• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-01-06 22:29:13 följande:

Glad att jag inte drabbas av dessa spörsmål där jag bor.

Bedrövligt att högkvalificerad arbetskraft gör ekonomisk vinning på att tapetsera ett rum jämfört med att åka till jobbet.

Det är nästan alltid mindre kostsamt att göra något själv än att låta någon annan göra det. Har man långt till jobbet och inte får någon ersättning för det så lär man i.te göra så mycket vinning på att åka till jobbet. Om man får ersättning för sitt arbete o får övertidsersättning så kanske det ger mer än resekostnaden får man tro.
  • mr babelino
    Padirac skrev 2018-01-06 22:34:09 följande:
    Det är nästan alltid mindre kostsamt att göra något själv än att låta någon annan göra det. Har man långt till jobbet och inte får någon ersättning för det så lär man i.te göra så mycket vinning på att åka till jobbet. Om man får ersättning för sitt arbete o får övertidsersättning så kanske det ger mer än resekostnaden får man tro.
    Ja, precis. Man får räkna med att man förlorar på att arbeta. Rätt naturligt när man tänker efter.

Borde man inte dubbla marginalskatten? Det är väl rimligt att de som har med bidrar med lite mer?
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-01-06 23:46:03 följande:

Ja, precis. Man får räkna med att man förlorar på att arbeta. Rätt naturligt när man tänker efter.

Borde man inte dubbla marginalskatten? Det är väl rimligt att de som har med bidrar med lite mer?

Det går inte att ändra matematikens regler, så marginalskatten är vad den är om man inte ändrar skattesatser, avdrag och regler för statlig skatt. Marginalskatt är ingen egen skatt, det är en matematisk konstruktion som beskriver hur mycket skatt på sista hundringen som ingår i skatteuttaget på ca 30% + ev statlig skatt. Om man försöker förstå skatternas funktion utifrån sista hundringen så blir det lätt missvisande.
  • mr babelino
    Padirac skrev 2018-01-07 00:02:59 följande:
    Det går inte att ändra matematikens regler, så marginalskatten är vad den är om man inte ändrar skattesatser, avdrag och regler för statlig skatt. Marginalskatt är ingen egen skatt, det är en matematisk konstruktion som beskriver hur mycket skatt på sista hundringen som ingår i skatteuttaget på ca 30% + ev statlig skatt. Om man försöker förstå skatternas funktion utifrån sista hundringen så blir det lätt missvisande.
    En matematisk konstruktion...en matematiker skulle nog ta sig för pannan.

Höja marginalskatten är superenkelt. Det är bara att höja någon av skatterna så att konsekvensen leder till önskad effekt.

Så jag frågar igen, borde inte ni i Sverige dubbla marginalskatterna, om de nu är så bra? Och ni gillar höga skatter, eller?
  • Rataxes

mr babelino skrev 2018-01-06 22:29:13 följande:
    Glad att jag inte drabbas av dessa spörsmål där jag bor.

Bedrövligt att högkvalificerad arbetskraft gör ekonomisk vinning på att tapetsera ett rum jämfört med att åka till jobbet.
    Om man som jag betalar 55% i skatt på sista hundralappen är valet lätt. Jag jobbar gärna övertid, 2 dagar en frivecka ger 4 dagar ledigt istället för att få ut ca 4500:- för dessa dagar. En tusenlapp om dagen "kostar" det att vara ledigt nästan en vecka. (i praktiken ingenting, eftersom jag får min vanliga månadslön ändå)  Billigt! En av dessa dagar kanske jag lagar en bil åt en granne, mot andra hushållstjänster jag annars skulle fått betala dyrt för nu när RUT-avdraget försämrats. Win-win för alla inblandade, utom för Magdalena Andersson som går miste om 5500:- i skatteintäkter... förutom skatten på milersättningen och restidsersättningen som jag inte kan ta ut i ledighet, (om jag inte byter dessa mot ett par timmar i övertid istället. )

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • mr babelino
    Rataxes skrev 2018-01-07 14:31:41 följande:
    Om man som jag betalar 55% i skatt på sista hundralappen är valet lätt. Jag jobbar gärna övertid, 2 dagar en frivecka ger 4 dagar ledigt istället för att få ut ca 4500:- för dessa dagar. En tusenlapp om dagen "kostar" det att vara ledigt nästan en vecka. (i praktiken ingenting, eftersom jag får min vanliga månadslön ändå)  Billigt! En av dessa dagar kanske jag lagar en bil åt en granne, mot andra hushållstjänster jag annars skulle fått betala dyrt för nu när RUT-avdraget försämrats. Win-win för alla inblandade, utom för Magdalena Andersson som går miste om 5500:- i skatteintäkter... förutom skatten på milersättningen och restidsersättningen som jag inte kan ta ut i ledighet, (om jag inte byter dessa mot ett par timmar i övertid istället. )

Magdalena förlorar även arbetsgivaravgiften på några 1000-lappar. Dessutom tillkommer förlusten hon gör på att du ch din granne hjälper varann.
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-07 14:57:01 följande:
    Magdalena förlorar även arbetsgivaravgiften på några 1000-lappar. Dessutom tillkommer förlusten hon gör på att du ch din granne hjälper varann.

Statens skatteintäkter är större än någonsin och därför har Sverige under den rödgröna regeringen betalat tillbaka på statsskulden Det tycker jag är bra. Det var mycket oansvarigt av den förra regeringen (alliansen) att finansiera skattesänkningar genom att öka statsskulden. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75
    mr babelino skrev 2018-01-05 23:03:40 följande:
    Frågan var vilken standardavvikelse du använder för att avgöra vilka som är medelinkomsttagare.

När man talar om låginkomsttagare brukar man avse folk som tjänar mycket mindre än 33000. Och ska man tala om höginkomsttagare så tjänar de mycket mer än 33000. Är du med?
    Så är det.

Man kan också konstatera att utbildningspremien är mycket låg i Sverige. De som skaffar sig högskoleutbildning har visserligen något högre lön än de utan högskoleutbildning i snitt, men skillnaden är inte jättestor. De som utbildat sig tar dessutom ofta studielån som ska betalas igen. Därtill straffas de med minst 50% marginalskatt.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/

I storstäderna ligger medellönen för män 30-65 år över brytpunkten för statlig inkomstskatt.  Det är riktigt illa faktiskt och visar på vilken otroligt dålig politik socialdemokraterna för.

• Gabbe75
    KillBill skrev 2018-01-07 15:23:03 följande:

Statens skatteintäkter är större än någonsin och därför har Sverige under den rödgröna regeringen betalat tillbaka på statsskulden Det tycker jag är bra. Det var mycket oansvarigt av den förra regeringen (alliansen) att finansiera skattesänkningar genom att öka statsskulden. 

Knappast regeringes förtjänst att det råder en global högkonjunktur.
  • KillBill
    ms babelino skrev 2018-01-07 18:05:58 följande:

Känner du till begreppen hög och lågkonjunktur? Kan du acceptera att skatteintäkter stiger i högkonjunktur?

Jag anser att Alliansen lagt grunden till de budgetöverskott vi idag ser. Jag anser att båda regeringarna gjort stora misstag som gör att välfärden degenererat.

Vänsterregeringen tycker det är bättre att amortera än att satsa på skolan. Det säger en hel del. Man har gett upp.

Några saker är bra att kunna till. Sveriges utveckling har varit väsentligt mycket bättre än i omvärlden under perioden 2015-2017. Dessutom så har regering vidtagit en mängd åtgärder för att kunna betala på stadsskulden. Bl.a så tog regeringen bort ungdomsrabatten på arbetsgivaravgifterna som kostade staten 18 miljarder miljarder kronor per år men som skapade ytterst få arbetstillfällen. Samtidigt som regeringen har betalat av på statsskulden så har regeringen tillfört pengar till vård, skola och omsorg så det du påstår stämmer inte.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt