• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • man och nöjd
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-17 22:48:57 följande:
    Engångsskatt och marginalskatt är inte samma sak. Du kan inte jämföra en bonus med lönehöjning.
    Jag jämför inte. Jag konstaterar och försöker få folk att vakna. Skattehöjningarna är massiva och har gått alldeles för långt. Förstår ni inte att vänsterns mål är att ge gemene man 50% marginalskatt? Minst!

Hela tiden trycks skiktgränserna ner.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 22:56:27 följande:
    Jag tycker att der är trist att du argumenterar med falska exempel. Varför inte säga som det är i stället, att om man bor i Stockholm och får en löneökning på 1 000 kronor så får man behålla hälften dvs 500 kronor trots marginalskatt.
    Det är ett verkligt exempel. Men du har också rätt i man bara får hälften kvar på lönehöjningar i Stockholm. Detta även om man som tjänsteman tjänar under Stockholmsmedel.
  • Tonårsmamman1
    man och nöjd skrev 2017-12-17 22:57:17 följande:
    Jag jämför inte. Jag konstaterar och försöker få folk att vakna. Skattehöjningarna är massiva och har gått alldeles för långt. Förstår ni inte att vänsterns mål är att ge gemene man 50% marginalskatt? Minst!

Hela tiden trycks skiktgränserna ner.
    Om du inte jämför, varför blandar du då in engångsskatt, som inte har med ämnet att göra?

För att citera dig själv: "Tråden handlar om marginalskatter. "
  • Padirac
    Padirac skrev 2017-12-17 22:55:16 följande:

Engångsskatt är den skatt som dras på inkomster som.inte betalas ut regelbundet. Ingen ovanlig skatt för den som fått bonus, innestående semester vid avslut av tjänst eller liknande.

"Om du får ytterligare lön från arbetsgivaren sedan anställningen upphört ska det göras skatteavdrag. Om utbetalningen görs under samma år som anställningen upphörde, och arbetsgivaren var din huvudarbetsgivare, ska skatten dras av enligt engångstabellen. Om däremot utbetalningen görs under ett senare år ska 30 procent dras i skatt."

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller/engangsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html

Ska väl lägga till att skatten på engångsbeloppet är en preliminär dragning, vad inkomsttagarna får behålla avgörs vid deklarationen där all inkomst beskattas enligt ordinarie skattetabeller o regler. Den högre skatten på ett engångsbelopp är för att inte inkomsttagarna ska få höga restskatter.
  • man och nöjd
    Tonårsmamman1 skrev 2017-12-17 23:04:11 följande:
    Om du inte jämför, varför blandar du då in engångsskatt, som inte har med ämnet att göra?

För att citera dig själv: "Tråden handlar om marginalskatter. "
    Engångsskatten är ju en konsekvens av marginalskatten, så helt långsökt är det ju inte.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 23:05:34 följande:
    Ska väl lägga till att skatten på engångsbeloppet är en preliminär dragning, vad inkomsttagarna får behålla avgörs vid deklarationen där all inkomst beskattas enligt ordinarie skattetabeller o regler. Den högre skatten på ett engångsbelopp är för att inte inkomsttagarna ska få höga restskatter.
    Absolut, men på deklarationen tillkommer alltid andra skatter såsom fastighetsskatt m.m.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 23:10:15 följande:

Absolut, men på deklarationen tillkommer alltid andra skatter såsom fastighetsskatt m.m.

Och fastighetsskatt mm har med marginaleffekten av ett progressivt skattesystem att göra?

Jag skrev medvetet att all inkomst beskattas enligt ordinarie skattetabeller och regler för jag misstänkte att du skulle märka ord angående andra skatter som inte har med marginalskatten att göra
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 23:15:01 följande:
    Och fastighetsskatt mm har med marginaleffekten av ett progressivt skattesystem att göra?

Jag skrev medvetet att all inkomst beskattas enligt ordinarie skattetabeller och regler för jag misstänkte att du skulle märka ord angående andra skatter som inte har med marginalskatten att göra
    Fastighetsskatten ska väl betalas den med? Och den kan bara betalas med inkomst.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 22:16:04 följande:

Nåt lönebesked med engångsskatt på bonus visade detta.

Det är inte svårt att ta reda på vad engångsskatt är, det hade du missat eller var du ute efter att väcka folk med falska argument?

Just asking...
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 23:17:57 följande:

Fastighetsskatten ska väl betalas den med? Och den kan bara betalas med inkomst.

Och det har med marginalskatten att göra?
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt