Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 20:11:12 följande:
    1. Du har länkat till en rapport som visar att den genomsnittliga lönen gör en löntagare 2016 var 32 200 kr

2. Med en förväntad löneökning på 2,2 % per år så kommer den genomsnittliga lönen år 2018 uppgå till 33 600 kr.

3. Gränsen för statlig skatt 2018 går vid 38 200 kr

4. En löntagare med genomsnittliga lön 2018 på 33 600 kr kommer således tjäna ca 4 600 kr för lite i månaden (ca 55 000 kr per år) för att behöva betala statlig skatt/marginalskatt.

Det hade varit mycket glädjande om 30 % av sjuksköterskor skulle ha så hög lön att de måste betala statlig skatt men det är med all sannolikhet en skröna som sprids av svenskt näringsliv (som är kritiska mot marginalskatt). Enligt vårdförbundet så låg medianlönen för en sjuksköterska (alla typer av yrkesgrupper inkl. chefssjuksköterskor i landstingen (största arbetsgivare för sjuksköterskor) 2016 på 32 290 d.v.s. på ungefär samma nivå som den genomsnittliga nivån för samtliga löntagare. 

Jag tror att många sjuksköterskor gärna tjänar så mycket att de får vara med och betala statlig skatt. Sjuksköterskor om några vet att den statliga skatten bl.a. går till statsbidrag till landets kommuner och landsting som därigenom kan satsa med på vården och sjuksköterskor är därför troligtvis inte särskilt kritiska mot statlig skatt.

Ok, missade att du menade för helåret. Då är det en annan sak. Men nu har du själv insett att genomsnittsinkomsttagaren 2018 är så lite som 4600 kr brutto ifrån att vara höginkomsttagare.

För 2017 kan vi se att 30% av sjuksköterskorna klassas som höginkomsttagare. Snälla, kan du inte åka ut och berätta för dem att de är detta?

Från ekonomifakta.se:
    www.ekonomifakta.se/Artiklar/2017/juni/statlig-inkomstskatt-nagot-for-alla/

Detta är dock bara början. En mandatperiod till med de rödgröna och snart betalar all heltidsarbetande statlig inkomstskatt.

Jag saknar dock svar på frågan. Varför är det så viktigt för dig att vanligt folk ska drabbas av detta?
  • man och nöjd
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-17 20:23:23 följande:
    Marginalskattens effekt är begränsad och högst rimligt satt då den inte drabbar låginkomsttagare.
    En lönehöjning på 1000 kr ger c:a 380 kronori plånboken.

Var ligger begränsningen menar du. Man kan ju höja skatten hurmycket som helst.

Du har rätt i att detta inte har med låginkomsttagare att göra. Jag talar om medelinkomsttagare som drabbas av dessa effekter.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 21:14:53 följande:

Jag är inte övertygad om att Svensk Näringsliv (som är lobbyister för att sänka skatten) är helt tillförlitliga när det gäller den här typen av sammanställningar som bygger på Svenskt Näringslivs egna prognoser men OM det skulle vara så att 30 % av landets sjuksköterskor tjänar 38 300 eller mer så är det mycket glädjande.

En sak som jag tror att du missar är att för de få sjuksköterskor som eventuellt tjänar några hundralappar eller någon tusenlapp mer än brytpunkten för statlig skatt så har detta en ganska marginell effekt på nettolönen. Om en välavlönad sjuksköterska exempelvis tjänar 39 300 kr per månad så blir marginalskatten 200 kr. Den totala skatten för denna sjuksköterska ökar pga. av marginalskatten bara med 0,5 %.

De flesta offentligavlönade poliser och sjuksköterskor inser att ökade skatteintäkter skapar ett utrymme för löneökningar och har troligtvis inget emot att betala lite mera i skatt.

Svenskt näringsliv värnar bl.a svenska företags konkurrenskraft. Så himla fel kan väl inte det vara? Du tycker det är glädjande att 30% av sjuksköterskorna får betala 50% marginalskatt. Jo man tackar. Du inser att det innebär att de behöver högre lönelyft framöver för att få motsvarande i plånboken?

En sak som jag tror du missar är lönespridningen. Om 30% av sjuksköterskorna har en lön över 38200 så kan du vara säker på att en hel del av dem har över 40000.

När sjuksköterskan jobbar över får hen inte ens hälften kvar. Vad är det för bra med det? Du skriver ju själv att det är jättelite pengar för staten. Varför inte höja gränsen till 50000 så kan vi vara helt säkra på att inte en enda sjuksköterska behöver oroa sig för denna skatt.

Personligen tycker jag skatten är galet orättvis. Att jobba övertid sliter på individen, familj o.s.v. Då kan det vara trevligt att kunna äta middag på restaurang efter en slitsam lördag. Det ger ju dessutom jobb till restaurangpersonalen. Men nejdå, här ska staten in sno åt sig.

Sen tycker jag det är vedervärdigt att idiotförklara sjuksköterskor och poliser genom att försöka få dem att tro att deras egen höga skatt kan ge dem lönelyft. Man baxnar ju inför sådana påståenden.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 21:28:35 följande:

Kan du visa hur du kommit fram till detta? 

Om du bor i Stockholm och tjänar 40 000 kr i månaden får du behålla 500 kr om din inkomst ökar från 40 000 kr i månaden till 41 000 kronor i månaden. 

Nåt lönebesked med engångsskatt på bonus visade detta.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 22:15:36 följande:
    Det är i dagsläget ca 25% av inkomsttagarna som betalar statlig skatt på sin ordinarie inkomst.

Om det är en medveten strategi för att motarbeta övertidskulturen och skapa fler platser för sysselsättning vet jag inte. Men en osund övertidskultur tjänar ingen på, säger jag som jobbat 100-timmarsveckor en gång i tiden.
    Vet inte vad du menar med "inkomsttagare". Jag talar om heltidsarbetande.

Varför är det så viktigt att vanliga löntagare ska betala 50% marginalskatt? Ni säger ju själva att det knappt ger något till staten.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 22:29:35 följande:

Fick personen en bonus på 1 000 kr? Kan du länka till källan?

Bor du i Stockholm och får en löneökning på 1 000 kr så får man i alla fall behålla 500 kr så här stämmer INTE din uppgift.

Det var någon form av extra inkomst på lönebeskedet som gav upphov till s.k engångsskatt.

Några år till med vänstern så är marginalskatten snart uppe på 80% igen, som var fallet på 80-talet.

Intressant är dock att marginalskatten faller en aning för de som tjänar över 1,5 miljoner.
  • man och nöjd
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-17 22:48:57 följande:
    Engångsskatt och marginalskatt är inte samma sak. Du kan inte jämföra en bonus med lönehöjning.
    Jag jämför inte. Jag konstaterar och försöker få folk att vakna. Skattehöjningarna är massiva och har gått alldeles för långt. Förstår ni inte att vänsterns mål är att ge gemene man 50% marginalskatt? Minst!

Hela tiden trycks skiktgränserna ner.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 22:56:27 följande:
    Jag tycker att der är trist att du argumenterar med falska exempel. Varför inte säga som det är i stället, att om man bor i Stockholm och får en löneökning på 1 000 kronor så får man behålla hälften dvs 500 kronor trots marginalskatt.
    Det är ett verkligt exempel. Men du har också rätt i man bara får hälften kvar på lönehöjningar i Stockholm. Detta även om man som tjänsteman tjänar under Stockholmsmedel.
  • man och nöjd
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-17 23:04:11 följande:
    Om du inte jämför, varför blandar du då in engångsskatt, som inte har med ämnet att göra?

För att citera dig själv: "Tråden handlar om marginalskatter. "
    Engångsskatten är ju en konsekvens av marginalskatten, så helt långsökt är det ju inte.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt