Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

KillBill skrev 2018-01-01 18:16:01 följande:
    De flesta av de som betalat marginalskatt tjänar kring brytpunkten och då utgör den statliga skatten/marginalskatten bara någon procent i extra skatt (i förhållande till hela inkomsten). Tjänar man exempelvis 40 000 kr i månad så handlar det bara om ca 340 kr i extra skatt. Det ör högst rimligt stt de med högre inkomster får beta några procent extra i skatt.
    Du har alltså inte ett enda argument för att ha så hög marginalskatt vid så låg inkomst?

Jag håller med om att det är rimligt att de med högre inkomst betalar några procent extra i skatt på denna del. För mig leder det till ett gräns nånstnas mellan 60-80k. 20% är okej. Men de övre stegen som idag ligger på 50k och 55k måste bort. Hälften kvar var en viktig princip i skattereformen 1990 och den borde vi hålla fst vid.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 18:59:41 följande:
    38 300 kronor är ingen låg inkomst. Sveriges alla medelinkomsttagare skulle vara glada om de tjänade 38 300 kr. Dessutom är inte den statliga skatten särskilt hög om man ställer den i relation till hela inkomsten. Tjänar du exempelvis 40 000 kr i månaden så utgör den statliga skatten/marginalskatten bara 0,85% av inkomsten.
    Det är en låg inkomst i kontexten av 50% marginalskatt. Slarvigt uttryckt av mig kanske. Håller du med om att det absolut inte är någon hög inkomst?

Marginalskatten är 50% redan vid en inkomst på 38200.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 21:54:44 följande:
    Om du tjänar 38 200 så är utgör den statliga skatten/marginalskatten 105 kr eller 0,27% av inkomsten på 38 200 kronor. Jag tycker att argumenten mot marginalskatt  är exempel på I lands problem. 
    Eftersom vi är ett i-land är det inte så konstigt att vi diskuterar i-landproblem.

Du har fortfarande inte kommit med nåt vettigt argument för att 1,2 miljoner löntagare ska drabbas av 50% marginalskatt.

Igår pratade jag med en företagare som ville ge sina anställda nån form av bonus. Hon tycker det är hopplöst svårt eftersom marginalskatteeffekten gör att de anställda bara får 3900 kr kvar av en bonus på 10000. Arbetsgivarens kostnad blir 13300 för att den anställde ska få 3900.

Företagaren själv sitter dock i guldsits och kan plocka ut utdelning på aktierna istället för lön. Då blir skatten 30% istället för 60%.

Den progressiva skattekurvan som vänstern är så stolt över drabbar enbart den övre medelsklass som vi borde satsa på istället för att trycka ner. Då skulle vi kunna få fler och bättre företag.

• man och nöjd
    Aniiee skrev 2018-01-01 22:23:35 följande:
    Då får man väl göra som HM och ge de anställda några aktier istället......
    Isåfall kommer aktierna att förmånsbeskattas. Så det är poänglöst.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 22:34:16 följande:

Jag tycker att det är bra i Sverige. Vi är ett av världens mest ekonomiskt jämställda länder, vi är ett av de länder i världen som har bäst sociala skyddsnät och Sverige ligger i topp när det gäller förutsättningar för företagande.  

www.di.se/nyheter/sverige-toppar-forbes-naringslivsindex/

Företagaren jag pratade med häromdagen tjänar flera miljoner om året. Och betalar 30% skatt. Hennes medarbetare tjänar typ 55k och betalar alltså 61% skatt på sin bonus.

Och detta kallar du ekonomiskt jämställt. Vet inte om man skall skratta eller gråta.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 23:15:05 följande:
    Ja relativ andra länder så är vi ekonomiskt jämställda i Sverige! Det är väl bra!
    Hur kan det vara jämställd när månmiljonärer betalar mindre skatt än övre medelklassen?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 23:15:05 följande:
    Ja relativ andra länder så är vi ekonomiskt jämställda i Sverige! Det är väl bra!
    Du har verkligen inte mycket till argument. Du bara tycker det är bra som det är, men saknar helt argument till varför världen högsta marginalskatt skulle vara bra.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 23:40:32 följande:
    De svenska skatterna (inkl statlig skatt) bidrar till att Sverige har råd med en bra välfärd och ett bra socialt skyddsnät för landets medborgare.
    Och till 500+ myndigheter. Till en rätt så enorm invandring o.s.v o.s.v

Men ett skattesystem bör utformas så att det främjar utveckling. Vänsterns högsta önskan är att hindra utveckling. De som är rika skapar man kryphål till. Målet är att hindra medelklassen att ta nästa steg. Det är Jante övermarginalskatten.

Nåde den som får en slant över och kan börja styra sitt eget liv. Det är vänstern livrädd för. Överklassen måste hållas minimal.
  • man och nöjd
    Aniiee skrev 2018-01-02 03:09:44 följande:
    Jag kommer på en (eller 3) sak de har gjort bra-ish. De har höjt sjukersättningen, sänkt skatten på sjukersättning och höjd bostadstillägget. För första gången på 10+ år.
    De följer bidragslinjen.
  • man och nöjd

Åter till marginalskatten.

I Stockholm betalar genomsnittstjänstemannen 50% marginalskatt. Varför är det så viktigt för vänstern att trycka ner den del av medelklassen som vill upp?

Man är givetvis livrädda för att folk ska kunna ta makten över sina egna liv. Här har man äve de rika med sig. De rika vill ju inte att fler ska komma upp sig, för då får de konkurrens.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-02 11:20:45 följande:

Varför begränsar du dig till tjänstemän som är de som ha de högsta inkomsterna?

En medelinkomsttagare i Stockholm tjänar en bra bit under gränsen för marginalskatt som går vid 452 000 kronor.

I de diskution om margnalskatt är det väl rimligt att fokusera på de som drabbas av vänsterns gränslösa avundsjuka.
  • man och nöjd
    Lena skrev 2018-01-01 23:27:34 följande:

Ja vi borde höja skattesatsen för aktieutdelning till 50% så kan vi höja brytpunkten för statlig skatt utan att förlora skatteintäkter.

Eller så sänker vi skatten på arbete med resultatet att fler arbetar mer. Det leder till fler rika medborgare som genererar mer skattepengar åt de behövande.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt