Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efraim Barkbit skrev 2017-12-19 21:57:16 följande:
    Haha men jag skrev ju precis det till sign slirren som också vill jämföra med det allmänna skattetrycket.

Man kan säga att du har en förbättringspotential i nationalekonomi.
    Min tolkning var att han ville räkna med arb.avgiften i marginalskatten. Detta är kanske inte scope'et för denna tråd, men kan ändå vara relevant. Det är ju skatt.

De flesta har förbättringspotential i nationalekonomi. Vi kan notera att en hel värld valt lägre marginalskatter än Sverige. På tal om nationalekonomi.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-19 22:11:40 följande:
    Diskussionen kom att handla om de arbetsgivaravgifter som arbetsgivaren betalar. En arbetsgivare betalar samma procentuella avgift oavsett storlek på lön.

Platt skatt innebär att skatteuttaget är en viss procentsats av inkomsten och att denna inte varierar. Alternativen till platt skatt är progressiv skatt där procentsatsen ökar med ökande inkomst.

Nu när du vet vad platt skatt betyder, håller du då inte med mig om att man kan likna arbetsgivaravgifterna med en platt skatt (eller platt avgift)?
    Om man ser hela arb.avgiften som en skatt, så kan jag hålla med om att den är platt. Därmed bör den isåfall adderas till marginalskatten som då växer från 60,4% till över 80% tror jag. Frågor på det?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-19 23:07:27 följande:

Jag säger som så att det går inte att diskutera skatt med dig om du inte kan hålla isär arbetsgivarens och arbetstagarens kostnader och skatter,

Det kan jag.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 07:37:56 följande:
    Bra, då föreslår jag att du hädanefter låt bli att blanda ihop arbetsgivaravgifter med löntagarens skatt.
    Jag var tydlig med att jag blandade ihop dem för att klargöra hur lite av arbetsgivarens kostnad som landar på löntagarens konto.

Men faktum kvarstår, vi har världens högsta marginalskatt. Gränsen för den skatt som var tänkt för höginkomsttagare är nu nedtryckt till den grad att vanliga heltidsarbetande Stockholmare drabbas av denna.

Vad värre är: Man kan misstänka att detta bara är början. Det råder högkonjunktur. Ingångslönerna för t.ex programmerare i Stockholm tickar upp mot 40000/månad. D.v.s de anses vara höginkomsttagare på sitt första jobb.

Så varför tar jag just programmerare som exempel? Jo, det råkar vara Stockholms vanligaste jobb.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 10:55:06 följande:

Om man tjänar 40 000 kr i månaden så kommer den totala statliga skatten (den skatt som leder till en marginalskatteeffekt) uppgå till 340 kr per månad eller 0,85 % av lönesumman. Tycker du att det är orimligt att den som tjänar 40 000 kronor i månaden betalar några hundra kronor extra i skatt jämfört med den som bara har en genomsnittlig inkomst?

Du väljer alltså att fokusera på de sista 20% skatt under den första månaden i ett 40-årigt yrkesliv. Korrekt, det är 340 kr. Men hur relevant är detta?

Men svaret är ja. Svaret är att jag tycker det är åt helvete att den som tjänar 40000 drabbas av 50% marginalskatt. Den gränsen borde skjutas upp en bra bit.
    340 kr extra i skatt för alla som tjänar över 40000 skulle jag dock kunna acceptera.

Det stora problemet är att dessa gränser ligger i stort sett stilla med kostnaderna ökar, vilket i praktiken innebär stora skattehöjningar för vanligt folk.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 14:09:55 följande:

Det är skillnaden mellan vad en medelinkomsttagare som tjänar 33 000 betalar i skatt och en inkomsttagare som tjänar 40 000 kr betalar i skatt som är den intressanta. Bägge betalar samma procentuella kommunal och landstingsskatt och det som skiljer dem åt är att den som tjänar 40 000 kr i tillägg får betalar 340 kr per månad i statlig skatt

Jag tycker att det är rimligt att den som tjänar 7 000 kronor mera än en medelinkomsttagare betalat en något högre procentuell skatt och i relation till 7 000 kr så är inte 340 kr särskilt mycket.

Eftersom tråden handlar om marginalskatt så är det just marginalskatten som är det intressanta här. Du får gärna tycka andra saker är mer intressanta, men det är relativt ovidkommande i denna tråd.

Dessutom har du fel. Den som tjänar 40000 betalar ju mer kommunalskatt, landstingsskatt och begravningsavgift än den som tjänar 33000. Detta blir ju extra uppenbart när du beräknar skillnaden i kronor.

Jag har tidigare sagt att 340 kr extraskatt för de som tjänar över 40000 är helt okej för mig. Så detta argument är numera dött.

Det jag kritiserar är den skyhöga marginalskatten på så låga inkomster som 40k.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 21:21:09 följande:

Kan du ge ett exempel på någon plats i Sverige där man tillämpar progressiv kommunal- och landstingskatt d.v.s. en plats i Sverige där skatteprocenten varierar beroende storleken på löntagarens inkomst (som du ser av mitt inlägg så skriver jag om procentuell skatt)?

Jag ser att du är okey med att den som tjänar 40 000 kronor betalar 340 kronor i statlig skatt, en skatt som medelinkomsttagaren som bara tjänar 33 000 kronor slipper betala men senare menar du att denna skatt skulle vara skyhög. Tror du verkligen att den som tjänar 40 000 kronor i månaden upplever den statliga skatten på 340 kronor som skyhög? Själv tror jag att den som tjänar 40 000 kronor i månaden anser att den statliga skatten är marginell.  

