• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • mr babelino

Håller med trådstartaren. 50% marginalskatt var tänkt för höginkomsttagare när skattereformen utformades.

• KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-05 17:47:22 följande:

Håller med trådstartaren. 50% marginalskatt var tänkt för höginkomsttagare när skattereformen utformades.

Medelinkomsttagare betalar inte marginalskatt idag heller.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • mr babelino
    KillBill skrev 2018-01-05 18:25:27 följande:
    Medelinkomsttagare betalar inte marginalskatt idag heller.
    Vilken standardavvikelse har du applicerat?
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-05 19:22:30 följande:

Vilken standardavvikelse har du applicerat?

Jag refererar till olika uppgifter om medellönen på svensk arbetsmarknad. Uppgifterna brukar pendla mellan 32 och 33 tusen om man räknar upp lönen till nuvarande nivå (vissa uppgifter kan vara 1 eller 2 år gamla). Medianlönen är något lägre. Eftersom gränsen för statlig skatt/marginalskatt ligger över 38 000 kr i månaden dvs drygt 5000 kr över både medellön och medianlön så kan kan det väl inte råda någon tvekan om att en medelinkomsttagare i Sverige inte betalar statlig skatt/marginalskatt.
  • mr babelino
    KillBill skrev 2018-01-05 19:54:41 följande:
    Jag refererar till olika uppgifter om medellönen på svensk arbetsmarknad. Uppgifterna brukar pendla mellan 32 och 33 tusen om man räknar upp lönen till nuvarande nivå (vissa uppgifter kan vara 1 eller 2 år gamla). Medianlönen är något lägre. Eftersom gränsen för statlig skatt/marginalskatt ligger över 38 000 kr i månaden dvs drygt 5000 kr över både medellön och medianlön så kan kan det väl inte råda någon tvekan om att en medelinkomsttagare i Sverige inte betalar statlig skatt/marginalskatt.
    Frågan var vilken standardavvikelse du använder för att avgöra vilka som är medelinkomsttagare.

När man talar om låginkomsttagare brukar man avse folk som tjänar mycket mindre än 33000. Och ska man tala om höginkomsttagare så tjänar de mycket mer än 33000. Är du med?
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-05 23:03:40 följande:

Frågan var vilken standardavvikelse du använder för att avgöra vilka som är medelinkomsttagare.

När man talar om låginkomsttagare brukar man avse folk som tjänar mycket mindre än 33000. Och ska man tala om höginkomsttagare så tjänar de mycket mer än 33000. Är du med?

Det är inte jag som har avgjort vem som är medelinkomsttagare. Uppgiften kommer bl.a. från SCB. Vad SCB gör för statistiska överväganden känner jag inte till men SCB ansvarar för Sveriges offentlig statistik och den bör man kunna lita på.
  • KillBill
    mr babelino skrev 2018-01-05 23:03:40 följande:

Jag uttalar mig alltså inte om vem som är låg eller höginkomsttagare när jag uppger medelinkomsten. Medelinkomsten är den genomsnittliga i konsten.
  • mr babelino
    KillBill skrev 2018-01-05 23:37:13 följande:
    Jag uttalar mig alltså inte om vem som är låg eller höginkomsttagare när jag uppger medelinkomsten. Medelinkomsten är den genomsnittliga i konsten.
    Det är ju väldigt få som tjänar exakt medelinkomst. Utan intervall blir uppgiften meningslös vilket kanske är avsikten.

Enligt en undersökning från Demoskop anses man vara höginkomsttagare vid 51700 kr/månad (2015 års uppgift så säg 54000 idag). Gränsen för låg inkomst går enligt EU på 60% av medianen. Så säg 20000.

1-20000 låginkomsttagare
    20000 - 51700 medelinkomsttagare
    51700 -            höginkomsttagare

Känns som en ganska juste definition.
  • Padirac
    mr babelino skrev 2018-01-06 00:24:49 följande:

Det är ju väldigt få som tjänar exakt medelinkomst. Utan intervall blir uppgiften meningslös vilket kanske är avsikten.

Enligt en undersökning från Demoskop anses man vara höginkomsttagare vid 51700 kr/månad (2015 års uppgift så säg 54000 idag). Gränsen för låg inkomst går enligt EU på 60% av medianen. Så säg 20000.

1-20000 låginkomsttagare

20000 - 51700 medelinkomsttagare

51700 -            höginkomsttagare

Känns som en ganska juste definition.

Medianen är betydligt lägre än medelinkomsten. I Danderyd är 60% av medianen 18 tusen. I andra änden är 60% av medianen 10 tusen.
  • mr babelino
    Padirac skrev 2018-01-06 22:21:11 följande:
    Medianen är betydligt lägre än medelinkomsten. I Danderyd är 60% av medianen 18 tusen. I andra änden är 60% av medianen 10 tusen.
    Glad att jag inte drabbas av dessa spörsmål där jag bor.

Bedrövligt att högkvalificerad arbetskraft gör ekonomisk vinning på att tapetsera ett rum jämfört med att åka till jobbet.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt