KillBill skrev 2017-12-17 21:14:53 följande:
Jag är inte övertygad om att Svensk Näringsliv (som är lobbyister för att sänka skatten) är helt tillförlitliga när det gäller den här typen av sammanställningar som bygger på Svenskt Näringslivs egna prognoser men OM det skulle vara så att 30 % av landets sjuksköterskor tjänar 38 300 eller mer så är det mycket glädjande.
En sak som jag tror att du missar är att för de få sjuksköterskor som eventuellt tjänar några hundralappar eller någon tusenlapp mer än brytpunkten för statlig skatt så har detta en ganska marginell effekt på nettolönen. Om en välavlönad sjuksköterska exempelvis tjänar 39 300 kr per månad så blir marginalskatten 200 kr. Den totala skatten för denna sjuksköterska ökar pga. av marginalskatten bara med 0,5 %.
De flesta offentligavlönade poliser och sjuksköterskor inser att ökade skatteintäkter skapar ett utrymme för löneökningar och har troligtvis inget emot att betala lite mera i skatt.
Svenskt näringsliv värnar bl.a svenska företags konkurrenskraft. Så himla fel kan väl inte det vara? Du tycker det är glädjande att 30% av sjuksköterskorna får betala 50% marginalskatt. Jo man tackar. Du inser att det innebär att de behöver högre lönelyft framöver för att få motsvarande i plånboken?
En sak som jag tror du missar är lönespridningen. Om 30% av sjuksköterskorna har en lön över 38200 så kan du vara säker på att en hel del av dem har över 40000.
När sjuksköterskan jobbar över får hen inte ens hälften kvar. Vad är det för bra med det? Du skriver ju själv att det är jättelite pengar för staten. Varför inte höja gränsen till 50000 så kan vi vara helt säkra på att inte en enda sjuksköterska behöver oroa sig för denna skatt.
Personligen tycker jag skatten är galet orättvis. Att jobba övertid sliter på individen, familj o.s.v. Då kan det vara trevligt att kunna äta middag på restaurang efter en slitsam lördag. Det ger ju dessutom jobb till restaurangpersonalen. Men nejdå, här ska staten in sno åt sig.
Sen tycker jag det är vedervärdigt att idiotförklara sjuksköterskor och poliser genom att försöka få dem att tro att deras egen höga skatt kan ge dem lönelyft. Man baxnar ju inför sådana påståenden.