KillBill skrev 2017-12-21 22:01:20 följande:
Jag antar att du ställer dig bakom att det är rimligt att alla betalar samma procentuella kommunal- och landstingsskatt. I så fall borde diskussionen handla om den statliga skatten på 20 % som man betalar på inkomster över 38 200 kr samt värnskatten på 5 procent som man betalar på inkomster över 55 000 kronor.
Själv rycker jag att det är rimligt att de som tjänar mer än 38 200 kronor i månaden respektive 55 000 kronor i månaden betalar lite högre skatt och som jag har förklarat för dig så handlar det inte om stora belopp om man ställer dessa extra skatter i relation till den totala inkomsten. Tjänar man exempelvis 40 000 kronor i månaden så utgör den extra skatten bara 340 kr och det borde de flesta betrakta som ett marginellt inkomstbortfall.
Allt hänger naturligtvis ihop. Det jag vänder mig emot mest är skyhöga marginalskatter på vad som kan klassas som medelinkomst++, men absolut inte höginkomst.
Lite märkligt är det att du glömmer det skattesteg som infaller vid 50000 kr som de kallar för avtrappning av jobbskatteavdraget. Ännu märkligare är att de som tjänar över 123000 får lägre marginalskatt än den som tänar hälften så mycket. De rödgröna har verkligen ställt till det.
Den som tjänar 40000 betalar c:a 2100 kr mer i kommunal/landstingsskatt än den som tjänar 33000. Till detta kommer ytterligare 340 kr. Klart att det känns. Men värre är att dessa medelinkomsttagare springer rakt in i skatteväggen. Vad ska det vara bra för. Ge folk chansen att förverkliga sina drömmar istället.
Hur hemskt är det om 340 kr spenderas på restaurang istället? Isåfall går pengarna till moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt, d.v.s de kommer tillbaka till staten ändå - med den lillaskillnaden att man ökar chansen att skapa jobb.