• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-19 21:55:41 följande:

Patt säger du?

Exempel: Arbetare A tjänar 500000 på ett år. Hur mycket pensionspengar landar på dennes pensionkonto?

Arbetare B tjänar 1 miljon, hur mycket landar på dennes pensionskonto?

Svar: Exakt lika mycket. Intressant definition av platt du har.

Diskussionen kom att handla om de arbetsgivaravgifter som arbetsgivaren betalar. En arbetsgivare betalar samma procentuella avgift oavsett storlek på lön.

Platt skatt innebär att skatteuttaget är en viss procentsats av inkomsten och att denna inte varierar. Alternativen till platt skatt är progressiv skatt där procentsatsen ökar med ökande inkomst.

Nu när du vet vad platt skatt betyder, håller du då inte med mig om att man kan likna arbetsgivaravgifterna med en platt skatt (eller platt avgift)?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • man och nöjd
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-19 21:57:16 följande:
    Haha men jag skrev ju precis det till sign slirren som också vill jämföra med det allmänna skattetrycket.

Man kan säga att du har en förbättringspotential i nationalekonomi.
    Min tolkning var att han ville räkna med arb.avgiften i marginalskatten. Detta är kanske inte scope'et för denna tråd, men kan ändå vara relevant. Det är ju skatt.

De flesta har förbättringspotential i nationalekonomi. Vi kan notera att en hel värld valt lägre marginalskatter än Sverige. På tal om nationalekonomi.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-19 22:11:40 följande:
    Diskussionen kom att handla om de arbetsgivaravgifter som arbetsgivaren betalar. En arbetsgivare betalar samma procentuella avgift oavsett storlek på lön.

Platt skatt innebär att skatteuttaget är en viss procentsats av inkomsten och att denna inte varierar. Alternativen till platt skatt är progressiv skatt där procentsatsen ökar med ökande inkomst.

Nu när du vet vad platt skatt betyder, håller du då inte med mig om att man kan likna arbetsgivaravgifterna med en platt skatt (eller platt avgift)?
    Om man ser hela arb.avgiften som en skatt, så kan jag hålla med om att den är platt. Därmed bör den isåfall adderas till marginalskatten som då växer från 60,4% till över 80% tror jag. Frågor på det?
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-19 22:39:25 följande:
    Om man ser hela arb.avgiften som en skatt, så kan jag hålla med om att den är platt. Därmed bör den isåfall adderas till marginalskatten som då växer från 60,4% till över 80% tror jag. Frågor på det?

Jag säger som så att det går inte att diskutera skatt med dig om du inte kan hålla isär arbetsgivarens och arbetstagarens kostnader och skatter,

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-19 23:07:27 följande:

Jag säger som så att det går inte att diskutera skatt med dig om du inte kan hålla isär arbetsgivarens och arbetstagarens kostnader och skatter,

Det kan jag.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-20 21:35:06 följande:
    Det kan jag.
    Bra, då föreslår jag att du hädanefter låt bli att blanda ihop arbetsgivaravgifter med löntagarens skatt.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 07:37:56 följande:
    Bra, då föreslår jag att du hädanefter låt bli att blanda ihop arbetsgivaravgifter med löntagarens skatt.
    Jag var tydlig med att jag blandade ihop dem för att klargöra hur lite av arbetsgivarens kostnad som landar på löntagarens konto.

Men faktum kvarstår, vi har världens högsta marginalskatt. Gränsen för den skatt som var tänkt för höginkomsttagare är nu nedtryckt till den grad att vanliga heltidsarbetande Stockholmare drabbas av denna.

Vad värre är: Man kan misstänka att detta bara är början. Det råder högkonjunktur. Ingångslönerna för t.ex programmerare i Stockholm tickar upp mot 40000/månad. D.v.s de anses vara höginkomsttagare på sitt första jobb.

Så varför tar jag just programmerare som exempel? Jo, det råkar vara Stockholms vanligaste jobb.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-21 08:34:19 följande:
    Jag var tydlig med att jag blandade ihop dem för att klargöra hur lite av arbetsgivarens kostnad som landar på löntagarens konto.

Men faktum kvarstår, vi har världens högsta marginalskatt. Gränsen för den skatt som var tänkt för höginkomsttagare är nu nedtryckt till den grad att vanliga heltidsarbetande Stockholmare drabbas av denna.

Vad värre är: Man kan misstänka att detta bara är början. Det råder högkonjunktur. Ingångslönerna för t.ex programmerare i Stockholm tickar upp mot 40000/månad. D.v.s de anses vara höginkomsttagare på sitt första jobb.

Så varför tar jag just programmerare som exempel? Jo, det råkar vara Stockholms vanligaste jobb.

Om man tjänar 40 000 kr i månaden så kommer den totala statliga skatten (den skatt som leder till en marginalskatteeffekt) uppgå till 340 kr per månad eller 0,85 % av lönesumman. Tycker du att det är orimligt att den som tjänar 40 000 kronor i månaden betalar några hundra kronor extra i skatt jämfört med den som bara har en genomsnittlig inkomst?

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 10:55:06 följande:

Om man tjänar 40 000 kr i månaden så kommer den totala statliga skatten (den skatt som leder till en marginalskatteeffekt) uppgå till 340 kr per månad eller 0,85 % av lönesumman. Tycker du att det är orimligt att den som tjänar 40 000 kronor i månaden betalar några hundra kronor extra i skatt jämfört med den som bara har en genomsnittlig inkomst?

Du väljer alltså att fokusera på de sista 20% skatt under den första månaden i ett 40-årigt yrkesliv. Korrekt, det är 340 kr. Men hur relevant är detta?

Men svaret är ja. Svaret är att jag tycker det är åt helvete att den som tjänar 40000 drabbas av 50% marginalskatt. Den gränsen borde skjutas upp en bra bit.
    340 kr extra i skatt för alla som tjänar över 40000 skulle jag dock kunna acceptera.

Det stora problemet är att dessa gränser ligger i stort sett stilla med kostnaderna ökar, vilket i praktiken innebär stora skattehöjningar för vanligt folk.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-21 11:10:42 följande:
    Du väljer alltså att fokusera på de sista 20% skatt under den första månaden i ett 40-årigt yrkesliv. Korrekt, det är 340 kr. Men hur relevant är detta?

Men svaret är ja. Svaret är att jag tycker det är åt helvete att den som tjänar 40000 drabbas av 50% marginalskatt. Den gränsen borde skjutas upp en bra bit.
    340 kr extra i skatt för alla som tjänar över 40000 skulle jag dock kunna acceptera.

Det stora problemet är att dessa gränser ligger i stort sett stilla med kostnaderna ökar, vilket i praktiken innebär stora skattehöjningar för vanligt folk.

Det är skillnaden mellan vad en medelinkomsttagare som tjänar 33 000 betalar i skatt och en inkomsttagare som tjänar 40 000 kr betalar i skatt som är den intressanta. Bägge betalar samma procentuella kommunal och landstingsskatt och det som skiljer dem åt är att den som tjänar 40 000 kr i tillägg får betalar 340 kr per månad i statlig skatt

Jag tycker att det är rimligt att den som tjänar 7 000 kronor mera än en medelinkomsttagare betalat en något högre procentuell skatt och i relation till 7 000 kr så är inte 340 kr särskilt mycket.

Svar på tråden Världens högsta marginalskatt