Har aldrig påstått att kommunalskatt/landstingsskatt är progressiv. Jag har påstått att ju högre inkomst ju högre kommunalskatt/landstingsskatt. Du försökte ge sken av att skillnaden mellan 33000 och 40000 i lön vad 340 kr i skatt. Så är det naturligtvis inte.

Övrigt: Min egen skatt landade på 62% denna månad, detta p.g.a en hel del övertid + nån slags förmån.

Nej nej nej. Om skatten skulle vara 340 kr för alla så skulle den ju vara försumbar för den som tjnar 100000, eller hur?

Jag vet att många som tjänar över 40k tycker att skattesmällen är riktigt tung när man t.ex jobbar helg. Det är väldigt tydligt. Ingen vill jobba helg trots att lönen är bra.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 22:01:20 följande:

Jag antar att du ställer dig bakom att det är rimligt att alla betalar samma procentuella kommunal- och landstingsskatt.  I så fall borde diskussionen handla om den statliga skatten på 20 % som man betalar på inkomster över 38 200 kr samt värnskatten på 5 procent som man betalar på inkomster över 55 000 kronor.

Själv rycker jag att det är rimligt att de som tjänar mer än 38 200 kronor i månaden respektive 55 000 kronor i månaden betalar lite högre skatt och som jag har förklarat för dig så handlar det inte om stora belopp om man ställer dessa extra skatter i relation till den totala inkomsten. Tjänar man exempelvis 40 000 kronor i månaden så utgör den extra skatten bara 340 kr och det borde de flesta betrakta som ett marginellt inkomstbortfall. 

Allt hänger naturligtvis ihop. Det jag vänder mig emot mest är skyhöga marginalskatter på vad som kan klassas som medelinkomst++, men absolut inte höginkomst.

Lite märkligt är det att du glömmer det skattesteg som infaller vid 50000 kr som de kallar för avtrappning av jobbskatteavdraget. Ännu märkligare är att de som tjänar över 123000 får lägre marginalskatt än den som tänar hälften så mycket. De rödgröna har verkligen ställt till det.

Den som tjänar 40000 betalar c:a 2100 kr mer i kommunal/landstingsskatt än den som tjänar 33000. Till detta kommer ytterligare 340 kr. Klart att det känns. Men värre är att dessa medelinkomsttagare springer rakt in i skatteväggen. Vad ska det vara bra för. Ge folk chansen att förverkliga sina drömmar istället.

Hur hemskt är det om 340 kr spenderas på restaurang istället? Isåfall går pengarna till moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt, d.v.s de kommer tillbaka till staten ändå - med den lillaskillnaden att man ökar chansen att skapa jobb.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 23:57:15 följande:
    kallar du 340 kronor för skatteväggen Ställer du dig bakom principen att alla ska betala samma procentuella kommunal- och landstingsskatt? Om du gör det så förstår jag inte varför du tar med de skatterna i diskussionen. Enda anledningen att du gör det måste vara att du vill få den statliga skatten att låta högre än vad den faktiskt är. Då är det bra att räkna på upplägget och de som gör det finner att den som tjänar 40 000 i månaden bara behöver betala 340 kronor i statlig skatt och de flesta inser nog att det är rimlig att de som tjänar lite med också får betala lite mer i skatt för att landet  ska kunna satsa på försvar, rättsväsende, vård skola och omsorg. 
    En bekant tjänar 58200. Du kanske kan hjälpa henne att deklarera. Hon skulle väldigt gärna betala 340 kr i skatt. Annars har jag hört att Gudrun är bra på att deklarera.

Ditt prat om "de flesta inser..." faller ganka platt om man ställer det mot fakta. Hela världen har ju lägre marginalskatter och nästan alla länder har en högre skiktgräns.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-23 01:24:08 följande:

Nu är marginalskatten ingen skatt i egentlig mening - det är resultatet av en matematisk formel som följer på ett drýgt 30%-igt uttag av skatt på två olika belopp.

Sen finns det några olika brytpunkter där statlig skatt läggs till den kommunala skatten.

Det är lite löjeväckande att gräva ned sig i marginalskatten, det är däremot meningsfullt att diskutera skattesatser och brytpunkter för statlig skatt om diskussionen ska bära någon frukt.

De resonemang jag löser verkar vara carboncopy på denna sida www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/

Jag uppfattar sidan som att det saknas bakomliggande diskussioner och begreppsutredningar. Dessa skulle tillföra ett djup och en trovärdighet istället för enkla plakatpåståenden.

Jag menar att en diskussion om marginalskatteeffekter behöver fördjupas i frågorna om det generella skattetrycket för att bli vettig. 

Om det är löjeväckande att gräva ner sig i marginalskatt kan man fråga sig varför det är så viktigt för vänstern att den ska vara högst i världen.

Jag håller med om att det intressanta är skattesatser och brytpunkter. Det är just brytpunkterna jag vänder mig emot eftersom de numera ligger ohyggligt lågt. Nästan alla med relevant högskoleutbildning hamnar över denna punkt.

Skatten motiveras av att det är höginkomsttagare som betalar den, men nu är det vanligt folk som kämpar med hyra och bolån som får betala.

Det totala skattetrycket tycker jag är en annan fråga eftersom marginalskatten har liten bäring på det totala skattetrycket. Hög marginalskatt är främst till för att tillfredställa de avundsjuka, och fiska röster på det.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt