• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-23 18:39:33 följande:

Va? Jag har inte skrivit att 20% av befolkningen tjänar över 55000. Jag utgick från din siffra på 10% och applicerade den på löntagare. C:a hälften av befolkningen jobbar. Ok?

Du skrev att min vän tillhör de med "allra högst inkomst". Är vi överens om att så inte är fallet?

Men visst, om medellönen är 33k kan jag hålla med om att 58k kan börja anses högavlönat. Frågan är om du tänker fortsätta hävda att 38k är högavlönat.

Färre än 10% av löntagarna har en lön som ör högre än 55 000 kronor i månaden..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 19:26:17 följande:
    Färre än 10% av löntagarna har en lön som ör högre än 55 000 kronor i månaden..
    Varför skriver du då att 10% av Sveriges befolkning tjänar 55k eller mer? Det går ju inte ihop. Eller var det helt enkelt ett skrivfel?

Men som sagt, håller med om att 58k är en rätt hög lön.

38k är däremot inte någon hög lön.
  • man och nöjd

C:a 1,2 miljoner svenskar drabbas av 50% marginalskatt.

Det innebär att 25% av befolkningen klassas som höginkomsttagare.

Ingen på vänstersidan har lyckats förklara varför det är bra att så oerhört många tvingas in i ett skyhögt skatteläge.

• Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 16:52:51 följande:
    C:a 1,2 miljoner svenskar drabbas av 50% marginalskatt.

Det innebär att 25% av befolkningen klassas som höginkomsttagare.

Ingen på vänstersidan har lyckats förklara varför det är bra att så oerhört många tvingas in i ett skyhögt skatteläge.
    Har du tittat i andra änden av inkomstskalan? Hur många som tjänas mindre än hälften av vad dessa 25% tjänar.

Jag menar att du fokuserar på en enstaka bild istället för att se hela storyn, det går inte att förstå helheten om bara en bild analyseras. Bredda diskussionen så kommer det att lösa sig det där med den saknade förklaringenSolig
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2018-01-01 17:14:44 följande:
    Har du tittat i andra änden av inkomstskalan? Hur många som tjänas mindre än hälften av vad dessa 25% tjänar.

Jag menar att du fokuserar på en enstaka bild istället för att se hela storyn, det går inte att förstå helheten om bara en bild analyseras. Bredda diskussionen så kommer det att lösa sig det där med den saknade förklaringenSolig
    Klart jag har koll på hela bilden. Vad gäller de som tjänar mindre har jag inga stora invändningar. Min kritik gäller främst de höga marginalskatterna på relativt låga inkomster.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2018-01-01 17:56:22 följande:

Klart jag har koll på hela bilden. Vad gäller de som tjänar mindre har jag inga stora invändningar. Min kritik gäller främst de höga marginalskatterna på relativt låga inkomster.

Du ser inget samband mellan att så många tjänar hälften av vad dessa 25% tjänar? Med ökade inkomstklyftor o politik som syftar till att ytterligare öka klyftorna o minska lägstalönerna så är det inte svårt att se att behovet av skatteuttag ökar. Det är väl grundskolematematik.

Men kanske är det egentligen skatteuttag i sig du är kritisk mot? Bara en fråga för att förstå mer hur du ser på problemet o vad som kan vara en möjlig lösning för dig.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2018-01-01 17:56:22 följande:

De flesta av de som betalat marginalskatt tjänar kring brytpunkten och då utgör den statliga skatten/marginalskatten bara någon procent i extra skatt (i förhållande till hela inkomsten). Tjänar man exempelvis 40 000 kr i månad så handlar det bara om ca 340 kr i extra skatt. Det ör högst rimligt stt de med högre inkomster får beta några procent extra i skatt.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 18:16:01 följande:
    De flesta av de som betalat marginalskatt tjänar kring brytpunkten och då utgör den statliga skatten/marginalskatten bara någon procent i extra skatt (i förhållande till hela inkomsten). Tjänar man exempelvis 40 000 kr i månad så handlar det bara om ca 340 kr i extra skatt. Det ör högst rimligt stt de med högre inkomster får beta några procent extra i skatt.
    Du har alltså inte ett enda argument för att ha så hög marginalskatt vid så låg inkomst?

Jag håller med om att det är rimligt att de med högre inkomst betalar några procent extra i skatt på denna del. För mig leder det till ett gräns nånstnas mellan 60-80k. 20% är okej. Men de övre stegen som idag ligger på 50k och 55k måste bort. Hälften kvar var en viktig princip i skattereformen 1990 och den borde vi hålla fst vid.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2018-01-01 18:23:11 följande:

Du har alltså inte ett enda argument för att ha så hög marginalskatt vid så låg inkomst?

Jag håller med om att det är rimligt att de med högre inkomst betalar några procent extra i skatt på denna del. För mig leder det till ett gräns nånstnas mellan 60-80k. 20% är okej. Men de övre stegen som idag ligger på 50k och 55k måste bort. Hälften kvar var en viktig princip i skattereformen 1990 och den borde vi hålla fst vid.

38 300 kronor är ingen låg inkomst. Sveriges alla medelinkomsttagare skulle vara glada om de tjänade 38 300 kr. Dessutom är inte den statliga skatten särskilt hög om man ställer den i relation till hela inkomsten. Tjänar du exempelvis 40 000 kr i månaden så utgör den statliga skatten/marginalskatten bara 0,85% av inkomsten.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2018-01-01 18:59:41 följande:
    38 300 kronor är ingen låg inkomst. Sveriges alla medelinkomsttagare skulle vara glada om de tjänade 38 300 kr. Dessutom är inte den statliga skatten särskilt hög om man ställer den i relation till hela inkomsten. Tjänar du exempelvis 40 000 kr i månaden så utgör den statliga skatten/marginalskatten bara 0,85% av inkomsten.
    Det är en låg inkomst i kontexten av 50% marginalskatt. Slarvigt uttryckt av mig kanske. Håller du med om att det absolut inte är någon hög inkomst?

Marginalskatten är 50% redan vid en inkomst på 38200.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt