• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:13:40 följande:
    Alla med inkomst har en marginalskatt. Du behöver läsa på en hel del ty du verkar ha missat begreppets innebörd.

Marginalskatt mäts i % och på inkomster på 40000 i månaden innebär det c:a 52%.

Marginalskatt är ett begrepp som baseras på hur mycket en inkomsttagares skatt ändras i procent om inkomsten ökas eller minskar. Är du medelinkomsttagare så tjänar du kanske 33 000 kronor i månaden och då uppstår ingen marginalskatteeffekt om din inkomst ökar med någon tusenlapp. För att man ska kunna prata om marginalskatt så måste du komma upp i inkomster över 38 000 kronor.

Tjänar du 40 000 kronor så kommer marginalskatten (den statliga skatt som du får betala) utgöra ca 340 kr om du hellre vill prata procent så kan man säga att den som tjänar upp till 38 000 har en skatt på 30 % medan den som tjänar 40 000 kr får en skatt på ca 30,85 %

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:18:58 följande:
    Vänta nu. Vems argument är det som tryter. Jag hade rätt redan i trådstarten och du har inte kunnat förklara det förträffliga med skyhöga marginalskatter.
    Så du tycker att det är rimligt att prata arbetsgivaravgifter i den tråd som du har startat och som handlar om marginalskatt?

Den statliga skatten (det du egentligen menar när du pratar om marginalskatt) bidrar till att finansiera rättsväsende, försvar och bidrar till att finansiera statsbidrag till kommuner och landsting, pengar som är välbehövliga inom vård och omsorg.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-18 21:30:52 följande:

Marginalskatt är ett begrepp som baseras på hur mycket en inkomsttagares skatt ändras i procent om inkomsten ökas eller minskar. Är du medelinkomsttagare så tjänar du kanske 33 000 kronor i månaden och då uppstår ingen marginalskatteeffekt om din inkomst ökar med någon tusenlapp. För att man ska kunna prata om marginalskatt så måste du komma upp i inkomster över 38 000 kronor.

Tjänar du 40 000 kronor så kommer marginalskatten (den statliga skatt som du får betala) utgöra ca 340 kr om du hellre vill prata procent så kan man säga att den som tjänar upp till 38 000 har en skatt på 30 % medan den som tjänar 40 000 kr får en skatt på ca 30,85 %

Fel igen. Marginalskatt definieras som den skatt som betalas på den sist intjänade hundralappen. Din okunskap kring detta får mig att tänka på ett Einstein-citat.

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:49:55 följande:

Fel igen. Marginalskatt definieras som den skatt som betalas på den sist intjänade hundralappen. Din okunskap kring detta får mig att tänka på ett Einstein-citat.

Var inte larvig. Det är det som menas med det jag skriver.

Det hade varit intressant om du vill berätta varför det är så fruktansvärt att den som tjänar 40 000 kronor i månaden ska betala 0,85% mer i skatt än den som är medelinkomsttagare och bara tjänar 33 000 kronor i månaden..
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-18 21:56:37 följande:
    Var inte larvig. Det är det som menas med det jag skriver.

Det hade varit intressant om du vill berätta varför det är så fruktansvärt att den som tjänar 40 000 kronor i månaden ska betala 0,85% mer i skatt än den som är medelinkomsttagare och bara tjänar 33 000 kronor i månaden..
    Min beskrivning är korrekt. Din är högst märklig.

Om skatten steg med 0,85% på inkomster över 38200 så skulle jag inte ha några större problem med det, nej.

Men nu handlar det om att skatten stiger till över 50% på varenda krona som tjänas över denna gräns som är så pass lågt satt.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:11:30 följande:
    Har aldrig sagt att den har med marginalskatten att göra.
    nej du drog bara upp fastighetsskatten som skulle betalas med inkomster de också när frågan var handlade om marginalskatt . Så frågan är varför du drog upp det om det inte hade med marginalskatten att göra... 
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-18 21:10:54 följande:
    Engångsskatt visar ganska tydligt konsekvensen av våra skyhöga skatter. Inser du inte det?
    Engångsskatter, arbetsgivaravgifter, fastighetsskatt - allt detta pratar du om. Vad har dessa med marginalskatten att göra?
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-18 22:26:18 följande:
    nej du drog bara upp fastighetsskatten som skulle betalas med inkomster de också när frågan var handlade om marginalskatt . Så frågan är varför du drog upp det om det inte hade med marginalskatten att göra... 
    Exakt vad är frågan? Fattar du inte att engångsskatten är kopplad till marginalskatten?
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-18 22:22:10 följande:

Min beskrivning är korrekt. Din är högst märklig.

Om skatten steg med 0,85% på inkomster över 38200 så skulle jag inte ha några större problem med det, nej.

Men nu handlar det om att skatten stiger till över 50% på varenda krona som tjänas över denna gräns som är så pass lågt satt.

Jag rekommenderar dig att räkna.

Om du är medelinkomsttagare så betalar du ca 30 % i skatt. Om du tjänar 40 000 så leder den progressiva skatteskalan till att du kommer betala ca 30,85 % i skatt.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-18 22:32:30 följande:
    Jag rekommenderar dig att räkna.

Om du är medelinkomsttagare så betalar du ca 30 % i skatt. Om du tjänar 40 000 så leder den progressiva skatteskalan till att du kommer betala ca 30,85 % i skatt.
    Jag rekommenderar dig att räkna:

Kalle tjänar 40000. Blir erbjuden ett bättre jobb med 5000 i lönelyft. Hur mycket blir skatten på löneförhöjningen? 0,85% eller 50%?
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt