mr babelino skrev 2018-01-06 22:29:13 följande:
Glad att jag inte drabbas av dessa spörsmål där jag bor.
Bedrövligt att högkvalificerad arbetskraft gör ekonomisk vinning på att tapetsera ett rum jämfört med att åka till jobbet.
Padirac skrev 2018-01-06 22:34:09 följande:
Det är nästan alltid mindre kostsamt att göra något själv än att låta någon annan göra det. Har man långt till jobbet och inte får någon ersättning för det så lär man i.te göra så mycket vinning på att åka till jobbet. Om man får ersättning för sitt arbete o får övertidsersättning så kanske det ger mer än resekostnaden får man tro.
Om man som jag betalar 55% i skatt på sista hundralappen är valet lätt. Jag jobbar gärna övertid, 2 dagar en frivecka ger 4 dagar ledigt istället för att få ut ca 4500:- för dessa dagar. En tusenlapp om dagen "kostar" det att vara ledigt nästan en vecka. (i praktiken ingenting, eftersom jag får min vanliga månadslön ändå) Billigt! En av dessa dagar kanske jag lagar en bil åt en granne, mot andra hushållstjänster jag annars skulle fått betala dyrt för nu när RUT-avdraget försämrats. Win-win för alla inblandade, utom för Magdalena Andersson som går miste om 5500:- i skatteintäkter... förutom skatten på milersättningen och restidsersättningen som jag inte kan ta ut i ledighet, (om jag inte byter dessa mot ett par timmar i övertid istället. )