• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-21 23:57:15 följande:
    kallar du 340 kronor för skatteväggen Ställer du dig bakom principen att alla ska betala samma procentuella kommunal- och landstingsskatt? Om du gör det så förstår jag inte varför du tar med de skatterna i diskussionen. Enda anledningen att du gör det måste vara att du vill få den statliga skatten att låta högre än vad den faktiskt är. Då är det bra att räkna på upplägget och de som gör det finner att den som tjänar 40 000 i månaden bara behöver betala 340 kronor i statlig skatt och de flesta inser nog att det är rimlig att de som tjänar lite med också får betala lite mer i skatt för att landet  ska kunna satsa på försvar, rättsväsende, vård skola och omsorg. 
    En bekant tjänar 58200. Du kanske kan hjälpa henne att deklarera. Hon skulle väldigt gärna betala 340 kr i skatt. Annars har jag hört att Gudrun är bra på att deklarera.

Ditt prat om "de flesta inser..." faller ganka platt om man ställer det mot fakta. Hela världen har ju lägre marginalskatter och nästan alla länder har en högre skiktgräns.
  • Padirac

Nu är marginalskatten ingen skatt i egentlig mening - det är resultatet av en matematisk formel som följer på ett drýgt 30%-igt uttag av skatt på två olika belopp.

Sen finns det några olika brytpunkter där statlig skatt läggs till den kommunala skatten.

Det är lite löjeväckande att gräva ned sig i marginalskatten, det är däremot meningsfullt att diskutera skattesatser och brytpunkter för statlig skatt om diskussionen ska bära någon frukt.

De resonemang jag löser verkar vara carboncopy på denna sida www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/

Jag uppfattar sidan som att det saknas bakomliggande diskussioner och begreppsutredningar. Dessa skulle tillföra ett djup och en trovärdighet istället för enkla plakatpåståenden.

Jag menar att en diskussion om marginalskatteeffekter behöver fördjupas i frågorna om det generella skattetrycket för att bli vettig. 

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-22 23:45:13 följande:

En bekant tjänar 58200. Du kanske kan hjälpa henne att deklarera. Hon skulle väldigt gärna betala 340 kr i skatt. Annars har jag hört att Gudrun är bra på att deklarera.

Ditt prat om "de flesta inser..." faller ganka platt om man ställer det mot fakta. Hela världen har ju lägre marginalskatter och nästan alla länder har en högre skiktgräns.

Var inte löjlig. Din vän tjänar varje månad ca 25 000 kr mer än genomsnittslöntagaren och kommer pga detta att betala ca 4 300 kr i statlig skatt, skatt som genomsnittslöntagaren slipper betala. I övrig kommer din vän och medelinkomsttagaren betala samma procentuella kommunalskatt. Jag tycker att det är rimligt att de som har de allra största inkomsterna får något högre skatt än de som har de lägsta inkomsterna.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-23 01:24:08 följande:

Nu är marginalskatten ingen skatt i egentlig mening - det är resultatet av en matematisk formel som följer på ett drýgt 30%-igt uttag av skatt på två olika belopp.

Sen finns det några olika brytpunkter där statlig skatt läggs till den kommunala skatten.

Det är lite löjeväckande att gräva ned sig i marginalskatten, det är däremot meningsfullt att diskutera skattesatser och brytpunkter för statlig skatt om diskussionen ska bära någon frukt.

De resonemang jag löser verkar vara carboncopy på denna sida www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/

Jag uppfattar sidan som att det saknas bakomliggande diskussioner och begreppsutredningar. Dessa skulle tillföra ett djup och en trovärdighet istället för enkla plakatpåståenden.

Jag menar att en diskussion om marginalskatteeffekter behöver fördjupas i frågorna om det generella skattetrycket för att bli vettig. 

Om det är löjeväckande att gräva ner sig i marginalskatt kan man fråga sig varför det är så viktigt för vänstern att den ska vara högst i världen.

Jag håller med om att det intressanta är skattesatser och brytpunkter. Det är just brytpunkterna jag vänder mig emot eftersom de numera ligger ohyggligt lågt. Nästan alla med relevant högskoleutbildning hamnar över denna punkt.

Skatten motiveras av att det är höginkomsttagare som betalar den, men nu är det vanligt folk som kämpar med hyra och bolån som får betala.

Det totala skattetrycket tycker jag är en annan fråga eftersom marginalskatten har liten bäring på det totala skattetrycket. Hög marginalskatt är främst till för att tillfredställa de avundsjuka, och fiska röster på det.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-23 06:43:29 följande:
    Var inte löjlig. Din vän tjänar varje månad ca 25 000 kr mer än genomsnittslöntagaren och kommer pga detta att betala ca 4 300 kr i statlig skatt, skatt som genomsnittslöntagaren slipper betala. I övrig kommer din vän och medelinkomsttagaren betala samma procentuella kommunalskatt. Jag tycker att det är rimligt att de som har de allra största inkomsterna får något högre skatt än de som har de lägsta inkomsterna.
    För varje 100-lapp extra min vän drar in så går 60 kr i skatt. Här kan vi snacka om skattevägg. 20000 i välförtjänt bonus. Hurra! Får inte ens 8000 i fickan.

Inser du hur detta triggar igång kreativitet för att ungå skatt. T.ex att man byter tjänster.

Jag tycker det är fantastiskt att du kallar en lön på 58200 för en av de "allra största inkomsterna". Det är direkt löjligt. Vid en lön på 100000 kan man börja kalla sig högavlönad. 300000 är det många lite högre chefer som har. Men vid 58200 är man i bästa fall övre medelklass.

Ska man prata om de som har de "allra högsta inkomsterna", ja då talar vi om börs-vd'ar. Har man över 1 miljon i månaden tillhör man kanske denna grupp.

Det paradoxala är ju att de som tjänar över 123000 i månaden har lägre marginalskatt än de som tjänar ner till 55000. Varför ska börs-vd'ar betala mindre?

Sen har vi de som tjänar mångmiljonbelopp på att handla på börsen. Med ett ISK kan man t.ex göra 1 miljon om året och betala 50000 i skatt. You do the math.

• Rataxes
    man och nöjd skrev 2017-12-23 09:23:30 följande:
    För varje 100-lapp extra min vän drar in så går 60 kr i skatt. Här kan vi snacka om skattevägg. 20000 i välförtjänt bonus. Hurra! Får inte ens 8000 i fickan.

Inser du hur detta triggar igång kreativitet för att ungå skatt. T.ex att man byter tjänster.

Jag tycker det är fantastiskt att du kallar en lön på 58200 för en av de "allra största inkomsterna". Det är direkt löjligt. Vid en lön på 100000 kan man börja kalla sig högavlönad. 300000 är det många lite högre chefer som har. Men vid 58200 är man i bästa fall övre medelklass.

Ska man prata om de som har de "allra högsta inkomsterna", ja då talar vi om börs-vd'ar. Har man över 1 miljon i månaden tillhör man kanske denna grupp.

Det paradoxala är ju att de som tjänar över 123000 i månaden har lägre marginalskatt än de som tjänar ner till 55000. Varför ska börs-vd'ar betala mindre?

Sen har vi de som tjänar mångmiljonbelopp på att handla på börsen. Med ett ISK kan man t.ex göra 1 miljon om året och betala 50000 i skatt. You do the math.

Se där, fler än jag som borde vara kreativa. Din vän kan göra som jag, jobba övertid ibland, ta ut det i ledighet och ägna den tiden åt en hobby. Jag har renoverat ett par bilar och sålt med mer förtjänst än vad jag skulle fått om jag tagit ut övertiden i pengar. Kalla det svartjobb om du vill... Jag kallar det livskvalitet.

Brukar serva bilarna åt ett par grannkvinnor, i gengäld får vi fönstren putsade, gräset klippt och rabatterna rensade. Dessutom känns det bra att inte bidra med mer pengar än absolut nödvändigt till ginnungagapet.

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-21 23:15:22 följande:
    .....

Lite märkligt är det att du glömmer det skattesteg som infaller vid 50000 kr som de kallar för avtrappning av jobbskatteavdraget. Ännu märkligare är att de som tjänar över 123000 får lägre marginalskatt än den som tänar hälften så mycket. De rödgröna har verkligen ställt till det.

.....

Det här kan naturligtvis vara helt missvisade om man inte förstår att marginalskatt som sig inte existerar utan är resultatet av matematik  då skatter minskas av jobbskatteavdrag och grundavdrag.

Det jobbskatteavdrag som gynnar de med lägre inkomst (mindre skatt) trappas av för att helt utgå vid en inkomst på 123 000. Med ett högre avdrag (dvs mindre skatt och mer i plånboken) blir marginskatteteffekten på inkomster mellan 50 000 och 123000 kr högre. Notera att alla som tjänar mindre än 123000 tjänar på jobbskatteavdraget (trots att marginalskatten är något lägre för de med inkomster över 123 000 kr/ månad)

Är det rimligt att utforma att skattesystem som gör att extraarbete inte beskattas enligt ordinarie skattetabeller? Hur skulle ett sådant skattesystem se ut? Inga grundavdrag eller jobbskatteavdrag, ingen statlig skatt eller värnskatt, en rak skatt där alla betalar en fast summa oavsett inkomster... 

www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/har-gar-gransen-for-hojd-inkomstskatt-6770236

"

Konsekvensen av S-MP:s förslag om avtrappat jobbskatteavdrag, blir att den som tjänar 130 000 kronor får lägre marginalskatt än den som tjänar exempelvis 110 000 kronor i månaden.

Kommunalskatt, statsskatt och värnskatt ger en marginalskatt på ungefär 57 procent (beroende på kommunalskattens storlek) för den som tjänar över den nya brytpunkten för jobbskatteavdraget 123 000. Den som tjänar exempelvis 110 000 får en marginalskatt på 60 procent.

– Den personen får behålla 40 kronor på varje extra intjänad hundralapp, säger Johan Fall, skatteekonom på Svenskt Näringsliv.

Att den effekten uppstår kan enkelt förklaras med att den som tjänar mellan 50 000 och 123 000 får betala tillbaka en del av jobbskatteavdraget. Därmed blir marginalskatten på varje extra intjänad hundralapp högre i det intervallet, enligt Johan Fall.

"
  • annabellelee

Många i tråden verkar lida av någon slags lönehybris. "Alla med relevant högskoleutbildning tjänar över brytpunkten för marginalskatt". "58000 kr är inte att vara högavlönad". Bara för att du/ni tjänar så mycket pengar innebär inte att det är norm.

Jag arbetar som gymnasielärare ett bristyrke, med 5 års högskolestudier bakom mig. Enligt SCB: s lönedatabas är genomsnittslönen för gymnasielärare 34000 kr.

• KillBill

Det är bara ca 10 % av befolkningen som har en inkomst över 55 000 kronor och det kan knappast vara fel att kategorisera dem som de högst betalda.  Var tycker du att vi ska dra gränsen för de som tjänar mest? Ska gränsen dras vid den ynka procent som har de allra högsta lönerna?

• KillBill

Kan du berätta hur har kommit fram till 60 % i marginalskatt? Om din vän bor i Stockholm så borde inte skatten enligt Ekonomifakta vara högre än 55 % och då bara på inkomster högre än 54 317 kr. Den sammanlagda skatten på en inkomst på 58 200 kronor stannar vid 37 %.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt