Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

KillBill skrev 2017-12-18 22:32:30 följande:
    Jag rekommenderar dig att räkna.

Om du är medelinkomsttagare så betalar du ca 30 % i skatt. Om du tjänar 40 000 så leder den progressiva skatteskalan till att du kommer betala ca 30,85 % i skatt.
    Jag rekommenderar dig att räkna:

Kalle tjänar 40000. Blir erbjuden ett bättre jobb med 5000 i lönelyft. Hur mycket blir skatten på löneförhöjningen? 0,85% eller 50%?
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-18 22:28:33 följande:
    Engångsskatter, arbetsgivaravgifter, fastighetsskatt - allt detta pratar du om. Vad har dessa med marginalskatten att göra?
    Som jag redan förklarat för dig har engångsskatten en stark koppling till marginalskatten.

Arbetsgivaravgiften kan anses vara en del av marginalskatten, men jag har valt att inte prata så mycket om det i denna tråd. Vänstern brukar inte gilla att man räknar ihop skatter.

Fastighetsskatt har en negativ inkomstutjämningseffekt, eftersom den slår hårdast mot låginkomsttagare. En solklar påverkan på marginalskatten är det eftersom skatten måste betalas med skattad inkomst, eller hur betalar du din fastighetsskatt?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-18 22:55:58 följande:
    Varför är du så fixerad vid skatten på ökningen? Det är mer relevant att titta på den totala skatten och då blir den procentuella skatteökningen inte så stor.

Tar du exemplet med skillnaden i skatt mellan medelinkomsttagaren som tjänar 33 000 kr och den som tjänar 40 000 kr så är skillnaden i skatteprocent bara 0,85% och i pengar så leder dennna skillnad i skatteprocent till att den som tjänar 40 000 kr relativt sett betalar 340 kr mer i skatt. Detta beror på att den som tjänar 40 000 också betalar statlig slatt. Är det något att bråka om?
    Det beror på att det är deltat som är det intressanta.

Ska jag jobba över eller ska jag låta bli? En förlorad lördag kan vara värd 4000 kr, men ite 2000 kr. Lite så. Eller ska man göra det av ren omtanke gentemot sin arbetsgivare?

Och återigen, om straffskatten på löneökningen på 5000 vore 0,85% skulle jag inte bry mig nämnvärt. Men nu är det 50% som försvinner.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-18 23:22:10 följande:
    Menar du att fastighetsskatten påverkar marginalskatten eftersom fastighetsskatten betalas med skattad inkomst?  
    Nej
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-18 23:31:22 följande:

man och nöjd skrev 2017-12-18 23:27:34 följande:
    Nej

Så vad menar du?
    Men det är väl bara ta fram deklarationsblanketten och räkna?
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-19 00:06:51 följande:
    vad ska jag räkna på? hur fastighetsskatten ökar marginalskatten för de som är låginkomsttagare? 

Vad har fastighetsskatten med marginalskatten att göra? och varför tror du att de som har det sämst ställt överhuvudtaget har ett boende som gör att de betalar marginalskatt? 
    Nja, fastighetsskatten kan inte direkt höja marginalskatten. Den är ju sat säg "redan betald".

Mycket av beskattningen går ju ut på att hålla folk på mattan.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-19 00:21:57 följande:
    Kan inte direkt höja marginalskatten, säger du. Så vad skulle jag räkna ut på deklarationsblanketten menade du?

Att skatter håller folk på mattan, var det det jag skulle räkna ut?

Menar du att kommun, landsting och stat behöver skatt för att hålla folk på mattan?  Att det är skälet till beskattningen?  Eller vad menar du med påståendet "Mycket av beskattningen går ju ut på att hålla folk på mattan"

Har det med marginalskatt att göra? 
    I stort sett,a
  • man och nöjd
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-19 12:54:16 följande:
    TS sa själv till mig att det var OT att ta upp det allmänna skattetrycket. Rätta mig om jag har fel
    Tråden handlar ju om marginalskatt, vilket man ser på trdens titel.

Man kan säga att du har en förbättringspotential i att lära dig skillnad på marginalskatt och skattetryck.
  • man och nöjd
    slirren skrev 2017-12-19 06:35:10 följande:
    Så jag är OT när jag pratar om det verkliga skattetrycket i en tråd om marginalskatt. Jag ber om ursäkt.

Vilka skatter/avgifter är det ok att prata om? Sajten ekonomifakta, som ni tidigare refererade till, har vid skatteuträkning två stycken utfall:

1) Din marginalskatt. (vilket i mina ögon verkar vara det rimliga värdet)
    2) Din marginalskatt (exkl. arbetsgivaravgift) vilket ser ut som något av ett undantag.

Men jag ber än en gång om ursäkt och skall försöka leta upp en mer vänstervriden sajt som mörkar vissa skatter så att uträkningarna faller er mer i smaken.
    På inkomster över 7,5 basbelopp (tror jag) så är arb.avgiften att betrakta som ren skatt. Detta eftersom den s.k försäkringar och pensionssystem slutar gälla vid inkomster däröver. Självfallet kan det därmed vara korrekt att ta in arb.avgiften i marginalskatten.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-19 07:34:40 följande:
    Jag tycker bara att det är löjligt att du gör dig till megafon för skattesänkarlobbyn. Ditt inlägg hade fungerat i en tråd där man diskuterar det svenska skattesystemet generellt eller i en tråd där man specifikt diskuterar arbetsgivaravgifter men passar inte i en tråd där man diskuterar marginalskatten/progressiviteten i det svenska skattesystemet som de fakto orsakas av den statliga skaten.

Arbetsgivaravgiften är precis som det låter en avgift som arbetsgivaren betalar och pengarna går bla till pensions- och sjukförsäkringssystemet. Denna skatt är relativt platt och orsakar ingen sk marginalskatteeffekt varken för arbetsgivaren eller den anställde (arbetsgivaren betalar ungefär samma AGA % oavsett storlek på den anställdes lön).
    Patt säger du?

Exempel: Arbetare A tjänar 500000 på ett år. Hur mycket pensionspengar landar på dennes pensionkonto?

Arbetare B tjänar 1 miljon, hur mycket landar på dennes pensionskonto?

Svar: Exakt lika mycket. Intressant definition av platt du har.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt