda på vad engångsskatt är, det hade du missat eller var du ute efter att väcka folk med falska argument?

Just asking...
    Engångsskatt visar ganska tydligt konsekvensen av våra skyhöga skatter. Inser du inte det?
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 23:18:45 följande:
    Och det har med marginalskatten att göra?
    Har aldrig sagt att den har med marginalskatten att göra.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 23:20:47 följande:
    En svensk medelinkomsttagare betalar inte marginalskatt. Tjänar man så mycket att man betalar marginalskatt exempelvis 40 0000 i månaden så kommer marginalskatten bara marginellt minska den beskattningsbara inkomsten (marginalskatten kommer uppgå till ca 340 kr)
    Alla med inkomst har en marginalskatt. Du behöver läsa på en hel del ty du verkar ha missat begreppets innebörd.

Marginalskatt mäts i % och på inkomster på 40000 i månaden innebär det c:a 52%.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-18 07:10:47 följande:
    Då vet du att den där extra skatten staten drar till en del är framtida "lön"

Bara så att rätt blir rätt.
    Glöm det. Här talar vi marginalskatt. På inkomster över 40000 kan jag garantera dig att inte ett öre går till pension, föräldraförsäkring eller sjukförsäkring. Detta eftersom dessa system är begränsade till ett visst antal basbelopp. Överskjutande belopp hamnar i stora svarta hålet.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-18 07:20:19 följande:

Typiskt. När argumenten inte räcker till så drar du in arbetsgivaravgifter i diskussionen. Jag rekommenderar dig att starta en egen tråd i ämnet så slipper du vara OT.

Vänta nu. Vems argument är det som tryter. Jag hade rätt redan i trådstarten och du har inte kunnat förklara det förträffliga med skyhöga marginalskatter.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-18 21:30:52 följande:

Marginalskatt är ett begrepp som baseras på hur mycket en inkomsttagares skatt ändras i procent om inkomsten ökas eller minskar. Är du medelinkomsttagare så tjänar du kanske 33 000 kronor i månaden och då uppstår ingen marginalskatteeffekt om din inkomst ökar med någon tusenlapp. För att man ska kunna prata om marginalskatt så måste du komma upp i inkomster över 38 000 kronor.

Tjänar du 40 000 kronor så kommer marginalskatten (den statliga skatt som du får betala) utgöra ca 340 kr om du hellre vill prata procent så kan man säga att den som tjänar upp till 38 000 har en skatt på 30 % medan den som tjänar 40 000 kr får en skatt på ca 30,85 %

Fel igen. Marginalskatt definieras som den skatt som betalas på den sist intjänade hundralappen. Din okunskap kring detta får mig att tänka på ett Einstein-citat.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-18 21:56:37 följande:
    Var inte larvig. Det är det som menas med det jag skriver.

Det hade varit intressant om du vill berätta varför det är så fruktansvärt att den som tjänar 40 000 kronor i månaden ska betala 0,85% mer i skatt än den som är medelinkomsttagare och bara tjänar 33 000 kronor i månaden..
    Min beskrivning är korrekt. Din är högst märklig.

Om skatten steg med 0,85% på inkomster över 38200 så skulle jag inte ha några större problem med det, nej.

Men nu handlar det om att skatten stiger till över 50% på varenda krona som tjänas över denna gräns som är så pass lågt satt.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-18 22:26:18 följande:
    nej du drog bara upp fastighetsskatten som skulle betalas med inkomster de också när frågan var handlade om marginalskatt . Så frågan är varför du drog upp det om det inte hade med marginalskatten att göra... 
    Exakt vad är frågan? Fattar du inte att engångsskatten är kopplad till marginalskatten?
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt