Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Missermajser skrev 2017-12-05 20:58:31 följande:
    Snarare att alliansen hade 8 år på sig att sabotera polis, skola och vård. Nu försöker regeringen rätta till det även om det är svårt för en svag regering med en ansvarslös opposition.
    Tråden handlar om att Sverige har världens högsta marginalskatter. Det har inte med Alliansen att göra.

De rödgröna har gjort jättehöjningar av marginalskatterna, men polis, skola och vård har blivit om möjligt ännu sämre.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-05 21:04:49 följande:
    Tja idag kunde vi läsa om hur stora framsteg som svenska fjärdeklassare har gjort när det gäller läskunskaper.

Hur tänker du att vård, skola, sjukvård, rättsväsende och försvar ska kunna bli bättra om staten får mindre pengar?
    Olika årskullar varierar kraftigt i kunskap och kopplingen till marginalskatten är lite av ett skämt.

Det finns en hel värld av länder med lägre marginalskatt som har bättre skola, polis o.s.v.

Höga marginalskatter orsakar svartjobb och passivisering.
  • man och nöjd
    sextiotalist skrev 2017-12-06 06:51:08 följande:
    Skillnaden är att inkomstskatten är du ansvarig för, de andra avgifterna är arbetsgivaren ansvarig för. Så även om arbetsgivaren betalar in inkomstskatten så är det fortfarande ditt ansvar.
    Fast nu var frågeställningen vem som betalar och det gör min arbetsgivare.

Intressant att du anser att arbetstagaren skulle vara ansvarig för att betala in skatt på lön som aldrig betalats ut.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-06 07:02:40 följande:
    Marginalskatter leder till ett mer ekonomiskt jämställt samhälle och är ett av världens mest innovativa länder.

Tror du att den svenska polisen, försvaret, skolan, vården etc kommer att leverera en bättre produkt om den får mindre pengar?
    Är mrginalskatten ett land?

Tycker du att utjämningen har fungerat? Har den lett till lägre löneskillnader menar du?

Varför skulle polisen få mindre pengar? Jag hade tänkt polisen skulle få mer pengar.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-07 01:56:26 följande:
    Ja utjämningen har fungerat. Sverige är ett av världen mest ekonomiskt jämställda länder.

Om staten skulle slopa den statliga inkomstskatten (så att de med högst inkomster fick behålla mer av lönen) så minskar statens inkomster och det kommer drabba verksamhet som finansieras av staten exempelvis försvar och rättsväsende.
    Har du några bevis för att Sverige skulle vara ekonomiskt jämställt?

Hur mycket har tiggaren utanför matbutiken i jämförelse med Marcus Wallenberg?

Återigen har jag inget emot att de med allra högst inkomster betalar riktigt hög andel i skatt. Jag vänder mig framförallt emot att Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt.

Om man sänker marginalskatterna kommer statens inkomster att öka, vilket ger möjligheter att satsa mer på polisen. Otroligt många egna företagare väljer att ta ut en lön som motsvarar första brytpunkten. Resten hanteras på ett lite mer kreativt sätt. Helt lagligt via diverse dyra banktjänster. Högre brypunkt ökar därmed skatteintäkterna.
  • man och nöjd
    sharatec skrev 2017-12-07 02:03:53 följande:
    Fräscht att först säga åt en människa hur hon "ska" tänka, och sedan dessutom på fullt allvar beskriva människor som arbetsgivarnas (eller statens, oklart vilket som avses) egendom... Förvånad 
    Har du problem med att kalla en spade för en spade?
  • man och nöjd
    sharatec skrev 2017-12-07 23:41:58 följande:
    Nej. Vad har det med det jag skrev att göra?
    Du verkade inte acceptera en klockren beskrivning av verkligheten. 80% skatt.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-08 07:30:26 följande:
    Vad menar du med att  Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt? Gränsen för statlig skatt går vid 38 300 kr och medelinkomsten i Stockholm är lägre än 30 000 kr i månaden dvs långt under gränsen för statlig skatt,
    Med tjänar menar jag att man har ett jobb med en lön.

Genomsnittslönen för en tjänsteman i Stockholm är över 38000 kr/månad
  • man och nöjd
    sharatec skrev 2017-12-08 16:55:24 följande:
    Okej, du syftade på första delen av inlägget, om hur man "ska" tänka? Då är jag med. Jag tycker fortfarande att det är ett rätt oförskämt sätt att uttrycka sig.
    Det har du all rätt att tycka, men varför inte fokusera på sak istället?
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt